Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ger 50/1.4 kortare skärmedjup än 50/3.5?
- Trådstartare ulltand
- Start datum
ulltand
Aktiv medlem
js1 skrev:
...Jag blir lite osäker på om Ulf är seriös i sin fråga?...
*s* Näe, jag trollar inte, men ska jag vara ärlig så funderade jag ett par gånger innan jag ställde frågan.
Ska fundera lite mer om hur jag ska vara tydligare.
perstromgren
Aktiv medlem
Det är väl inte så mycket att diskutera, det är ju bara att kontrollera:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Stoppa in brännvidd, bländare och avstånd efter behag och ut kommer skärpedjupet
Per.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Stoppa in brännvidd, bländare och avstånd efter behag och ut kommer skärpedjupet
Per.
arli
Aktiv medlem
ulltand
Aktiv medlem
Min tanke är så här: Bländarvärdet har ju även med hur mycket ljus som släpps in att göra. Dvs, ett objektiv 50/1.4 kan ha samma bländaröppning som ett 50/3.5, eller har jag fel?
Om det är som jag tror borde skärpedjupet på xx/1.4 bli kortare än xx/3.5 vid samma bländare och avstånd.
Om det är som jag tror borde skärpedjupet på xx/1.4 bli kortare än xx/3.5 vid samma bländare och avstånd.
ulltand
Aktiv medlem
JAA!js1 skrev:
...Aha, du menar att ljusinsläppet inte enbart beror på bländarens diameter utan även på ev förluster i antalet linser, linskvalitet osv. ...
Mushkot
Aktiv medlem
Njaä? Den siffran ska väl endast ha att göra med förhållandet mellan bländarens diameter och brännvidden att göra? Ett exempel är väl nikons 17-55 2,8; som inte verkar släppa igenom lika mycket ljus som andra objektiv vid bländare 2,8. Samt att sätter du ett ND-filter på ett objektiv med bländare 1,4, har ju objektivet fortfarande bländare 1,4? Eller är jag helt ute och cyklar här?FILM) (ulltand skrev:
Min tanke är så här: Bländarvärdet har ju även med hur mycket ljus som släpps in att göra. Dvs, ett objektiv 50/1.4 kan ha samma bländaröppning som ett 50/3.5, eller har jag fel?
ekemannen
Aktiv medlem
Jag tror de (tillverkarna) brukar kompensera ljusförluster med bländarens öppning så bländarvärdetvärdet kameran visar ska vara lika. Ju fler linser ljuset måste gå igenom desta mer förluster och desto större öppning i bländaren trots att samma värde visas. Är inte skärpedjupet beroende av öppningen i bländaren ? (större öppning kortare skärpedjup) I så fall borde skärpedjupet vara kortare med ett objektiv med fler linser ?! En fundering bara, undrar om det kan vara rimligt ?
/ Erik
/ Erik
ulltand
Aktiv medlem
Så här tänker jag:
Två fejkade objektiv:
1 50/1.4
2 50/3.5
Med full bländaröppning borde man få samma skärpedjup på båda.
Ställer man bländaren på objektiv 1 till 3.5 borde skärpedjupet där bli större än vad det var innan, med bländare 1.4.
Alltså, objektiv nr 1 har större skärpedjup än objektiv 2 vid samma bländare.
Tänker jag fel (galet kan man väl kalla det iom att det är påsk)?
Två fejkade objektiv:
1 50/1.4
2 50/3.5
Ställer man bländaren på objektiv 1 till 3.5 borde skärpedjupet där bli större än vad det var innan, med bländare 1.4.
ulltand
Aktiv medlem
ekemannen skrev:
...Jag tror...
Läste, men jag är för inne i min tanke, så därför fattade jag noll
Enicar
Aktiv medlem
Har du tullat på ägglikören?
Varför skulle/borde man få samma skärpedjup vid full öppning med 2 objektiv som har olika stora öppningarFILM) (ulltand skrev:
Så här tänker jag:
Två fejkade objektiv:
1 50/1.4
2 50/3.5
Mushkot
Aktiv medlem
Ja, detta beror väl på det tidigare resonemanget som fördes. Säg att dessa två objektiv helt enkelt är av liknande konstruktion (lika mycket/lite ljusförlust till följd av linser mm) men det ena har helt enkelt mindre bländaröppning än det andra, så får det med bländare 1,4 helt klart mindre skärpedjup, då den större bländaröppningen ger upphov till mer "snea strålar". (om nån annan som verkligen kan detta vill rätta mig så känn er manade!) Däremot, om man fortfarande går enligt den tesen att bländarvärdet på objektiven tar hänsyn till ljusförluster, och någon råkar konstruera 2 identiska objektiv, där det på det ena av en händelse slinker in ett ND-tonat glas, (överdrifter javisst, men poängen ska väl gå fram) så får du ju precis som du skriver olika skärpedjup på samma "bländare" för de två olika objektiven.FILM) (ulltand skrev:
Så här tänker jag:
Två fejkade objektiv:
1 50/1.4
2 50/3.5
Enicar
Aktiv medlem
Re: Re: Har du tullat på ägglikören?
Beats me
Ok, du tänker så alltsåFILM) (ulltand skrev:
För att jag inte tror att siffran efter brännvidden inte _bara_ har med öppningen att göra.
Beats me