Annons

Glugg till D50:n

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Har en D50 och en 70-300 ED glugg på den men vilket ljus man änn har får man alltid det så kallade "JPEG-bruset" även när jag fotar i REW. men frågan är om man ska uppdatera D50:n med tex nikons 80-400 VR eller om man ska vänta och sattsa på något anat eller gå över till canon. vilka är egentligen bäst på de högra mm:arna?

Just 80-400:an har jag inte hört så bra om men nikon har inte mycket mer att erbjuda förutom deras 70-300 Vr men beror på om man ska lägga pengar på småuppdateringar.

/Simon Brygg

Vill du bli av med brus så ska du sänka ISO:t, inte byta objektiv. Visst, ett ljusstarkare objektiv kommer ge möjligheten till kortare slutartider men du kan få skarpa brusfria bilder med ditt objektiv tror jag. Sänk ISO till 200, stativ vid dåligt ljus (!) och för omptimal skärpa en bländare på runt 8.

Kör på program A och välj en bländare som fungerar i det ljuset du är i. Som regel så ska du ha en slutartid på 1/brännvidden, t.ex 300mm =1/300s som lägst för att förhindra skakningsoskärpa och sänk ISO så långt som möligt för att förhindra brus.

/Fabian

Måste visst vara lite mer tydlig, kör alltid ISO200 anars gå bildern knappt att kolla på. sen fotar jag alltid med stativ i dåligt ljus men får ändå JPEG-bruset.

Jag ser inget speciellt brus i den bilden. Hur som helst, brus uppstår i sensorn och i kamerans elektronik och har inte med vare sig JPEG eller objektivet att göra.

Johannes

Jag kan då inte heller se något speciellt brus i den, och iso 400 fungerar jätte bra även om man är kräsen.

Flightspotter89 skrev:
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5822362

Där har du vad jag kallar JPEG-brus. Har ganska höga krav på mitt fotande då det är hårt konukrans på flygfotandet.
Jag ser inte heller något brus i den bilden. Brus finns nästan alltid vid 100% förstoring i Photoshop, testa att skriva ut den bilden i A4 och kolla hur mycket brus det finns. :)

Annars så kan du ju alltid plåta i RAW och med rätt konvertering få bort mer brus än vad som är möjligt med jpg. (Åtminstone upplever jag det så.) Annars finns ju "neatimage" som tar bort brus.

/Fabian

den där bilden är fotat i RAW och den har för dålig kvalite för at godkänas på nätet.

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5816490

där är kvaliten man letar efter, vet att jag inte kan jämföra med en 20D med en IS glugg men så ni ser vad jag menar.

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5769167
men denna är tagen med D50 och det är ganska stor skillnad på den och mina bilder.

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5800888
Detta är dock det närmsta jag kommit och det blir ändå brusigt och mörk, även fast jag hade helt okey slutare och bländare.

Jag tror inte det är utrustningen som är problemet, det handar bara om att lära sig arbeta med ljuset.

Skillnaden mellan bilden på Pipern och de andra är ju ljusförhållandena.

Johannes

Säger det igen...stativ(!), blända ned och kort slutartid.

Håller med Johannes, bara att öva och hitta de rätta ljusförhållanderna.

/Fabian

Kollat så att det inte är autofokusen som missar?

Ta en bild på vad som helst (bokhylla t.ex) med stativ, manuell fokus, självulösare, bländare 8, iso 200 och beskär bilden kraftigt (100%) och ladda upp den här. Kan vara så att objektivet inte är bra. :(

Det låter som att det är ett dåligt objektiv, det stod i en recension om objektivet här på fs att den inte var bra i 300-läget.

Du kanske ska satsa på ett beg 80-200/2,8 (skjutzoomen) har en kompis som har den, riktigt bra byggkvalitet och skärpa, seg atofokus dock. Om du inte behöver 300mm dvs.

sattsade på helt fel kamera efter min behov då jag köpte kameran men hade inte råd till mer, men kommer att byta upp mig till en canon med Is-glugg då ekonomin tillåter.

jag måste bara fråga vad är problemet? jag ser inget som helst problem med dina bilder. Snygga och välkomponerade. Bra ljus och bra skärpa

/Adam

Jag kan inte heller se problemet, och d50 är en bra kamera! Skaffa ett nytt objektiv istället för en ny kamera. 80-200 f2.8 med en telekonverter kanske?

D50 ger brus redan vid ISO 200, det ser jag i mina bilder också. Dock syns det väldigt sällan, och jag tycker verkligen inte att bruset är nåt problem i de bilder du visar.
"JPG-brus" uppstår när du komprimerar bilden för hårt, och då är det knappast kamerans fel.
Sen är det ytterst viktigt att exponera perfekt om man vill undvika brus. Annars måste du ju nämligen justera exponeringen i efterhand, och även en ganska liten justering ökar bruset markant.
De som hojtar om stativ verkar inte ens ha läst tråden.

Antingen behöver du en bättre kamera, om dina krav nu är väldigt höga, eller så får du helt enkelt försöka exponera bättre. Exponeringskompensation för olika ljus är mer eller mindre ett måste, i alla fall när jag fotograferar. Ibland uppåt ett helt steg plus eller minus.

ANNONS