Annons

Gatufotografering i Frankrike, Nice

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
... men enligt en av Stadsmuseets fotografer (Göran H Fredriksson) som fortfarande då jobbade där när jag jobbade där, så finns tydligen någon lag som gör att fastighetsägare kan hävda att deras husmiljöer är skyddade av något som liknar "copyright" - ungefär som statyer kan vara i Sverige om de publiceras. Någon kanske vet mer för jag tyckte det lät rätt konstigt. Annars håller jag med för jag har aldrig känt mig begränsad i Frankrike.
Både Frankrike och Belgien så har Arkitektur samma skydd som konst t ex Atomium i Bryssel. Eifeltornet i sig är inte skyddat men ljusspelet är skyddat...
 

PMD

Aktiv medlem
Det betyder väl inte att det är förbjudet att fotografera det?
Rimligen är det publicering som inte får göras för att det bryter mot upphovsrätten.

[Ändring: stafvel]
 
Senast ändrad:

jjq

Aktiv medlem
Varit i Paris många gånger, fyra gånger med gymnasieklasser där alla varit utrustade med systemkameror, och bara råkat för enstaka som protesterat.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Varit i Paris många gånger, fyra gånger med gymnasieklasser där alla varit utrustade med systemkameror, och bara råkat för enstaka som protesterat.
Så är det säkert men då jag skulle bli mycket positivt överraskad om dina gymnasieklassers elever idkade gatufoto, dvs att fotografera med fokus på personer och inte sevärdheter.
 

PeterK2

Ny medlem
Jag planerar en resa till Nice och tänkte lägga lite tid på gatufotografering när jag är där.

När jag har sökt på vad som gäller i Frankrike, så verkar deras lagar vara mer restriktiva än våra.'

Någon som har erfarenhet av gatufotografering i Frankrike?
Hej Mikael
I början av juni var jag i Nice och turistade och som vanligt med kameran i min hand. Det gick alldeles utmärkt på de platser som vi besökte: Nice, Saint Tropez och Eze. Har rest i Frankrike både i storstäder och ute på landet under de senaste 25 åren och aldrig haft några problem med att fota vare sig objekt eller människor, men som alltid handlar det väl om respekt och att välja plats med omsorg.
Trevlig resa
Peter
 

Justus1

Ny medlem
Mikael,

Har bott i Frankrike i snart 20 år och fotat i de flesta situationer.
Gatufoto har gått bra utan större incidenter. Motiven är ju många och intressanta.

Några gånger har det blivit så att det har fått utredas och förklaras. Det mest intrikata var när jag under en biltur stoppats av gendermer och kompisen fotade dessa under tjänsteutövningen (kontrollen av mig och bilen -hann inte avstyra det hela då jag ju var upptagen under kontrollen). Förbjudet förklarade gendermerna, men efter en palaver och diplomati fick vi åka vidare utan påföljd. Har nu alltså bra bilder på sådant..

En annan incident skedde när jag efter lite diskussioner med en "färgstark" individ fotat denne och miljön runt. Han krävde då betalt för sin "posering". Erbjöd mig att radera bilderna men det godkändes inte. Well, drog mig då ur det hela med ignorans..

En annan gång under en känd påskfest (äggletning) erbjöd en skock ungar/ungdomar fotografering av lättklädda tjejer på platsen. Well, lätt avböjt..

Men på det hela taget är det med vanligt förnuft och diplomati lätt att fota allt som man vill och förstår att det inte stöter någon.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Angående tidigare inlägg om ”Copyright” (svenskans upphovsrätt).

I Sverige finns ingen lag som reglerar användandet av fotografier på andras egendom (s.k. property release). Man är fri att fotografera och publicera bilder på andras egendom, däribland bilder på hus och husdjur.


Om man ska sälja sin bild till en svensk bildbyrå brukar dessa dock ändå kräva ”property release” eftersom vi idag verkar på en global marknad där människor från olika länder köper och säljer bilder till varandra.

För människor: I Sverige finns Lagen om Namn och Bild i Reklam som kräver samtycke (en s.k. ”model release”, eller på svenska ett modellavtal) av människorna i bild när bilderna ska användas i kommersiella sammanhang/reklam.

Inget av det ovan har något med upphovsrätt/copyright att göra för övrigt.
 
ANNONS