Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Grå bakgund i PS i Mac OS X?

Produkter
(logga in för att koppla)

saab

Aktiv medlem
Jag har fått min första Mac (kommer att byta hela maskinpaken till Mac inom kort) och undrar om det är möjligt att få grå bakgrund i photoshop, jag vill alltså inte se skrivbordet när jag jobbar i PS.

Jag har lite svårt med omställningen till Mac efter många år i Windows men man vänjer sig väl!

/Jonas

Tryck F en gång så växlar du till "fullskärmsläge med menyrad".

F växlar alltså mellan tre olika lägen. "Fullskärm med meny", "utan meny" och "standardläge"

/petter

Vet inte om det finns nåt som får det att se precis lika ut, men om andra fönster stör bakom så kan du ju trycka äpple-alt-H som i "Hide Others". Då är det ju bara ikonerna och bakgrundsbilden man ser.

Annars finns ju kortkommandot "F" i Photoshop. Du får bilden du jobbar med i fullskärm och området utanför blir grått/svart.

Välkommen till Mac-världen. ;)

/F

Red: Petter hann visst före. ;) Och med en bättre förklaring dessutom. ;)

Tack för svaren! Det är svårt att vänja om sig, jag är van att kunna flytta omkring fönstren (fanst det kan väl inte heta föster i OS X?) men ändå ha Photoshops bakgund i botten. Jag har problem med att jag ibland klickar på skrivbordet och hamnar i Finder, men bildfönstret blir kvar (vanesak kanske?). Tydligen så skall PS3 ha en ständig bakgrund så då löser sig problemet för mig.

Det som är svårast för en gammal Windowsanvändare är filhanteringen. Känns som om jag inte vet var allt finns?

Jag lyckas inte importera adressboken från Outlook så det blir till att knacka in allt för hand, känns märkligt år 2006?

Skönt att det finns så många hjälpsamma och duktiga Mac-ägare här på Fotosidan :)

/Jonas

Ja det är möjligt att det finns nån sån funktion i CS3. Ska bli intressant att testa när vi får in det på jobbet.

Angående Adressboken så synkade jag den tidigare med min mobiltelefon. När jag skaffade mac så var det ju bara att synka igen och allt i telefonen hamnade i macen. Smidigt och bra. Ingen aning om det finns nån exportera/importera-funktion mellan Outlook och macens adressbok.

Ja, Det är rätt gott om macanvändare här. Och fler blir vi. ;)

/F

foppe skrev:
Ja det är möjligt att det finns nån sån funktion i CS3. Ska bli intressant att testa när vi får in det på jobbet.
Helt rätt, i CS3 har Adobe lagt till ett nytt skärmläge, som man hittar genom att trycka »F« en gång. Du har kvar dina skrollister, men får ett bildfönster som fyller hela din tillgängliga skärmyta.

Stefan

saab skrev:
Det som är svårast för en gammal Windowsanvändare är filhanteringen. Känns som om jag inte vet var allt finns?
Nu har jag ganska bra koll på var jag lägger mina filer på de Macar jag arbetar på, men när jag kommer till andra, mindre välorganiserade personers, datorer brukar Spotlight vara bra hjälpmedel. Tycker den gör bättre ifrån sig än sökfunktionen i Win XP. Vista kanske bättrar på detta.

Annars kan det vara ett bra tips att konfigurera om knappraden i Finder (höger-/Controlklicka på den). Jag har lagt till "Sökväg" där uppe bland annat.

Jag lyckas inte importera adressboken från Outlook så det blir till att knacka in allt för hand, känns märkligt år 2006?
http://www.macworld.com/weblogs/mac911/2006/12/outlooktoaddress/index.php

Tack för all hjälp, Jag kämpar på med mitt Mac-lärande, det blir läskigare när jag byter min stationära PC mot Mac och skall flytta hela mitt liv inklusive bildarkiv till den nya plattformen. Jag skall dock vänta ett tag med bytet och lära mig det nya OS:et på MacBooken först.

En fråga jag har är vilket mejlprogram ni rekomenderar, eller kör ni med det som ingår i OS X?

/Jonas

saab skrev:
En fråga jag har är vilket mejlprogram ni rekomenderar, eller kör ni med det som ingår i OS X?
Jag kör Thunderbird hemma eftersom jag hade det på PCn och tycker om det. På jobbet kör jag Apples Mail. Båda har sina styrkor och fördelar. Apples integration med Adressboken saknar jag i Thunderbird, likaså automatsorteringsreglerna som är ganska välpolerade i Mail. Men med nästa version av Thunderbird kommer jag få saker som Mail inte erbjuder så det handlar nog mycket om smak och tycke. Har du din mail på en IMAP-server kan du ju med fördel testa båda.

Du kan glädja dig åt att saker troligen hamnar på färre ställen än i Windows.
Om du inte aktivt sparar på konstiga ställen kommer allt att hamna i/under din hemkatalog ("huset").

Detta gör det också enklare att göra backup.

Och du kan lägga genvägar i systemets filhanterare, som du kommer åt både i finder och när du skall öppna/spara någon fil i ett program.

Om man vill ha en filhanterare med ännu mer funktioner så kan det vara värt att kika på programmet Path Finder.

/F

ANNONS
Götaplatsens Foto