Annons

Gitzo G1178M kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Söker en ny kulled till mitt gamla Gitzo Reporter Performance stativ. Vad tror ni om den här "Gitzo G1178M kulled". Enligt cyberphoto "Toppklass" 1420:-. Har också funderat på "Velbon Magnesiumkulled QHD71Q" 1610:-. Använder Canon 30D med 70-200/4 objektiv.

Knappast toppklass. Köpte denna efter att jag läste Cyberphotos test, men blev ganska besviken. Kulan går knappast att låsa ordentligt utan att ta i så det gör ont i fingrarna. Passar möjligen för en lättare kombination. Nä, Gitzo skall nog hålla sig till stativen.
Har nu köpt en BH-55 från RSS. Vilken formidabel skillnad, detta är toppklass!

Curt L skrev:
Knappast toppklass. Köpte denna efter att jag läste Cyberphotos test, men blev ganska besviken. Kulan går knappast att låsa ordentligt utan att ta i så det gör ont i fingrarna. Passar möjligen för en lättare kombination. Nä, Gitzo skall nog hålla sig till stativen.
Har nu köpt en BH-55 från RSS. Vilken formidabel skillnad, detta är toppklass!

Ursäkta en kanske novis fråga men vad/vilket företag åsyftar du på med förkortningen RSS?

Du har kanske ett bra tips på ett bra (allsidigt) stativ för i runda slängar runt 3000 kr (för stativet) tillkommer gör kostnad för kulled och snabbplatta?

Jag vill ha kvalité i form av stabilitet och det måste vara åt minstånde "släpbart" men jag tycker Gitzo tar allt för mycket betalt för sina stativ som med deras pris borde vara med en riktigt bra kulled (jag kanske bara inte har vant mig vid priserna än ;-) )

Skälet till att jag frågar är för att det finns så fruktansvärt mycket olika märken och modeller och jag har svårt att se urskilja kvalité relaterat till pris utan att BARA stirra på priserna!

Mvh!
// Niklas

Senast ändrad:
Även jag kan rekommendera RRS. Jag testade BH-55 i senaste numret av Kamera&Bild och jag har aldrig stött på en trevligare kulled.

Optipod i Vintrosa säljer RRS. De har även en version som de har förbättrat med deras egen snabbplatta och förstärkt fäste mellan snabbplatta och kula. Även Optipods snabbfäste är suveränt och de tillverkar även snabbplattor anpassade för de vanligaste kameramodellerna. Har man speciella behov på snabbplattan så fixar han även det för samma pris.

När det gäller stativ så kan det vara idé att titta på Stabil. Jag hade det med i testet av lite större och stabilare stativ i förra numret av Kamera&Bild. Det var ungefär lika stabilt som Gitzo, men kostar bara en tredjedel. Stativet är tillverkat i trä, vilket gör att vibrationer släcks ut effektivare än hos aluminium och kolfiber. Det är däremot lite otympligare (men ingen jättestor skillnad) än traditionella stativ.

twinx skrev:
RSS - Really Right Stuff (http://www.reallyrightstuff.com/home.html). De gör verkligen bra saker. Har flera kompisar som köpt både kulled och deras kameraplattor och de är mycket nöjda.

/Thomas

OK! Jo, jag känner till Really Right Stuff (har läst lite om dem) och jag har förstått att de gör riktigt bra grejor och att de därför också är dyra. Men vilka säljer deras prylar i sverige/Norden alt. hur köper folk i Sverige deras prylar (typ beställer från USA via Internet, eller?).

Hade lite svårt att få till förkortningen RSS med Really Right Stuff vilket jag tyckte mer borde bli förkortningen RRS!? Fast RSS kanske var en felskrivning, eller är RSS en vedertagen förkortning för märket/tillverkaren Really Right Stuff?

Mvh!
// Niklas

divander skrev:
Även jag kan rekommendera RRS. Jag testade BH-55 i senaste numret av Kamera&Bild och jag har aldrig stött på en trevligare kulled.

Optipod i Vintrosa säljer RRS. De har även en version som de har förbättrat med deras egen snabbplatta och förstärkt fäste mellan snabbplatta och kula. Även Optipods snabbfäste är suveränt och de tillverkar även snabbplattor anpassade för de vanligaste kameramodellerna. Har man speciella behov på snabbplattan så fixar han även det för samma pris.

När det gäller stativ så kan det vara idé att titta på Stabil. Jag hade det med i testet av lite större och stabilare stativ i förra numret av Kamera&Bild. Det var ungefär lika stabilt som Gitzo, men kostar bara en tredjedel. Stativet är tillverkat i trä, vilket gör att vibrationer släcks ut effektivare än hos aluminium och kolfiber. Det är däremot lite otympligare (men ingen jättestor skillnad) än traditionella stativ.

Tack för snabbt svar!

Jo, jag har läst din artikel i Kamera & Bild. Fick dock uppfattninegn att Stabil var inte bara aningen klumpigare utan en hel del klumpigare än övriga stativ. men jag kanske har missuppfattat det och skall läsa artikeln en gång till!?

Minns för tillfället inte några mått & vikter på Stabil men det SER JU UT som varandes av storleksmått a la modell äldre trästativ!

Jag minns också, från artikeln, att det fick mycket goda vitsord!

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Tack för snabbt svar!

Jo, jag har läst din artikel i Kamera & Bild. Fick dock uppfattninegn att Stabil var inte bara aningen klumpigare utan en hel del klumpigare än övriga stativ. men jag kanske har missuppfattat det och skall läsa artikeln en gång till!?

Minns för tillfället inte några mått & vikter på Stabil men det SER JU UT som varandes av storleksmått a la modell äldre trästativ!

Jag minns också, från artikeln, att det fick mycket goda vitsord!

Mvh!
// Niklas

Det är lite svårt att i text beskriva hur klumpigt något är. Det handlar ju även mycket om vad man uppfattar som klumpigt. Det kan vara vikt, längd, volym ihopvikt, hantering, utstickande reglage, m.m.

Stabil är en del större i både längd och omkrets när den är ihopvikt. Dels så är det ett större stativ än de andra i testet och benen tar mer plats. Den är däremot inte speciellt tung (med tanke på storlek och stabilitet) och avsaknaden av mittpelare gör den i många fall smidigare. Stora rejäla reglage sticker ut en del, men gör den smidigare än konkurrenterna när man har handskar eller vantar på. Stabil kan ibland även vara enklare att fästa på ryggsäcken då den har mer att fästa i. Kantigheten upplever en del som klumpigt, medan andra tycker att det gör den smidigare att hantera.

I vissa sammanhang är den betydligt och i andra aningen klumpigare. En del kanske till och med upplever den som smidigare. Det passar inte alla, men för de den passar är det helt klart ett bra och prisvärt stativ.

divander skrev:
Det är lite svårt att i text beskriva hur klumpigt något är. Det handlar ju även mycket om vad man uppfattar som klumpigt. Det kan vara vikt, längd, volym ihopvikt, hantering, utstickande reglage, m.m.

Stabil är en del större i både längd och omkrets när den är ihopvikt. Dels så är det ett större stativ än de andra i testet och benen tar mer plats. Den är däremot inte speciellt tung (med tanke på storlek och stabilitet) och avsaknaden av mittpelare gör den i många fall smidigare. Stora rejäla reglage sticker ut en del, men gör den smidigare än konkurrenterna när man har handskar eller vantar på. Stabil kan ibland även vara enklare att fästa på ryggsäcken då den har mer att fästa i. Kantigheten upplever en del som klumpigt, medan andra tycker att det gör den smidigare att hantera.

I vissa sammanhang är den betydligt och i andra aningen klumpigare. En del kanske till och med upplever den som smidigare. Det passar inte alla, men för de den passar är det helt klart ett bra och prisvärt stativ.

Hmm, jag håller med dig, via text är det näst intill omöjligt att beskriva en egenskap som vi människor dessutom uppfattar inte bara olika jämfört med varandra utan dessutom olika från situation till en annan!

Jag får dock tacka för ditt försök och jag antar att bäst kanske vore om man (läs jag) kunde känna/klämma på ett för att själv bilda mig en uppfattning!

Var också in på Optipod´s hemsida men de verkar ha ett fel fn. så jag kunde inte komma in och titta på deras sortiment och/eller webshop. Får väl hålla mig till tåls tills det är fixat!

Tack för hjälpen i alla fall!

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Hmm, jag håller med dig, via text är det näst intill omöjligt att beskriva en egenskap som vi människor dessutom uppfattar inte bara olika jämfört med varandra utan dessutom olika från situation till en annan!

Jag får dock tacka för ditt försök och jag antar att bäst kanske vore om man (läs jag) kunde känna/klämma på ett för att själv bilda mig en uppfattning!

Var också in på Optipod´s hemsida men de verkar ha ett fel fn. så jag kunde inte komma in och titta på deras sortiment och/eller webshop. Får väl hålla mig till tåls tills det är fixat!

Tack för hjälpen i alla fall!

Mvh!
// Niklas

Hemsidan är väl inte direkt Optipods starka sida. Det bästa är nog att ringa direkt. Han är mycket trevlig och lättpratad och du kommer du kommer definitivt få raka och bra svar på dina frågor.

divander skrev:
Hemsidan är väl inte direkt Optipods starka sida. Det bästa är nog att ringa direkt. Han är mycket trevlig och lättpratad och du kommer du kommer definitivt få raka och bra svar på dina frågor.

OK! Skall avsätta lite tid för det i eftermiddag!

Tack för hjälpen!
// Niklas

Ang Gitzo resp Stabils stativ..

Jag hade tidigare ett tredels stativ trästativ. Jag var jätteförtjust i det.. och innan jag köpte det fick jag möjlighet att testa det ordentligt och även modellen som kallas Stabil snabb en helg på Jan Gustafssons Naturfotokurser i Tiveden. Jag föll direkt för stativet, just för det är stadigt, dess fötter fäster i stort sett överallt, även på hala stensluttningar..
Det är inte allt för knöligt att bära, inte ens tredelen, som ju är lite kraftigare.

Att jag sålde det och bytte till ett Gitzo är helt enkelt vikten på det, detta för jag har problem med rygg o axlar och var helt enkelt tvungen att hitta ett som var lättare, men ändå fortfarande stadigt.. Mitt val föll på just Gitzos, efter att även haft möjlighet att testa modellen 1325 ordentligt också en helg i Tivedens ganska tuffa terräng.

Modellen 1325 finns ju inte längre, så har köpt efterföljaren till det, modellbeteckningen har jag inte huvudet tyvärr. Är helnöjd med det.. vikten funkar för mig, och även det lätt att bära, enkla funktioner för att fälla ut och ihop.

Jag valde att behålla min kulled en Manfrotto 490 (?) som jag även den är nöjd med och så som pricken över i:et optipods snabbfästen. Där har jag idag ett lättanvänt, stadigt stativpaket, som har hängt med i Härjedalen, ute på Nidingen i rejäl blåst och även uppe i Tiveden, men även på en vanlig fototur i skog o mark eller på gator o torg hänger det, eftersom det som sagt, är så enkelt att bära i ena handen.

Jag har ingen mittpelare till mitt Gitzostativ, eftersom jag bara tycker den är i vägen och inte fyller någon vettig funktion.. så att använda det för att fotografera nere i marknivå är inte heller några problem.. bara att fälla ut i spagat, sedan är det bara höjden på kulleden och kameran som styr hur lång ner i marknivå jag kommer.

Gersemi skrev:
Ang Gitzo resp Stabils stativ..

Jag hade tidigare ett tredels stativ trästativ. Jag var jätteförtjust i det.. och innan jag köpte det fick jag möjlighet att testa det ordentligt och även modellen som kallas Stabil snabb en helg på Jan Gustafssons Naturfotokurser i Tiveden. Jag föll direkt för stativet, just för det är stadigt, dess fötter fäster i stort sett överallt, även på hala stensluttningar..
Det är inte allt för knöligt att bära, inte ens tredelen, som ju är lite kraftigare.

Att jag sålde det och bytte till ett Gitzo är helt enkelt vikten på det, detta för jag har problem med rygg o axlar och var helt enkelt tvungen att hitta ett som var lättare, men ändå fortfarande stadigt.. Mitt val föll på just Gitzos, efter att även haft möjlighet att testa modellen 1325 ordentligt också en helg i Tivedens ganska tuffa terräng.

Modellen 1325 finns ju inte längre, så har köpt efterföljaren till det, modellbeteckningen har jag inte huvudet tyvärr. Är helnöjd med det.. vikten funkar för mig, och även det lätt att bära, enkla funktioner för att fälla ut och ihop.

Jag valde att behålla min kulled en Manfrotto 490 (?) som jag även den är nöjd med och så som pricken över i:et optipods snabbfästen. Där har jag idag ett lättanvänt, stadigt stativpaket, som har hängt med i Härjedalen, ute på Nidingen i rejäl blåst och även uppe i Tiveden, men även på en vanlig fototur i skog o mark eller på gator o torg hänger det, eftersom det som sagt, är så enkelt att bära i ena handen.

Jag har ingen mittpelare till mitt Gitzostativ, eftersom jag bara tycker den är i vägen och inte fyller någon vettig funktion.. så att använda det för att fotografera nere i marknivå är inte heller några problem.. bara att fälla ut i spagat, sedan är det bara höjden på kulleden och kameran som styr hur lång ner i marknivå jag kommer.

Hej Agnetha!

Tack för din vägledning! Jag har "haft ögonen" på Manfrottos kulled 490TC4 som du nämner men aldrig hört att man kan kombinera med andra fästplattor.

Skall ringa Optipod och prata lite med dem och se vad de råder mig till!

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Hej Agnetha!

Tack för din vägledning! Jag har "haft ögonen" på Manfrottos kulled 490TC4 som du nämner men aldrig hört att man kan kombinera med andra fästplattor.

Mvh!
// Niklas

Det går att byta ut fästet för snabbplattan på de flesta kulleder. Ibland kan det däremot kräva en del smärre modifikationer.

NiklasÖ skrev:
Hej Agnetha!

Mvh!
// Niklas

Kan rekommendera dig att göra det.. Hans Olsson är super att ha att göra med och en person jag har stort förtroende för. Han tilverkar anpassningar till kulleder för att passa hans snabbfästen vilka jag för övrigt också är en stor fan av. Grejerna sitter stadigt fastskruvade på stativet.. inte en chans att komma åt några "knappar" eller annat så kameran flyger av

Hallå!

Kan ni rekommendera någon kombination av stativ och stativhuvud för fågelfotografering?

Fungerar Optipods huvud bra att följa fåglar i luften med?

Jag har funderat lite på Wimberley Head II och ev. ett stabil-stativ, vad tror ni om den kombinationen?

Någon som känner till något billigare alternativ till Wimberley Head?

// Tobbe

NiklasÖ skrev:
OK! Hade lite svårt att få till förkortningen RSS med Really Right Stuff vilket jag tyckte mer borde bli förkortningen RRS!? Fast RSS kanske var en felskrivning, eller är RSS en vedertagen förkortning för märket/tillverkaren Really Right Stuff?

Mvh!
// Niklas

Jag ber om ursäkt för felskrivningen, slarvigt av mig.
Jag beställde min kulled direkt från tillverkaren i USA. Den kostade 370$ inkl. plattform. Frakten med USPS kostade 47$. När jag hämtade ut paketet på posten fick jag betala ytterligare 900 SEK för tull, moms och postens avgift.
Jag beställde den 17 nov. hämtade paketet den 26 nov.

/Curt

BH-55 verkar bra, men viken variant skall man ta?

Curt, varför tog du inte "BH-55 LR" var det för att den är dyrare 455$? Om man tar LR varianten, måste man då även köpa platta http://reallyrightstuff.com/rrs/Itemdesc.asp?ic=B30D-L&eq=&Tp =i mitt fall för 60$/eller L-platta för 140$. Det blir mycket pengar 455$+140$+UPS ca 50$+ tull, 25% av 645$ blir 1015:-. 645*6.30=4063+1015 ==>5078Kr. Ganska saftig summa som kan bli svår att motivera hemma.
Det här var en bra sida http://www.outbackphoto.com/the_bag/pauls_rrs_bh55/essay.html

Senast ändrad:
Curt L skrev:
Jag ber om ursäkt för felskrivningen, slarvigt av mig.
Jag beställde min kulled direkt från tillverkaren i USA. Den kostade 370$ inkl. plattform. Frakten med USPS kostade 47$. När jag hämtade ut paketet på posten fick jag betala ytterligare 900 SEK för tull, moms och postens avgift.
Jag beställde den 17 nov. hämtade paketet den 26 nov.

/Curt

OK! En bokstav är lätt att trycka fel på! I efterhand förstod jag ju vad du menade vilket är det viktigaste!

Tack för leveransfaktan!

Känner väl kanske att i runda slängar 3600 kr fn. känns lite väl mycket att spendera på ett kulhuvud för min del. Fast jag kanske får ångra mig om något år eller två!?

Mvh!
// Niklas

Re: BH-55 verkar bra, men viken variant skall man ta?

Peter Bro skrev:
Curt, varför tog du inte "BH-55 LR"

Jag köpte varianten med den runda plattan, tanken var att jag på den skulle montera min gamla befintliga snabbplatta, vilket också visade sig fungera bra.
BH-55 LR för 455$ är väl inklusive snabbplattan. Därutöver behöver man köpa plattorna till kamerahus och ev. objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto