joey_bazooka
Aktiv medlem
Har just köpt en 70-200 zoom. Tycker att den ”glappar” en del på huset (D700). Har inte haft ett sådant objektiv tidigare och vet inte hur tight det ska sitta. Bilderna blir bra men är det som det ska med glappet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då hade jag föredragit glappet![]()
Mjo, alltså, min poäng var nog egentligen bara att man måste bygga in termiska toleranser, och de måste ju vara större destor större yta objektivet har som kan fånga upp värme.
Har just köpt en 70-200 zoom. Tycker att den ”glappar” en del på huset (D700). Har inte haft ett sådant objektiv tidigare och vet inte hur tight det ska sitta. Bilderna blir bra men är det som det ska med glappet?
Gick precis och funderade i samma banor, skönt att höra att det ska vara så.. Men är det ingen som upplever det som ett litet problem när man sätter på ex en konverter? Jag har en 2.0 konverter som jag använder väldigt ofta med min 70-200, då har jag glapp mellan hus -> konverter och konverter -> objektiv. Det känns inte direkt så stabilt.
Jag förstår att man måste kompensera för värmeexpansion och dylikt, men man tycker ju dom borde kunna utnyttja en ringpackning av ex gummi mellan ex objektiv och hus för att få bort glappet.
Jag har inte provat så noga, men jag känner ofta när jag är ute (med konverter på) att jag måste hålla i kameran med speciell eftertanke på just det där glappet när jag ska ta bilder för att undvika skakoskärpa.. Dock betyder det inte att det verkligen ÄR så, det är bara känslan jag får.
Tror inte det skall behöva glappa så mycket.för att kompensera för värme utvidgning. Om jag inte räknat fel (någon rättar mig snabbt) så skulle det röra sig om ca 0,0035mm. Då har jag ändå tagit till godstjockleken rejält på bajonett.
Micke.
Ok, min glappar bra mycket mer än det. Särskilt i vridriktningen, där är det kanske 1mm glapp. Sen vickriktning har jag visst glapp, inte lika mycket, men det är det här glappet som blir påtagligt när jag sätter dit konvertern.