Annons

Gitzo-stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Sejt

Aktiv medlem
Är inne på att investera i ett Gitzo 3531 eller 3541.
Vad finns det för erfarenheter kring dessa stativ? Går det att rekommendera det ena framför det andra?
Benen består ju av 3 resp. 4 delar. Finns det någon för- eller nackdel när det gäller det?

Med fyra delar blir det kompaktare hopfällt, med tre delar blir det lite stadigare och är enklare/snabbare att fälla ut/ihop.

En minst lika väsentlig skillnad mellan de två modellerna är att den ena har mittpelare, vilket den andra saknar. Vill du fota makro eller av andra anledningar komma lågt ner med kameran, är stativ utan mittpelare som går att fälla ner i spagat att föredra.

Gitzo har många (läs: måååånga) modeller. med risk att gå vilse så finns det flera modeller som heter 3531 resp 3541.

Till att börja med får man bestämma modellserie - Mountaineer (mittpelare ingår) eller Systematic (lite stabilare, mittpelare som tillbehör). I båda serierna finns det 3531 (3 sektioner) och 3541 (fyra sektioner). Sen finns det ytterligare undermodeller, t ex två olika Mountaineer GT3541 med olika långa sektioner. Alla finns väl inte i Sverige ens.

Gitzo/Manfrotto verkar ha haft en McKinsey-konsult inne som tutat i dom att ju fler modeller man har, desto större total försäljning. Funkar i alla fall inte på mig, nånstans ger man som kund upp tittar någon annanstans.

Till sakfrågan: Personligen tycker jag att få sektioner är att föredra - snabbare och stabilare. Jag tycker inte inte det är så viktigt att kameran hamnar i ögonhöjd, fast det är verkligen en personlig preferens. Har haft ett Sytematic 3531S som lån, funkade kanon!

ANNONS
Götaplatsens Foto