Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gissa motivet igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det en trippmätare? Fartmätare? Snälla säg att dessa är fel så att jag kan komma loss ur min fixerade tankebana...
 
Det är inte helt fel, men inte så pass rätt att jag vill avslöja vad det är. Men ni har fått en ledtråd: skalan slutar med tian ni ser i bilden...
 
Har du spegelvänt bilden eller?
Om det nu är en mätare av ngt slag och 10:an e högst så borde den väll vara nere till höger.
 
Bilden är inte spegelvänd eller mixtrad med på så sätt. Den är beskuren, och jag har lagt på USM, men jag försöker inte luras med den.

Och det är inte heller varvräknare, även om den ju på något vis 'räknar' varv.
 
Om det är en undertrycksmätare (vacum) då ska den gå åt "fel" håll och
om enheten är 10'dels bar, eller liknande, går det inte att få högre värde än 10.
Kan inte bli mer än tomt på luft ;-)
 
visaren till en sumlogg. Den visar knop.

Grattis!

Anledningen till att skalan på en båtlogg är felvänd är hållet som vajrar slås åt: de vanliga är slagna ("vridna") åt ett håll. Och om propellern som driver vajern skall vrida denna vajer så att den pumpar ut det vatten som eventuellt läcker in måste skalan vara "felvänd". Det skulle förstås gå att använda en icke-standard vajer, men då blir loggen dyrare.
 

Bilagor

  • facit.png
    facit.png
    68 KB · Visningar: 131
Grattis!

Anledningen till att skalan på en båtlogg är felvänd är hållet som vajrar slås åt: de vanliga är slagna ("vridna") åt ett håll. Och om propellern som driver vajern skall vrida denna vajer så att den pumpar ut det vatten som eventuellt läcker in måste skalan vara "felvänd". Det skulle förstås gå att använda en icke-standard vajer, men då blir loggen dyrare.
Och jag som trodde mig veta det mesta ;-) Tänk vad mycket kunskap som finns samlad här på Fotosidan. Allt är kanske inte livsviktigt men onekligen roligt att få lära sig.
---/T
 
Tack Uffe, Äntligen fick jag användning för mina långa år som seglare. Jag kommer med en bild i närtid!
mvh, Kenneth
 
ANNONS