Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
gammla blixtar på canon 350d?
- Trådstartare hailstorm
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Du kan använda alla Canon-blixtar märkta EX med i stort sett full automatik. Det finns några finesser som anpassad utlysningsvikel beroende på sensorstorlek som du missar men det fungerar i övrigt perfekt.
EZ-blixtarna är ingen hit eftersom de bara går att utlösa med full effekt vilket blir svårfotograferat. Bättre och billigare är då att skaffa en blixt med inbyggd ljussensor som Nikon SB24, 25 och 26 eller många av Metz blixtar (finns många för en eller två hundringar begagnat).
Den inbyggda sensorn mäter ljuser och stänger av blixten när motivet blivit tillräckligt belyst. Blixten talar om vilken bländare du ska ställa in på kameran. Du bör ha en med minst 3 arbetsbländare men helst fler för att vara flexibel.
EZ-blixtarna är ingen hit eftersom de bara går att utlösa med full effekt vilket blir svårfotograferat. Bättre och billigare är då att skaffa en blixt med inbyggd ljussensor som Nikon SB24, 25 och 26 eller många av Metz blixtar (finns många för en eller två hundringar begagnat).
Den inbyggda sensorn mäter ljuser och stänger av blixten när motivet blivit tillräckligt belyst. Blixten talar om vilken bländare du ska ställa in på kameran. Du bör ha en med minst 3 arbetsbländare men helst fler för att vara flexibel.
froderberg
Aktiv medlem
magzon skrev:
Jag har en gammal blixt (Sigma 500ST) som jag använt till en Canon IX7 fungerar även den till en 350D?
Jag vågar inte svara, det är lite tricky med SIgma blixtar. Sök i forumen eller kolla med Jeppe Ekvall.
PMD
Aktiv medlem
froderberg skrev:
EZ-blixtarna är ingen hit eftersom de bara går att utlösa med full effekt vilket blir svårfotograferat.
540EZ går att köra med reducerad effekt. Jag har för mig att man kan halvera effekten 7 gånger vilket ger effektlägena 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64 och 1/128.
PD
Kakelgasten
Aktiv medlem
magzon skrev:
Jag har en gammal blixt (Sigma 500ST) som jag använt till en Canon IX7 fungerar även den till en 350D?
Har jag inte fel för mig måste du ha denna... Sigma EF-500 DG Super
Alltså DG för Digital...
froderberg
Aktiv medlem
PMD skrev:
540EZ går att köra med reducerad effekt. Jag har för mig att man kan halvera effekten 7 gånger vilket ger effektlägena 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64 och 1/128.
PD
Jo, men det är smidigare med en blixt med inbyggd sensor så slipper man räkna och ställa om - och dessutom kan man lättare blanda blixtljus med det befintliga ljuset eftersom man enkelt kan låsa tid och bländarkombination oavsett avstånd.
Dessutom är 540 EZ betydligt dyrare än en Metz 32 CT-2 för 300 kronor...
Men i hemmastudion skulle 540 EZ funka då man vill ha kontinuerligt jämn blixteffekt
Nikon SB-24 har både inbyggd sensor och manuella stag och är ett alternativ. SB-26 har dessutom inbyggd slavblixt.
magzon
Medlem
Kakelgasten skrev:
Har jag inte fel för mig måste du ha denna... Sigma EF-500 DG Super
Alltså DG för Digital...
Nej den heter Sigma EF-500ST och är inköpt 2002 och har använts till en Canon IX7 (APS systemkamera).
Kakelgasten
Aktiv medlem
magzon skrev:
Nej den heter Sigma EF-500ST och är inköpt 2002 och har använts till en Canon IX7 (APS systemkamera).
Hehe...jo, men jag skrev att du måste förmodligen ha den jag skrev...jag menade inte att det var den du hade...;-)
magzon
Medlem
Sorry missuppfattade dig. Det verkar vara som du säger antingen köpa en ny Sigma som heter DG eller ännu hellre en Canon original.Kakelgasten skrev:
Hehe...jo, men jag skrev att du måste förmodligen ha den jag skrev...jag menade inte att det var den du hade...;-)
PMD
Aktiv medlem
Jovisst. Jag rekommenderar inte någon att köpa en 540EZ för att använda till sin digitala EOS. Den som redan har en 540EZ behöver dock inte kasta bort den direkt eftersom den går att använda om man anstränger sig lite.froderberg skrev:
Jo, men det är smidigare med en blixt med inbyggd sensor så slipper man räkna och ställa om
PD