Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gossen Digisix - batterislukande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Köpte igår en Gossen Digisix exponeringsmätare hos Photax. Min gamla lilla strular då nålen hakar upp sig så jag ville ha en ny liten och smidig. Spotmätaren är ju lite klumpig så den vill man inte alltid ha med sig. Digisix verkade då vara ett bra val, liten och lätt och som jag upplevde det, lika smidig som en analog med nål, eftersom man kunde se alla de tids/bländarvärden ev-talet motsvarade samtidigt istället för att behöva knappa fram dessa värden. Dessutom med klockfunktion vilket passar mig då jag aldrig har klocka med mig annars och skulle behöva en ibland när man inte kan fråga folk runtomkring sig. Nytt (som jag förmodar) batteri sattes i när jag fick mätaren demonstrerad för mig och jag slog till och köpte den. När jag kom hem gick jag igenom funktionerna och lät sedan mätaren sitta i blixtskon på ett av mina gamla kamerahus. Mätaren stängs inte av då den tar så "lite" ström och batteriet skulle ändå räcka kring ett år. När jag stiger upp idag på morgonen för att stoppa ned kameran i väskan för att ta med den ut till skidbacken upptäcker jag att det står ett ensamt "bat" på displayen, vilket innebär att batteriet är helt slut. Är det någon som har erfarenhet av denna mätare, om den är batterislukande? Annars var väl batteriet jag fick isatt nästan slut? Har satt i ett nytt nu som kostade kring 35-40 kr och får se vad som händer. Tar även det slut snabbt måste det vara fel på mätaren väl?

Har du testat att rengöra polerna? Försäljaren tog väl på dem när han satte i batteriet och då finns det ju risk att det nu byggts upp oxider som ger dålig kontakt.

Om ditt nya batteri håller kortare tid än ett år skulle jag lämna tillbaka mätaren.

jimh skrev:
Har du testat att rengöra polerna? Försäljaren tog väl på dem när han satte i batteriet och då finns det ju risk att det nu byggts upp oxider som ger dålig kontakt.

Om ditt nya batteri håller kortare tid än ett år skulle jag lämna tillbaka mätaren.

Ok, tänkte inte på det och nu när jag torkat av så funkat det igen! Hoppas att det bara var det. tack för tipset!

Det är tydligen ganska vanligt att Digisix äter upp ett batteri på ungefär en månad eller mindre. Om du var ute i kylan kan det vara temperaturen som sänker spänningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto