Annons

Gammalt vs. nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

caan

Ny medlem
Fick hem mitt nya Sigma 135-400 APO DG i veckan och är än så länge mycket nöjd! Jag tog lite jämförande bilder med mitt gamla tele, ett Minolta AF 100-300 Zoom Xi, tillverkat någon gång i början på 90-talet. Eftersom järmförelser brukar vara populära tänkte jag dela med mig! Testet kanske är lite orättvist eftersom bilden är tagen på mitt gamlas max-brännvidd men men :) Båda är tagna på 300mm med bländare 5.6.

Bilden:
http://www.stangadalsbanan.se/temp/objektiv.jpg

Just xi-varianten är väl ingen toppglugg hur du än gör.
Så det var nog ett gott val att byta upp dig.
Beträffande minoltazoomarna i detta omfånget så är det väl APO-varianterna av 100-300 och den gamla gamla 75-300 som ger mest för pengarna.

och 100-400 4.5-6.7, som är en toppenglugg optiskt, men konstruktionen och hastigheten lämnar en del att önska. Men det finns en anledning till varför dom är sällsynta ;)

Oj! Det var verkligen skillnad måste jag säga!

Jag utgår ifrån att du har elliminerat riskerna för skakoskärpa och tagit flera bilder för att få något slags genomsnittsbilder att jämföra?
Är så fallet kan man bara konstatera att xi-zoomen är helt jävla kass om det inte rent av är så att det är något fel på ditt exemplar.
Det ser dock inte ut som om det är front eller bakfokusering uta mer som en extrem kromatiskt abberation (tror jag).

Måste även gratulera till ditt nyköp som ser ut att leverera riktigt skarpa resultat!
När du levt med xi-zoomen tills nu så öppnas ju en helt ny dimension så att säga!

ANNONS
Götaplatsens Foto