Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glappt Canon EF-S 18-200 3.5-5.6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Findell

Aktiv medlem
Har ett Canon EF-S 18-200 3.5-5.6 IS objektiv som är väldigt glappt i zoomringen. Håller jag kameran med objektivet lutande mot marken så åker zoomen ut av sig självt. Jag tänker reklamera objektivet. Är den någon annan här som har/haft samma problem med det här objektivet? Kan vara bra att veta innan reklamation.

/Mats

Så gör många objektiv, även med betydligt högre ambition än det du har.
Bespara dig mödan med reklamationen, för den kommer inte att leda någon vart.

Det är så otroligt glappt. Jag kan vicka på zoomringen ganska ordentligt i sidled. Kan knappast tro att det är normalt. Inga andra objektiv jag har gör så.

/Mats

Omöjligt att veta via ett sånt här forum, förstås, för det går ju inte att se hur mycket det vickar. Men enklare objektiv, som exempelvis det du har, är inga under av stabilitet.

Jag vet att det jag har sett en hel del av dessa objektiven som åker ut hela tiden, när man vinklar dem mot marken.
Nikon hade ett liknade besvär på sitt 18-200 VRI med creeping lense. Även om man tyckte att det var sjukt glappt, hade de visst en praxis att om den inte gled något vid 45°, föll det inom normala gränser, dvs att man fick leva med det. VRII fick låset på 18mm. Vilket ändå inte direkt hjälper när man inte har låset på. Dock tycker jag VRII verkar lite bättre på att inte vara creepy...

Men som du säger, upplevde jag de flesta ef 18-200 is som oerhört glappa i fokusringen.
Vissa mer, vissa mindre. När jag tänker efter tror jag inte att jag sett någon som inte har haft det.
Tror inte heller att reklamation kommer att leda någonvart. Det ska vara ett oerhört extremt fall då. Tyvärr:(

den zoomen kryper alltid ut när den hänger på axeln, däremot låter glappet märkligt, har haft två st och märkte aldrig något sådant.

Det ska vara så och därför finns en låsning under objektivet för att förhindra detta.

Glappet är normalt spel.

Blir bilder bra så är objektivet okej.

Jag tycker att det bär fruktansvärt dåligt av Canon att inte ha ett bättre objektiv 18-200mm,detta att det kryper ut är ju väldigt besvärande.

Tänkte köpa en ett sådat objektiv men det får vara.

Även det betydligt dyrare EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM kryper ibland ut när det hänger neråt.
I början gjorde aldrig med EF 24-105 mm f/4L IS USM detta, men nu när det använts i två år kryper det ibland lite, det också. Inte alls som de billigare objektiven, men det kan ge sig lite grand.

ANNONS
Götaplatsens Foto