Annons

Grafikkort och bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Hur stor påverkan har egentligen grafikkortet när det gäller bildbehanling? gör det skillnad när det handlar om vanliga bilder eller är det mest rörliga bilder där man tjänar på ett bättre kort?
Har en känsla av att man kanske kan få bättre färgegenskaper med ett bättre kort, men jag är som sagt väldigt novis när det gäller detta område.

Anledningen till att jag funderar på detta är då mitt kort verkar vara ganska dåligt (inbyggt i moderkortet) och min bror har ett NVIDIA GeForce FX 5200 128mb liggandes.

Om han nu har ett "liggande" så sätt in det.
Men direkt nödvändigt är det inte, oftast är det bara roligare med lite bättre grafikkort.
Kolla bara så att du har en den port kortet behöver, dvs AGP eller PCI.
Om nu kortet behöver en AGP kort e jag inte så säker på om den passar i din burk då dem festa moderkort med inbyggda grafik inte har någon AGP port.

Om du inte skall spela 3D spel så kan du satsa på ett grafikkort med bra 2D prestanda om du vill ha det bästa.

Matrox har väldigt bra kort för just bildredigering då dom har erkänt bra 2D prestanda, bra färgåtergivning och mycket inställnigar för kalibrering mm. dom har också kort som har utag för 2 skärmar, och finns för både PCI och AGP.

Annars duger väl vilket kort som helst som klarar 32bits färg i hög upplösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto