StudentFotografens
Medlem
.
Senast ändrad:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I stället för att grubbla över vilken kamera du ska välja så tycker jag att du bör gå en bra fotokurs för att lära in elementa inom fotografering. Efter att ha lärt dig grundläggande fotograferingskunskaper så är inte kameravalet så viktigt längre.Min fråga är då - Vilka kameror bör jag kolla på inom en prisram upp till 6500-7000 Kr(Helst med objektiv inkluderat om möjligt, gärna begagnat). Jag vill fånga vackra kvällar med härliga umgängen, porträttbilder och Sveriges fina natur på bild(Om det är till hjälp).
Hej på er!
Som det framgår i rubriken så behöver jag hjälp. Jag har länge velat ge mig in på fotografering, men på grund av ett antal saker inte gjort det ännu.
Jag har aldrig ägt en kamera förut, men jag lär mig snabbt. Med det sagt, så söker jag min första kamera. Problemet ligger i att jag har absolut noll koll på vilka modeller som är bra alt. "sämre". Jag har blivit rekommenderad att Nikon har bredare och billigare objektiv.
Min fråga är då - Vilka kameror bör jag kolla på inom en prisram upp till 6500-7000 Kr(Helst med objektiv inkluderat om möjligt, gärna begagnat). Jag vill fånga vackra kvällar med härliga umgängen, porträttbilder och Sveriges fina natur på bild(Om det är till hjälp).
Ett stort tack på förhand!
/H
I stället för att grubbla över vilken kamera du ska välja så tycker jag att du bör gå en bra fotokurs för att lära in elementa inom fotografering. Efter att ha lärt dig grundläggande fotograferingskunskaper så är inte kameravalet så viktigt längre.
Vill komplettera med denna sajt, där finns det otroligt mycket matnyttigt att läsa och ta sig till, helt gratis. Förutsättningen är att du behärskar engelska någotsånär, men det är amerikansk engelska, så det är inte så svårt att förstå, förutom fackuttryck, som är svåra innan man fått kläm på vad dom betyder. Rekommenderas varmt !Jag har nu efter att ha läst era meddelande, fått en bredare insikt inom fotoämnet.
Tack så hemskt mycket för att ni har valt att försöka hjälpa mig!
Nu är jag snart redo att göra mästerverk!
Svårt att ge några bra råd när vi inte vet vad det är du tänker fotografera, [...]
Undvik även spegelfria kameror om du vill fotografera snabbt rörliga motiv. [...]
Vill komplettera med denna sajt, där finns det otroligt mycket matnyttigt att läsa och ta sig till, helt gratis. Förutsättningen är att du behärskar engelska någotsånär, men det är amerikansk engelska, så det är inte så svårt att förstå, förutom fackuttryck, som är svåra innan man fått kläm på vad dom betyder. Rekommenderas varmt !
Ser fram emot mästerverken ;-) !!
// Tony.
Svårt att ge några bra råd när vi inte vet vad det är du tänker fotografera, men rent allmänt köp begagnat för att få ned priset.
Undvik helst så kallade instegskameror. Även om det numera inte är något som helst fel på bildkvaliteten från dessa kameror är de oftast ganska knöliga att använda. Man har ofta rationaliserat bort fysiska reglage för vanliga funktioner och istället gömt dem i menyer, vilket gör att man inte bara behöver veta att funktionen finns utan även vad den heter. Mycket lättare att komma ihåg vad en viss knapp gör. Det är ju dessutom mindre risk att man missar bilder om man kan ändra saker med riktiga fysiska reglage istället för att ta kameran från ögat och börja rota i menyer. Hela iden med dessa kameror verkar vara att locka in nya användare i ett kamerasystem så att de snabbt kan uppdatera till den modell de borde köpt från början.
Undvik även spegelfria kameror där den enda sökaren utgörs av en bildskärm på baksidan. Den blir svår att se i solljus om du inte gör som gamla tiders fotografer och gömmer dig under ett svart skynke. Förutom att en bildskärm kan vara svår att se i solljus kan du med en kamera som du håller upp direkt mot ögat och tar stöd mot ansiktet hålla mycket stadigare vilket resulterar i skarpare bilder.
Kameror med "riktig" sökare som du håller upp mot ögat har dessutom oftast möjlighet för synkorrektioner ifall du har något smärre synproblem. Detta gäller oavsett det är elektroniska (EVF) eller optiska sökare som t.ex. SLR.
Undvik även spegelfria kameror om du vill fotografera snabbt rörliga motiv. Det är först på senare tid spegelfria klarat sådant, och de som finns ligger långt utanför din budget.
Ungefär såhär inleddes tråden:
Jag vill fånga vackra kvällar med härliga umgängen, porträttbilder och Sveriges fina natur på bild
Ungefär såhär inleddes tråden:
Jag vill fånga vackra kvällar med härliga umgängen, porträttbilder och Sveriges fina natur på bild