Annons

Glugg till D50:n

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt är jag väldigt kräsen och som jag sa tidigare i tråden så är D50 mycket bra då man fotar "vanlig" fotografering men när man ska börja fota rörliga flygplan på upp mot 280mm kommer problemet. Där kommer canon in i bilen då nästan alla som fotar flyg använder canon tack vare deras snabba AF och grymma IS men det kosstar. Annars är jag nöjd med d50:n men som sagt så klarar den inte riktigt att fota på upp mot 280mm utan VR även i dagsljus, och sedan beskär jag aldrig bilder mer än 10% då jag vet att det är helt kört då!

Makten skrev:
D50 ger brus redan vid ISO 200, det ser jag i mina bilder också. Dock syns det väldigt sällan, och jag tycker verkligen inte att bruset är nåt problem i de bilder du visar.
"JPG-brus" uppstår när du komprimerar bilden för hårt, och då är det knappast kamerans fel.
Sen är det ytterst viktigt att exponera perfekt om man vill undvika brus. Annars måste du ju nämligen justera exponeringen i efterhand, och även en ganska liten justering ökar bruset markant.
De som hojtar om stativ verkar inte ens ha läst tråden.

Antingen behöver du en bättre kamera, om dina krav nu är väldigt höga, eller så får du helt enkelt försöka exponera bättre. Exponeringskompensation för olika ljus är mer eller mindre ett måste, i alla fall när jag fotograferar. Ibland uppåt ett helt steg plus eller minus.

Jag tror inte att kameran är problemet. En ny kamera löser inga brusproblem. Skildnaden mellan Nikon D50 och tex Canon 30D är högst marginella. Upplever du problem med bruset nu, så kommer troligen inte ett byte av utrustningen att hjälpa dej.

Jag har "problem" med mina bilder rätt så ofta faktiskt, men när jag ser andras bilder tagna med lika utrustning som jag har, inser jag vad mitt problem är. Mitt problem är min brist på skicklighet och allmänna tillkortakommande vad gäller konsten att fotografera och efterbearbeta bilderna. Jag tror knappast någon här på forumet kan säja att dom bemästrar och kan utnyttja kamerautrustningen dom äger fullt ut. Fullärda blir vi väl aldrig! Och tur är väl det!

/K

Flightspotter89 skrev:
Som sagt är jag väldigt kräsen och som jag sa tidigare i tråden så är D50 mycket bra då man fotar "vanlig" fotografering men när man ska börja fota rörliga flygplan på upp mot 280mm kommer problemet. Där kommer canon in i bilen då nästan alla som fotar flyg använder canon tack vare deras snabba AF och grymma IS men det kosstar. Annars är jag nöjd med d50:n men som sagt så klarar den inte riktigt att fota på upp mot 280mm utan VR även i dagsljus, och sedan beskär jag aldrig bilder mer än 10% då jag vet att det är helt kört då!
Då är det ju knappast "brus" som är problemet. Det blir ju inte olika mycket brus vid samma ISO bara för att man fotar andra motiv;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto