Annons

Googles konstkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Paliswe

Avslutat medlemskap
Google har fotograferat konstverk i 5 år i mycket hög upplösning och tagit ca 200 tavlor. Nu har man en ny kamera där fotograferingen av en 1x1m tavla tar ca 30 min mot tidigare en hel dag.
Kameran kalibreras genom att man mäter in hörnen och sedan går kameran runt och och tar en massa bilder i detalj. Dessa sätts samman i en dator och några timmar senare har man en högupplöst bild av hela tavlan i en enda bild. Det är en kamera man byggt själv och det finns ett 20-tal av den. Man lånar ut till museer och institutioner. På så sätt har man under en kort tid fotograferat ytterligare ca 1000 tavlor.
Kameran kan bara ta bilder på plana föremål.

Källa:
http://www.theverge.com/2016/5/17/11686296/art-camera-google-cultural-institute
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag blir inte helt imponerad av kvalitén på upplösningen när det ser ut så här. Det känns orimligt dåligt, jag skulle själv med enkla medel kunna göra det mycket bättre. Jag mätte förstoringen mot orginalet och jag fick förstora upp orginalet till ca 700Mpix för att kunna pussla ihop det, knappast i gigapixelstorlek alltså. Jag ser ingen annan rimlig förklaring än att den som gjort förstoringsexemplen har fotograferat av skärmen och för hand.
 

Bilagor

Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Upplevde också på filmen att kvalitén såg rätt usel ut.
Men är väl bättre när man ser raw bilderna eller vilket format det än sparas i.
 
ANNONS