Annons

glödljus!!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Crook

Avslutat medlemskap
Någon som vet om det är en markant skillnad på en bild tagen i glödljus med ett 80A-filter på för färgkorrigeringen, mot en bild tagen i blixtljus?
Bortsett från att jag förlorar några bländarsteg med filtret på... För det gör jag va?

Tack!!
 
crooken skrev:
Någon som vet om det är en markant skillnad på en bild tagen i glödljus med ett 80A-filter på för färgkorrigeringen, mot en bild tagen i blixtljus?
Bortsett från att jag förlorar några bländarsteg med filtret på... För det gör jag va?

Den stora skillnaden, som jag ser det, är att interiörer som är upplysta med vanliga armaturer ofta får en mer naturlig stämning i bilden jämfört med blixtens rakt-på attityd. Men visst kan man få bra bilder med en blixt, men då bör den vara slagen mot taket, ha en mjuk spridningslins på och sedan så bör slutartiden vara så lång som möjligt för att rummets naturliga atmosfär inte ska förstöras.

Det är korrekt att du förlorar ljus (bländarsteg) med ett 80A filter på, den exakta filterfaktorn står på filtrets förpackning.

Ett tevligt alternativ är att köra tungsten (inomhus) balanserad film. Finns från både Fuji och Kodak.

Med vänlig hälsning,
Roland
 
ANNONS