Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gissa motivet igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vänta! Är det inte en sån man har slangen i för att fylla på cykelhjulen med luft?

Edit: Det förklarar ju också "lokal variant av modersmål", dvs "slang"...

Ha! Min första:)

Här kommer bilden. Ledtråden kan vi vänta med till i morgon bitti...

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    28.7 KB · Visningar: 90
Det här var tydligen svårt. Trots ledtråden som redan är levererad... Candersson: Det var ju snällt att hålla inne med ditt förslag, men om tråden fastnar här får du använda ditt alexanderhugg såklart:)

Här kommer en detalj strax bredvid:

Bilagor

• bild2a.jpg
    bild2a.jpg
    30.1 KB · Visningar: 81
Nej ingen industrisymaskin, det är mer handarbete liksom. Men det med "tappa tråden" var ganska vitsigt i sammanhanget.

en teleprinter, eller telegraf

Ah, det är så nära att det är rätt!! En telegrafi-nyckel var svaret. Därav kopplingen till trådlös kommunikation ("tappat tråden") och att mer information kommer i morgon bitti... (morse-telegrafi).

Den avbildade telegrafnyckeln är förresten från en 15 W militär marinsändare från 1939 som numera sitter i motortorpedbåten T26 (http://www.navyradio.se/)

Varsågod "Nitobert", tråden är din!

Bilagor

• m39key.jpg
    m39key.jpg
    18 KB · Visningar: 185
hrrmm... harkel...
Missade ni mitt inlägg nr 26550?
Det var visserligen skrivet med morsetecken för att vara lite fyndig. Hade ni kunnat telegrafi så hade ni snappat det direkt ;-)
I klartext så står det "det är en telegrafinyckel"

Nåväl, jag har kört så många bilder nu så kör på bara så kommer jag igen :)

hrrmm... harkel...
Missade ni mitt inlägg nr 26550?
Det var visserligen skrivet med morsetecken för att vara lite fyndig. Hade ni kunnat telegrafi så hade ni snappat det direkt ;-)
I klartext så står det "det är en telegrafinyckel"

Nåväl, jag har kört så många bilder nu så kör på bara så kommer jag igen :)

Ja det missade jag helt:( Konstigt. Läste på min iPhone, får skylla på det. Min telegrafi kroknar bortåt 130-takt så helt borta är jag inte, hihi.

Generöst av dig att släppa tråden för tillfället. Här kommer en fullbild på något.... Blir det inga svar så ta över tråden du!

PS: Hur kommer det sig att du kan telegrafi?

Bilagor

• makrofoto.jpg
    makrofoto.jpg
    10.3 KB · Visningar: 129
Ja det missade jag helt:( Konstigt. Läste på min iPhone, får skylla på det. Min telegrafi kroknar bortåt 130-takt så helt borta är jag inte, hihi.

Generöst av dig att släppa tråden för tillfället. Här kommer en fullbild på något.... Blir det inga svar så ta över tråden du!

Telegrafi i textformat får väl jämföras med kanske 60 takt, så då borde det inte vara något bekymmer LOL
Det visade sig vara klurigt att skriva inlägget direkt här på forumet så mitt inlägg är en inklistrad bild... om det nu kan vara orsaken.

PS: Hur kommer det sig att du kan telegrafi?

Radioamatör sedan 70-talet :)

Mackro av en kulspetspenna

Haha, fullträff. Jag fick det av en kompis som leker med sin optik baklänges:) Han skriver att det är Nikon 55-200 telezoom på kameran (zoomat till max) och Nikon 18-55 zoomobjektiv zoomat till 18 och reverserat framför telezoomen.

Jag kunde dock inte gissa vad det var... OK, Pellepang, your call!

ANNONS
Götaplatsens Foto