Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Glasskivan i fotoramar

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Det borde vara fler än jag som har skrivit ut bilder och ramat in dem. Oftast då med en glasskiva framför bilden.

De ramar jag har köpt har haft glasskivor som reflekterar mycket ljus. De släpper inte heller igenom så mycket ljus utan de upplevs lite "dimmiga". Det innebär att det är lite svårt att se bilden på lite håll utan man måste gå fram och kika på bilden från en vinkel som inte reflekterar ljus från någon lampa eller fönster. Har någon annan upplevt samma problem?

Finns det glas av olika kvalité? Får man bättre glas om man måttbeställer det hos en glasmästare? Eller bör jag klistra fotot på t.ex. kartong och ta bort glasskivan helt?

Beroende på vad du printat/kopierat på för papper så skyddar ju glaset. Jag skulle därför inte ta bort det på vanligaste papperen. Damm är inte kul..

Det går att beställa reflexfritt glas från glasmästerier.

Tvättar du glaset innan montering?

Vissa billiga ramar jag köpt verkar ha haft förpackningsmaterial som gasar och sätter sig på glaset. En handdisk fixar det. I övrigt har jag aldrig noterat några uppseendeväckande kvalitetsskillnader mellan glas och glas.

Lotta, är reflexfritt glas sånt där som är lite matt? Det är väl inte så najs att montera fotografier i?

Tackar för svaren.

Jag är inte så orolig att papperet skulle skadas om jag tar bort glaset. Jag kan alltid skriva ut bilden igen.

Men jag ska prova diska glasskivan och se om det hjälper. Jag kan tänka mig att det tar bort den "dimmiga" ytan men reflekionerna får jag nog inte bort. Blir det inte bra så ringer jag ett glasmästeri imorgon och ser vad reflexfritt glas kostar.

Nej Jim, det behöver inte vara matt utan är lika blankt som andra glas fast något (jag inte är insatt i) gör att det inte blir minsta lilla reflex iaf.

Jag hade inte prioriterat eller trott på så stora skillnader förrän jag såg Towe Wiiands bilder på vår (Bella Pictura) utställning i Stockholm under våren. Hon var den enda med reflexfritt där och skillnaden i glas och glas var markant. Så markant så jag nog heller aldrig mer kommer använda annat än reflexfritt själv i framtiden..

Ok, då är det alltså antireflexbehandlat glas på samma sätt som våra objektiv.

jimh skrev:
Ok, då är det alltså antireflexbehandlat glas på samma sätt som våra objektiv.

Helt rätt. Och skillnaden är verkligen stor, både i bildens återgivning och kostnaden för glaset. Jag har för mig att jag betalade 400 kr/m^2 för sådant glas senast jag gjorde en inramning.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto