Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Glappande Manfrottos stativhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Hej jag har ett stativhuvud Manfrotto 410 som i grund och botten är samma som det vanliga stativhuvudet med tre stora svarta cylindrar till handtag (fast här är det tre mindre knobbar), det har börjat glappa en aning så jag var på gång att skruva isär det men då märkte jag att jag kunde trycka med fingrarna mot de där runda skivorna som gradantalet och 410 står tryckt på och skruva åt dem en aning, för de skivorna sitter tydligen fast på skruvhuvudet som håller ihop varje axel. Kanske klantigt förklarat men ni som har detta stativhuvud förstår säkert.
Dock börjar det glappa aningens aningens lite ganska snart igen, är det fett som saknas eller ska jag slita av skivorna och skruva fast skruvarna/muttrarna innanför ordentligt med hylsnyckel, eller måste jag lämna in det för reparation (det vill jag inte) eller har någon någon idé?

Snäckväxeln bör ju vara självspännande med hjälp av de fjäderbelastade låsvreden som sitter innanför rattarna. Mitt 410 glappar dock också lite om man inte knuffar till låsvreden en aning. Skulle tro att den axeln skulle må bra av förnyad smörjning så den går en smula längre av fjäderspänningen. Något fett med bra specar som inte blir för tjockt vid minusgrader gör nog susen. Sannolikt får man ta bort dekalerna för att komma åt. Ta lite bilder så jag får se inför isärtagandet av mitt ;-)

Hmm... tack, lite komplicerat verkar det som, kanske jag inte förstår allt, den där fjädern på innersta rattarna är nog för rattarna endast gissar jag, försökt knuffat lite hit å dit utan förbättring. Som jag minns när jag skruva loss en sån där dekal med bult i så är varje axel som en trumma som snurrar i en annan trumma (eller om det var en kon i en trumma?), och mellan trummorna ett fettlager kanske, tror du jag är på rätt väg? Är det frånvaro kanske av fettlagret som gör glappet? Glappet är litet men lite retligt, och i båda riktningarna, känns när man satt kameran ovanpå lite andra grejer då märks glappet mer.
En fråga är om man drar av dekalen ifall man kan skruva åt bulten rejält eller om den låser allt? Det får man kanske lära sig genom att pröva.

Nu blir jag osäker om jag skall fortsätta, glappet är inte stort, kan leva med det, men om man var lite säkrare på att kunna åtgärda det bättre vore det värt omaket. Vill inte ha sönder dekalerna i onödan liksom då ser det osnyggt ut, hellre lite glapp. Om jag gissar rätt så har de först dragit fast bultarna och sen klistrat fast dekalen på bulthuvudet, men lossar jag dekalen fr bulten kan jag inte skruva åt dem med tummen längre.
Frågan är egentligen vad för fett som passar? Nåt som finns på clasohlson? Skulle vilja köpa det innan jag börjar operera. :)

Okidoki, opererat lite, inte så svårt. Beskriver en axel:
Lossa på den runda dekalen så under finns en insexbult, lossa på den med insexnykel (6mm kanske), ta isär, tryck ut så du får ut den gängade cylindern se bild längst t vänster, fetta med - gjorde jag alla fall vanligt kullagerfett jag hade hemma från ÖB - sparsamt men överallt i kuggar och glidytor.
När du stoppar in den gängade cylindern så spänn innersta vredet A lagom (om du inte gör det funkar vredet "baklänges") och tryck in cylindern försiktigt samtidigt som du ruckar lite på allt och vrider lite på vred B, det glider på plats efter lite ruckande på allt och lite våld, sätt dit allt och skruva dit insexbulten så hårt du kan utan att skada bulten. Checka att allt fungerar tillfylles. Klistra dit dekalen.

Upprepa på andra axeln, den tredje bottenaxeln tror jag man inte behöver justera, verkar inte som den glappade nåt på min alla fall.

Dekalen blir lite skadad men det är sånt man får ta om man vill ha bort glappet. Nu glappar mitt 90% mindre, kan va så att det glappar en anings fabriksnytt, inget jag kommer ihåg, men det känns nästan kassaskåpsaktigt nu. Kan va så att det har betydelse hur mycket man spänner vredet A oxå vid ihopsättandet. Jag är nöjd alla fall.

Lycka till!

Bilagor

• stativhuvud2.jpg
    stativhuvud2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 302
Tack för bilden, nu måste jag mecka isär mitt också.

Det var inte helt stumt som nytt heller, åtminstone om man inte drog åt spännringarna manuellt.

ÖB-fettet kan eventuellt bli något du ångrar om du plåtar när det blir riktigt kallt i vinter. Men det verkar ju inte särskilt knepigt att ta isär på nytt och förnya med annat fett om min profetia faller in.

Mm, jag tog det fett jag hade liggandes, och kullagerfett lät ju rätt så bra alla fall tyckte jag, dock noterade jag att det var inte speciellt mycket fett inuti. Men vad kan ett bättre fett heta?

Spännringarna? Menar du de inre vreden? Det var rätt så kul för jag hade inte en aning om att jag kunde låsa fast läget om jag drog de åt andra hållet, jag trodde de bara var för att snabbjustera grovt. Tack! :)

100%... förstår inte, om glappet var X-mycket från början så fixade jag bort glappet till 90%, 10% glapp var kvar ungefär, jag var framgångsrik till 90%, kan man inte säga så?

Jochum Berg skrev:
Mm, jag tog det fett jag hade liggandes, och kullagerfett lät ju rätt så bra alla fall tyckte jag, dock noterade jag att det var inte speciellt mycket fett inuti. Men vad kan ett bättre fett heta?
Utan att gräva i specifikationer så tror jag att lithiumfett generellt sett bör vara rätt temperaturstabilt. Det är också lätt för privatpersoner att hitta i småförpackningar, t ex i cykelaffärer. Jag har dålig erfarenhet av billigt molybdenfett från Biltema som blev trögt i kyla, men det var länge sen och de har naturligtvis fetter med olika specar.Prova att lägga huvudet i frysen nån timme om du planerar en utfärd i sträng kyla, så har du i alla fall testat innan. Stativhuvudet alltså :)

Jochum Berg skrev:
jag var framgångsrik till 90%, kan man inte säga så?
Nej, akta! ;-)

Ja lithium kanske är bättre, hade för mig att det var tunnflytande så jag tänkte att nåt tjockare fett skulle göra att glappet försvann, det skulle fylla det tomrum som kanske slitaget gett upphov till. Så var tanken.
Men du har nog rätt, förmodligen så är det ihopsättandet med fastskruvandet som minskar glappet, så alla som vill laga sitt stativhuvud ska nog ta detta i akt och pröva lithium i första hand, om ni ska ha det utomhus vintertid (vilket jag sällan gör så).

(förstår fortfarande inte det grammatiska men vad tusan säger ni det är så så är det väl så kanske :) )

ANNONS