Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gammalt objektiv till ny kamera?
- Trådstartare naz
- Start datum
Snömannen
Aktiv medlem
Inte direkt svar på din fråga men läste nyss en tråd i ett annat forum där det stog att för Canon ska det finnas adaptrar som gör att man kan avända FD-optik till EOS-kameror. Kan ju hända det finns för Pentax också.
PÅ ebay har de Canon-adapter gjorde en sökning på adapter och Pentax... vet inte om något är användbart i ditt fall:
http://search.ebay.com/search/searc...=1&st=2&SortProperty=MetaEndSort&BasicSearch=
PÅ ebay har de Canon-adapter gjorde en sökning på adapter och Pentax... vet inte om något är användbart i ditt fall:
http://search.ebay.com/search/searc...=1&st=2&SortProperty=MetaEndSort&BasicSearch=
Senast ändrad:
FredrikB
Aktiv medlem
Snömannen skrev:
Just en så'n här menade jag! OBS att den bara fungerar med objektivet nedbländat, du kan inte mäta med full bländaröppning.
lukin
Aktiv medlem
Adapter för skruvgänga till moderna kameror verkar finnas till de flesta moderna kamerafattningar. Vet att jag har sett en del på www.l-foto.se.
lukin
Aktiv medlem
Jerklaren skrev:
Var hittar man FD-adapter till EOS? Vad kostar de?
ebay
puppetm
Aktiv medlem
Jerklaren skrev:
Tänk inte ens på det, det är inte värt kvalitetsförlusten...
puppetm
Aktiv medlem
Jerklaren skrev:
Så illa, eh? Konstigt, det borde inte inverka så mycket.
det är en annan storlek på FD-objektiven...
objernulf
Aktiv medlem
Hama tillverkar dem. Kan säkert tas hem av fotohandlare. L-Foto har begagnad tror jag för 5-600:-Jerklaren skrev:
OBS att adaptern fungerar som en 1.17x telekonverter. Inget för vidvinkel mao. Dessutom fungerar inte ljusmätningen speciellt bra i en del hus (bl a EOS 5).
Jacob vP
Aktiv medlem
NOVOFLEX gör en mängd adapters. Bl a så att man kan sätta Hasselbladgluggar på EOS kameror. Finns i flera varianter. Hur det blir med kvaliteten??? Vet ej. Men det ska väl inte vara några problems. Bara man är beredd på att få blända ner manuellt etc etc...
Så här skriver dom själva:
"We offer adapters which permit the use of lenses from other manufacturers on various cameras. All adapters retain the lens' ability to focus on infinity. None of the adapters transmit any functions between body and lens. Most cameras allow metering with the diaphragm stopped down or provide an aperture priority automatic exposure."
http://www.novoflex.de/english/html/index_e.htm
Tja... en digital Nikon/Canon SLR med hasselbladsobjektiv.... kan det va nåt eller är det till att gå över ån efter vatten???
/Jacob vP
Så här skriver dom själva:
"We offer adapters which permit the use of lenses from other manufacturers on various cameras. All adapters retain the lens' ability to focus on infinity. None of the adapters transmit any functions between body and lens. Most cameras allow metering with the diaphragm stopped down or provide an aperture priority automatic exposure."
http://www.novoflex.de/english/html/index_e.htm
Tja... en digital Nikon/Canon SLR med hasselbladsobjektiv.... kan det va nåt eller är det till att gå över ån efter vatten???
/Jacob vP
Senast ändrad:
Fredrik H
Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att ett"dyrt" Canon objektiv som är 10-15 år gammalt kan mycket väl vara bättre än en billig normalzoom av idag.
Köpte själv ett FD 50/3.5 mm Macro plus macrobälg och en hembyggd FD-EOS konverter och det blir mycket bra bilder utav det vill jag lova.
M.a.o ´förkasta inte gammla objektiv.
Klipper in lite info som jag skrev i en annan tråd oxå:
"I Canons fall så är storleken på öppningshålet större på Eos/EF kamerorna jämfört med de äldre A, E, och T kamerorna som tar FD objektiv.
EF objektiven har enbart elektrisk kontakt med kameran och FD objektiven har mekanisk.
Det finns två stycken FD/EOS konvertrar den ena är bara till Macroobjektiven och den andra passar till en del av de gamla FD objektiven."
Köpte själv ett FD 50/3.5 mm Macro plus macrobälg och en hembyggd FD-EOS konverter och det blir mycket bra bilder utav det vill jag lova.
M.a.o ´förkasta inte gammla objektiv.
Klipper in lite info som jag skrev i en annan tråd oxå:
"I Canons fall så är storleken på öppningshålet större på Eos/EF kamerorna jämfört med de äldre A, E, och T kamerorna som tar FD objektiv.
EF objektiven har enbart elektrisk kontakt med kameran och FD objektiven har mekanisk.
Det finns två stycken FD/EOS konvertrar den ena är bara till Macroobjektiven och den andra passar till en del av de gamla FD objektiven."
digitalia
Guest
ja det går!
KÖP EN KONVERTER. Så kan du använda gamla spotmatic objektiv med skruvgänga till nyare pentax med k-fattning. Adapter heter alltså skruvgänga till k-fattning. Går att få hos de flesta välsorterade fotohandlare eller genom pentax scandinavia ... Brukar ligga på runt 200 spänn ... Annars är det lite tungt att använda skruvgängesobjektiv med nyare pentax k-fattning. Satsa istället på objektiv med k-fattning. Mycket bättre och lättare ... brukar inte kosta så mycket om du lyckas få tag i sådana. Pentax är inte så poppis i Sverige. Har aldrig varit det. Trots det är det min favvo-kameramärke. Jag fotar bara med Pentax. Det vanligatse objektivet brukar vara smc m-50/2.0.
Vad har du förresten för pentax?
Hur som ... Om du önskar diskutera Pentax mejla mig på [email protected].
För jag brukar inte gästa här så ofta ...
ha det bra. Lycka till ...
/digitalia
KÖP EN KONVERTER. Så kan du använda gamla spotmatic objektiv med skruvgänga till nyare pentax med k-fattning. Adapter heter alltså skruvgänga till k-fattning. Går att få hos de flesta välsorterade fotohandlare eller genom pentax scandinavia ... Brukar ligga på runt 200 spänn ... Annars är det lite tungt att använda skruvgängesobjektiv med nyare pentax k-fattning. Satsa istället på objektiv med k-fattning. Mycket bättre och lättare ... brukar inte kosta så mycket om du lyckas få tag i sådana. Pentax är inte så poppis i Sverige. Har aldrig varit det. Trots det är det min favvo-kameramärke. Jag fotar bara med Pentax. Det vanligatse objektivet brukar vara smc m-50/2.0.
Vad har du förresten för pentax?
Hur som ... Om du önskar diskutera Pentax mejla mig på [email protected].
För jag brukar inte gästa här så ofta ...
ha det bra. Lycka till ...
/digitalia