Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter vid överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Sorgesol

Aktiv medlem
Hej.

Jag har haft vissa problem med att få till exponeringen när jag försöker fotografera i sol och snö. Speciellt då när jag även vill ha den fina utsmetade bakgrunden som kommer med låga f värden. Min kamera klarar inte mer än 1/4000 sekunders slutartid så jag försöker komma på ett sätt att minska ljusstyrkan utan att ändra f värdet.
Vad tror ni, är ett gråfilter en lösning och skulle då ett nd64 räcka eller ska jag ta i med värstingen redan från början? 🤔

ND64 motsvarar 6 steg vilket är rätt kraftigt redan det, det motsvarar att du skulle gå ner till en slutartid på 1/256000 (om jag räknat rätt) eller att du bländar ner från f/1.4 till f/11 så frågan är kanske om det inte är att skjuta lite över målet?

Med ett alltför mörkt filter blir det som att inte ta av linslocket... Man kan ju ha flera filter, men precis som när man har mer än ett objeektiv så vet man inte i förväg vilket det är som behövs, och att stå mitt i skidbacken och mecka med filterbyte verkar inte vara nån höjdare. Variabla ND-filter finns ju förstås, men de kostar, och det kanske finns en del andra nackdelar med dem också.

ND64 motsvarar 6 steg vilket är rätt kraftigt redan det, det motsvarar att du skulle gå ner till en slutartid på 1/256000 (om jag räknat rätt) ...
Du räknar åt fel håll. :) Med ett sådan filter kan man gå ner till 1/60 sekunder med bibehållen bländare. Om man vill ha både kort skärpedjup och rörelseoskärpa (till exempel vid panorering). Men 1/60 är kanske lite för kort för ändamålet och man måste blända ner i alla fall även med ND64.

Du räknar åt fel håll. :) Med ett sådan filter kan man gå ner till 1/60 sekunder med bibehållen bländare. Om man vill ha både kort skärpedjup och rörelseoskärpa (till exempel vid panorering). Men 1/60 är kanske lite för kort för ändamålet och man måste blända ner i alla fall även med ND64.

Jag menade att 1/4000 (alt f/1.4) med ett sånt monterat motsvarar en slutartid på 1/256000 (f/11) utan filter.

Ber om ursäkt om jag går lite off topic här nu. Men eftersom tråden handlar om exponering av snöbilder så chansar jag.
jag tycker det är svårt att få till rätt exponering av snön. Ungefär hur långt åt höger ska histogrammet stå en solig dag med mycket snö?

Ber om ursäkt om jag går lite off topic här nu. Men eftersom tråden handlar om exponering av snöbilder så chansar jag.
jag tycker det är svårt att få till rätt exponering av snön. Ungefär hur långt åt höger ska histogrammet stå en solig dag med mycket snö?
Histogrammet ska väl alltid stå långt åt höger utan att trilla över kanten så att det finns så mycket data som möjligt i bilden att jobba med i efterbehandlingen? Om man jobbar med histogram alltså.
Annars är ett knep att rikta kameran mot handflatan och välja exponering efter hur ljust det är där.

Histogrammet ska väl alltid stå långt åt höger utan att trilla över kanten så att det finns så mycket data som möjligt i bilden att jobba med i efterbehandlingen? Om man jobbar med histogram alltså.
Annars är ett knep att rikta kameran mot handflatan och välja exponering efter hur ljust det är där.
Vid exponeringstillfället ja. Men sen när man kommer hem till datorn vill man gärna dra ned vitan lite så att inte snön är kritvit. Har ni några tips här? Jag tycker aldrig att jag får till det riktigt. Det blir alltid för vitt. Speciellt om man använder dom automatiska inställningarna i Lightroom. Jag brukar ha dessa som utgångsvärden och sedan justera tills jag tycker det ser bra ut. Men vitan på snön tycker jag är svår.
finns det någon tumregel att hålla sig till?

Allt är i raw-format.

Edit: Formuleringen i mitt tidigare inlägg skapade nog oavsiktligt viss förvirring. Men det är alltså efterbearbetningen i datorn som jag behöver råd om.

Senast ändrad:
Vid exponeringstillfället ja. Men sen när man kommer hem till datorn vill man gärna dra ned vitan lite så att inte snön är kritvit. Har ni några tips här? Jag tycker aldrig att jag får till det riktigt. Det blir alltid för vitt. Speciellt om man använder dom automatiska inställningarna i Lightroom. Jag brukar ha dessa som utgångsvärden och sedan justera tills jag tycker det ser bra ut. Men vitan på snön tycker jag är svår.
finns det någon tumregel att hålla sig till?

Allt är i raw-format.

Edit: Formuleringen i mitt tidigare inlägg skapade nog oavsiktligt viss förvirring. Men det är alltså efterbearbetningen i datorn som jag behöver råd om.
Att dra ner högdagar brukar jag göra, även vitan kan man dra i. Jag brukar dock ha för mycket blått i snön så för mig brukar det vara att dra ner blått för att få fram det vita

ANNONS
Götaplatsens Foto