Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt vs Nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

forry4U

Aktiv medlem
hasse lundberg skrev:
Inga problem!
Jag har gjort som dom gör med alla småbilds- och digital kameror, jag har en spegel som jag använder när jag kikar på min bilder!
Fast å andra sidan kan bara en&en kika på dom då!
Kanske skulle skaffa en till ? Spegel alltså.
Det är ju därför man kom på Tvåögd Spegelreflex.
Så att 2 stycken kan titta på bilden samtidigt..

Göran
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
forry4U skrev:
Det konstigaste tycker jag är att om jag sätter ett objektiv på en Hasselblad så får jag ett Kvadratiskt foto men om jag sätter samma objektiv på min Nikon så blir det rektangulärt...
Jag har provat att montera Zeissoptiken på min D100. Det går om man pressar lite, kruxet är bara att få centralslutaren att synka samtidigt som kamerahuset.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
forry4U skrev:
Det konstigaste tycker jag är att om jag sätter ett objektiv på en Hasselblad så får jag ett Kvadratiskt foto men om jag sätter samma objektiv på min Nikon så blir det rektangulärt...

Förklara det Den som kan...
Kolla mitt inlägg ovan. Där finns förklaringen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Calle S skrev:
Ja, när man plåtar med film, ja. Men minneskorten är ju fyrkantiga, så det är nog därför....men visst är det konstigt....
Men om jag köper en sån där Sony som bränner ner bilderna på mini-cd direkt, då borde jag alltså utnyttja mer av bildcirkeln? :)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
forry4U skrev:
Det konstigaste tycker jag är att om jag sätter ett objektiv på en Hasselblad så får jag ett Kvadratiskt foto men om jag sätter samma objektiv på min Nikon så blir det rektangulärt...

Förklara det Den som kan...
Japanerna har inte klarat av att kopiera Hasselbladaren!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
forry4U skrev:
Det konstigaste tycker jag är att om jag sätter ett objektiv på en Hasselblad så får jag ett Kvadratiskt foto men om jag sätter samma objektiv på min Nikon så blir det rektangulärt...

Förklara det Den som kan...
Det har Hasselblad löst på deras nya kamera H1. Där blir bilderna med Nikon-propotioner automatiskt, dvs rektangulära. Vete fan hur det går till...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Calle S skrev:
Det har Hasselblad löst på deras nya kamera H1. Där blir bilderna med Nikon-propotioner automatiskt, dvs rektangulära. Vete fan hur det går till...
Det är väl inte så konstigt, det är ju en japansk Fuji. Det vore väl konstigt om den tecknade ett europeiskt format?
 

forry4U

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Det har Hasselblad löst på deras nya kamera H1. Där blir bilderna med Nikon-propotioner automatiskt, dvs rektangulära. Vete fan hur det går till...
Troligen klipps dom på labbet till Nikonformatet bara för att kunna skryta med "NYTT Format"i Nya Hasselblad

Eller så har dom fått hjälp av Japaner, dom är ju duktiga på rektanglar..o Samurajsvärd..
Kanske sitter det en liten japan med svärd i kamerahuset o liksom kapar av ljuset då det passerar..swissh swossh
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
jimh skrev:
Det är väl inte så konstigt, det är ju en japansk Fuji. Det vore väl konstigt om den tecknade ett europeiskt format?
Japansk Fuji? Då borde väl bilderna vara pilformade? Som berget? Konstigt...
Ja se japaner, japaner, japaner...
 

melker2001

Aktiv medlem
Samurajer

Med tanken att det sitter en samuraj i kameran är han ananlog eller digital? Jag har hört att det finns digitala att tillgå nu för tiden.

// Melker
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Samurajer

melker2001 skrev:
Med tanken att det sitter en samuraj i kameran är han ananlog eller digital? Jag har hört att det finns digitala att tillgå nu för tiden.

// Melker
Det beror på eftersom H1 är förbered för digitala bakstycken. Sätter du på ett Fujibakstycke är han digital, kör du med film är det samurajens brorsa Samme som tar över, analog och Old School.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu blir jag förvirrad.

Hur var det förr i tiden då? Med gamla läderåkrom-bladarna. Ok, jag har inga problem att föreställa mig en fyrkantig tysk Agfa-ingenjör som sitter i huset och kvadratiserar med högsta precision. Men vad hände när man laddade med sån där kobojsarfilm i gult paket? Eller de vita paketen från den lilla regniga ögruppen? Eller rentav fujifilm? Det blev ju kvadrater oavsett hur man gjorde.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
jimh skrev:
Nu blir jag förvirrad.

Hur var det förr i tiden då? Med gamla läderåkrom-bladarna. Ok, jag har inga problem att föreställa mig en fyrkantig tysk Agfa-ingenjör som sitter i huset och kvadratiserar med högsta precision. Men vad hände när man laddade med sån där kobojsarfilm i gult paket? Eller de vita paketen från den lilla regniga ögruppen? Eller rentav fujifilm? Det blev ju kvadrater oavsett hur man gjorde.
Var det inte de gamla förstoringsapparaterna som ändrade och kompenserade formatet? Har för mig att de då hette "Kvadratformatsapparat" istället.
Eller?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag är ledsen Calle, men jag köper inte den teorin. Jag kollade precis, och de är kvadratiska redan på kontaktkartorna!
 

forry4U

Aktiv medlem
Re: Re: Samurajer

Calle S skrev:
Det beror på eftersom H1 är förbered för digitala bakstycken. Sätter du på ett Fujibakstycke är han digital, kör du med film är det samurajens brorsa Samme som tar över, analog och Old School.
Precis..svårare var det inte:)
 
ANNONS