Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt vs Nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
melker2001 skrev:
Jag tycker att vi går tillbaka till ånglok,
häst & vagn och stearinljus för det var nog bättre.

// Melker
Ja visst är det mera ofantligt mycket mera kräm i ångloket än i den batteridrivna dressin som de flesta digitalkameror idag motsvarar......
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Gammalt vs Nytt

Sonnaren skrev:
Ja visst är det mera ofantligt mycket mera kräm i ångloket än i den batteridrivna dressin som de flesta digitalkameror idag motsvarar......
Men ångloken är döda idag. Bara gamla farbröder i bygdeföreingar på östgötaslätten som håller på med sånt.
Och centerpartister.
 

Silverlod

Aktiv medlem
pepe2 skrev:
Visst är det kul med digitala kameror,man kan se bilden direkt.Men är digitaltekniken ifatt den gamla tekniken med film?
Jag har en gammal kamera från 1983,en proffsmodell,som jag älskar.
Om jag vill ha samma kvalite på mina digitala bilder får jag betala ca 80 000 kr för en utrustning som jag kan få för ca 3000 för en analog utrustning.(begagnad)
Vilken digital bild går upp mot en diabild i 6x6 formatet, projicerad på en duk i formatet 1,5x 1,5 m?
Svar:Ingen!!!!!
Farfar har fotograferat mycket dia under sitt liv.
Jag är nu 29 år och sett på ett bildspel.
Det spelar ingen roll hur man fotograferar bara man förmedlar?
 

ariadne

Aktiv medlem
oavsett vad som är bäst rent kvalitetsmässigt ( för sånt har jag föga kunskap om) så är kvalite inte allt. som tur är eftersom kvalite ofta kostar en massa. men som sagt, att ha en utrustning som har hög kvalite innebär inte att man tar snygga eller intressanta eller bra fotografier. sen tror jag att det finns en skiilnad i kvalitetsskillnad som är försumbar och nästan bara existerar i teorin egentligen. menar då inte skillnad mellan urusel kvalite och bra kvalite där skillnaderna är stora och framförallt synliga, utan menar skillnaden mellan en mkt bra kamera och en mycket mycket bra kamera. just i den zonen så tror jag det handlar mer om teori än praktik egentligen...
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Re: Re: Hävdelsebehov?

Staffan skrev:
Däremot ger det kvadratiska formatet mest exponerad filmyta i förhållande till optikens runda öppning.
Det beror på kamerans konstruktion och filmens mått i förhållande till hur bilden projeceras på filmen och bortser man från dessa faktorer så skulle en rund bild ge störst exponerad filmyta.
 

forry4U

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Hävdelsebehov?

Daniel Ahlin skrev:
Det beror på kamerans konstruktion och filmens mått i förhållande till hur bilden projeceras på filmen och bortser man från dessa faktorer så skulle en rund bild ge störst exponerad filmyta.
Kan de va så illa..*S^..Go Jul
Göran
 

Staffan

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Hävdelsebehov?

Daniel Ahlin skrev:
Det beror på kamerans konstruktion och filmens mått i förhållande till hur bilden projeceras på filmen och bortser man från dessa faktorer så skulle en rund bild ge störst exponerad filmyta.
Ja, men filmen skulle inte utnyttjas fullt ut.
Det är dessutom rätt ovanligt med runda bilder.
Men det kanske vore nåt ?

;)
 

uge

Aktiv medlem
God jul på er alla

Osså det där med att digitalt inte slår dia på duk!
Det gör det visst det. Fram med en riktigt 22 megapixlare osså visa den på jätteduk med en laserprojektor, ja det finns sådana.(och de sopar banan med allt vad vanliga projektorer heter)

Men visst lite dyrt blirt det allt, så kanske tomten är snäll i år:)
 

Staffan

Aktiv medlem
Re: God jul på er alla

uge skrev:
Osså det där med att digitalt inte slår dia på duk!
Det gör det visst det. Fram med en riktigt 22 megapixlare osså visa den på jätteduk med en laserprojektor, ja det finns sådana.(och de sopar banan med allt vad vanliga projektorer heter)

Men visst lite dyrt blirt det allt, så kanske tomten är snäll i år:)
Tomten är en liten elak faen, och han är inte digital. Du ligger garanterat risigt till.

I stället bjuder jag dig på en uppsättning batterier till din digitalare om du bjuder hem mig på en övertygande laservisning!

;-)
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Tomtenissarna kan i alla fall en del knep. I min TV, har de så länge jag kan minnas, målat schackbräden med rutig färg på julafton. Och det långt innan digitaltekniken kom.

Men jag tror dock att sensorerna kommer att utvecklas utan att bli större. Folk vill ha små kameror. Nu är kompaktdigitalarna nästan lika bra som DSLR. Kanske får vi se dessa små underverk med utbytbar optik, samtidigt som de blir snabbare och snabbare.

Vad som verkar svårt att lösa är extrema vidvinklar till DSLR (till bra pris), men det kommer nog att hända saker även på den fronten - om efterfrågan finns.

Nu ger DSLR tillräckligt bra kvalitet för utmärkta utskrifter i A3, det är nog många fotografer nöjda med...

En gissning blir då inför en snar framtid: små sensorer med högre upplösning, högre känslighet med mindre brus vid högre ISO

Samt en fortsatt nyttig konkurrens mellan kompaktdigital (ev. utbytbar optik) och DSLR.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Hävdelsebehov?

Loj skrev:
Men förvisso kommer det att alltid att finnas "fotografer" som hellre äter upp sig egen högerfot än de erkänner att det digitala snabbt vinner mark - i alla hänseenden - i förhållande till det analoga.

Jag blir bara så sned på alla inlägg i kategorin "Gör du inte som jag, så gör du fel!"

Varför mästra varandra så? Varför inte låta var ochen vara nöjd med sitt?

/J
Visst är det så, precis som att det finns "fotografer" som hellre äter upp sin egen fot än de erkänner att det analoga fortfarande är så pass bra att en icke oansenlig mängd människor faktiskt fortfarande vill använda tekniken.
 

mganga

Aktiv medlem
Tja, jag fotograferar analogt, småbild. Färsk nybörjare till trots, och lär nog göra så ett tag till.

Känns lite dyrt att investera i ett digitalt hus för 15000kr+batterigrepp+minne och dessutom en digitalprojektor samt en ny bildskärm (som jag då skulle vilja ha) för mig just nu.

Min diaprojektor köpte jag för 500kr för ett tag sedan, vilket passade min ekonomi bättre. Om jag så köper film och framkallar för 10000kr nästa år känns det också ok.

Men jag tror inte man behöver en speciellt fin digitalprojektor för att få mer än dugligt resultat. Har sett ett par bildspel på fotoklubben här i Borås som visats digitalt (även om ursprungsmediat i det ena fallet var småbild (Adam Ihse, GP) och i det andra fallet mellanformat och storformat (Jan Töve/N)) och jag fann inget att klaga på.
 

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
nytt vs gammalt.

det nya är oftast bättre än det gammla.

dynamit vs kärnvapen.

kärnvapen spränger mer.

men det har sina nackdelar.

så e det med allt.

frågan man skall ställa SIG SJÄLV OCH INGEN ANNAN är:

Vill jag ha det nya som är bättre på en sak , men sämre än det gammla på en annan sak.

kan man acceptera det ?!?!
helt upp till var o en.
bättre eller sämre existerar enbart för dig själv.

Ex ferrari enzo mot volvo v 70.

vilken är bäst.om vi skall till tyskland:

svar: beror helt på om du skall till tyskland o fylla bilen med sprit.. eller köra så fort så möjligt på autobahn..
 
ANNONS