Annons

Gitzo Basalt G1297 & 1298

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Nu är det dags att skaffa ett nytt stativ. Modellerna jag har fastnat för är antingen Gitzo Basalt G1297 eller 1298 som bör vara stabila nog till att bära upp en D200 med TC 17 & 70-200/2,8 som största objektiv.

Kulleden som ska användas tillsammans med stativet är Manfrotto MG468 med Optipod 64mm plattsystem.

Något som jag dock inte blir klok på är om dessa stativ kan fällas ned helt i spagat. Någon därute som vet om detta är möjligt?

Även andra tips och synpunkter på dessa stativ är välkomna att ventileras. Exempelvis om benlåsen är så krångliga att hantera som många påstår?

Senast ändrad:
Stativbenen går att fälla rakt ut, men om du vill få stativet i spagat måste du ha en kort mittpelare.

Benlåsen är inte ett dugg krångliga att hantera. De är till och med bättre än tidigare, eftersom stativrören inte roterar. Med ett handgrepp lossar du samtliga lås, sedan är det bara att dra ut benen. Mycket smidigt! Jag har haft Gitzo sedan 1982, detta är det absolut bästa (jag har 1298).

Okey, det låter bra. Då är det bara att beställa då. Jag får väl passa på att beställa en kort mittpelare samtidigt.

Jag var en aning tveksam till benlåsen eftersom många klagar på dessa, men jag har också läst på Gitzos sida om att benlåsen är nykonstruerade och väsenligt förbättrat och att det nya systemet kallas ALR.

Gitzos nya basaltstativ verkar mycket bra och förhållandevis prisvärda.

boris.bonasin skrev:

Gitzos nya basaltstativ verkar mycket bra och förhållandevis prisvärda.

Jag köpte nytt stativ för några månader sedan och mitt val föll för ett manfrotto 055 MF3.
Inne i affären tafsade jag en del på Gitzos Basalt-stativ. Jag tror de är Enormt prisvärda!
Hade jag inte varit fattig student hade jag köpt ett sådant.
Köp! =) /E

Jag gjorde "misstaget" att prova ett kolfiberstativ (inte ett Gitzo dock) i helgen och insåg då hur svajigt mitt Manfrotto 055 var. Det slutade med att jag sålde alla Manfrotto-stativ jag hade och kommer att satsa på Gitzo istället. Det får banne mig vara slut på kompromisser, det blir bara dyrare i slutändan eftersom det ändå slutar med jag köper det jag egenligen vill ha.

Senast ändrad:
Jag har en varning att utförda för Gitzo-stativ...

...de är läskigt beroendeframkallande. :D

Om ni åker till Elmia, be Gitzo demonstrera vad kolfiberprylarna klarar i vikt.

Gjorde jag förra året, då hängde han sig på ett av stativen. Var ju tvungen att testa hemma sen, visade sig att mitt lilla kolfiber(nästa minsta, G1127) klarar att hålla min vikt, strax under 70kg) om jag hängde mig fritt i mittpelaren utan att stativet så mycket som rubbades en fena. När jag lutade mig på mitt 055 så sköts benen ihop.

ALR verkar som en höjdare, det är väl den enda anmärkning jag har, att man måste låsa upp varje lås individuellt, det slipper du med ALR då låsen är fasta så du kan öppna båda med en twist.

Basalt är inte riktigt lika vridstyft som kolfiber, men MYCKET billigare och fortfarande lättare och bättre än ALU av det jag sett.

Tja, då är det bara en fråga om man ska ha tre eller fyra sektioner, alltså 1297 eller 1298. Någon som kan komma med goda råd och synpunkter på vad man ska premiera? Smidighet eller stabilitet, för jag antar att tredelat är stabilare än fyrdelat. Eller har jag fel?

Jag valde G1298 för att det är kompaktare ihopfällt. Skillnaden i stabilitet är marginell för mig, valet av huvud är viktigare (jag använder Arca Swiss Monoball B1). Jag har också kraftigare stativ att ta till om det behövs.

boris.bonasin skrev:
Tja, då är det bara en fråga om man ska ha tre eller fyra sektioner, alltså 1297 eller 1298. Någon som kan komma med goda råd och synpunkter på vad man ska premiera? Smidighet eller stabilitet, för jag antar att tredelat är stabilare än fyrdelat. Eller har jag fel?

Japp, jag skulle inte drömma om att skaffa ett fyrdelat. Hellre då ett mindre tredelat.

Staffan skrev:
Japp, jag skulle inte drömma om att skaffa ett fyrdelat. Hellre då ett mindre tredelat.

Jag har energiskt letat stativ att ha med på resor och tror inte att jag har hittat ett enda tredelat som har varit rimligt kort ihopskjutet. Rena bordsstativ undantaget.
/Erik

Det får nog bli ett 1297, mest beroende på att Scandinavian Photo har det i lager. Det skiljer bara 11 cm i hopfällt läge så det kommer nog att bli bra.

Tack alla för ert engagemang och support.

Jag har funderat lite på Gitzo 1327 ett (fågelskådar stativ) vad det nu innebär, det måste väl funka till foto.

Tänkte utrusta det med ett Arca swiss B1
det ska väl tåla min 10d (snart värre) + 100-400 glugg.

Vad tror panelen?

1327 är ett rätt stort stativ, det ska inte vara några som helst problem med den utrustning du beskriver. Faktum är att det är rätt få saker den storleken på stativ inte klarar.

ANNONS
Götaplatsens Foto