Annons

Gitzo och Wimberley

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdman

Aktiv medlem
Jag står inför en uppgradering till optik i de större storlekarna och är därför på gång att inhandla ett Wimberley och ett nytt Gitzo.

Den modell jag tittat mest på är Gitzos GT3530LSV men även den modell som har fyra bensektioner GT3540LS. Jag har en viss tveksamhet gällande handahavande av fyrsektioners stativben, men någon kanske kan överbevisa mig.

Jag är alltså intresserad av att höra om erfarenheter av dessa kombinationer av huvud och stativ och om för- och nackdelar gällande tresektioners och fyrsektioners stativben.

Jag har även spanat in den här för att enkelt kunna nivåjustera:
http://www.gitzo.com/Jahia/site/git...nRequest=productDetail&marketList=MARKET:MKT1|

Någon som har erfarenhet av denna?

// Daniel
 
Jag stod för ett år sedan inför samma val. Mitt val blev 3540 LS. jag gillar den pga dess kortare transportlängd och låga vikt. Enligt sånt jag läst så har man förstärkt benlåsen, samt gjort fjärde benrören lite tjockare än på tidigare modeller. det skall då kompensera för den i teorin ökad instabiliteten en fjärde sektion innebär.

Jag kör utan mittpelare vilket gör stativet lite långsammare i arbetet. Men det är suveränt med möjligheten till de riktigt låga macrotagningarna. Dessutom så blir stativet inte lika stabilt med mittpelare.

Jag tror inte det spelar någon roll egentligen, vilken av modellerna du väljer. Bägge är super. Optipod har 3530 LSV som standard-stativ och brukar ha den modellen på lager stand by. Han har också mycket bra priser. Diskutera med honom om olika stativhuvuden. Han kan allt plus att han har egna speciallösningar för det mesta.
 
paul innergård skrev:
Jag stod för ett år sedan inför samma val. Mitt val blev 3540 LS. jag gillar den pga dess kortare transportlängd och låga vikt. Enligt sånt jag läst så har man förstärkt benlåsen, samt gjort fjärde benrören lite tjockare än på tidigare modeller. det skall då kompensera för den i teorin ökad instabiliteten en fjärde sektion innebär.

Jag kör utan mittpelare vilket gör stativet lite långsammare i arbetet. Men det är suveränt med möjligheten till de riktigt låga macrotagningarna. Dessutom så blir stativet inte lika stabilt med mittpelare.

Jag tror inte det spelar någon roll egentligen, vilken av modellerna du väljer. Bägge är super. Optipod har 3530 LSV som standard-stativ och brukar ha den modellen på lager stand by. Han har också mycket bra priser. Diskutera med honom om olika stativhuvuden. Han kan allt plus att han har egna speciallösningar för det mesta.

Tackar för svaret. Jag använder aldrig mittpinnen på mitt Alu-Gitzo (och gillar överhuvudtaget inte att använda den) då det blir alldeles för ostabilt med tyngre belastning.

Hur det blir mellan "trean" och "fyran" måste jag ta mig en rejäl funderare på och testa lite i butik.

Optipod känner jag till, men ska åka till New York om en månad och tänker handla där.

Någon annan som har några synpunkter?

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens Foto