Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

amyla

Avslutat medlemskap
Jag har fått hjälp att sätta ihop en ny dator och köpte en ny skärm igår. Döm om min förskräckelse när jag helt plötsligt får en massa utfrätta fläckar i de vita partierna i bilderna. Nu har jag luskat runt litet och fått reda på att min skärm (Samsung SyncMaster 940b) antagligen inte funkar ihop med mitt grafikkort (NVIDIA GeForce FX 5500) men att grafikkortet kanske ska gå att justera.

Jag har letat manualer på webben osv, utan framgång. Därför undrar jag nu; är det någon av alla kunniga på fotosidan som har erfarenhet av just det här grafikkortet? Är det ett bra eller dåligt kort? Går det att justera och i sådana fall; hur katten gör man?

Jag blir jätteglad för en pedagogisk förklaring då jag inte är särskilt tekniskt kunnig. Stort tack på förhand.

Det är för mig veterligen inga kompabilitetsproblem mellan grafikkort och skärmar så länge de stödjer samma teknik.
Justera grafikkortet har jag heller aldrig gjort. Men är inställnigarna på skärmen rätt?

Om det är en massa kostiga pricka som blinkar så brukar det beytda att grafikkortet är överhettat eller överklockat.
Prova att göra ren kylflensen och kolla att fläckten snurrar. Om det är överklockat så får du be din polare att ställa med lite granna,

Nome Nescio skrev:
Det är för mig veterligen inga kompabilitetsproblem mellan grafikkort och skärmar så länge de stödjer samma teknik.
Justera grafikkortet har jag heller aldrig gjort. Men är inställnigarna på skärmen rätt?

Om det är en massa kostiga pricka som blinkar så brukar det beytda att grafikkortet är överhettat eller överklockat.
Prova att göra ren kylflensen och kolla att fläckten snurrar. Om det är överklockat så får du be din polare att ställa med lite granna,
Jag fick detta svaret när jag frågade hur man justerade skämen: "Ibland är inte grafikkortet exakt "kalibrerat" för just din skärm.
Färgerna kan bli bleka/överskarpa, och svärtan lite försjukten åt ena eller andra hållet.
Har ditt kort inställningar för färgkorrigering?
Annars finns det program för sånt oxå.
Får lite olika bild mellan olika kort på samma skärm..."
Det är ingenting som blinkar och eftersom datorn är språjlans ny tror jag inte den hunnit damma igen, skärmen är genomgången men jag kan bara inte få det att funka. Det måste vara grafikkortet. Tack för input. =)

Nome Nescio skrev:
Njae, då brukar prickarna uppkomma lite överallt, inte enbart i de vita delarna av bilden. Låter mer som att ett färgläge med hög kontrast är aktiverat eller liknande. Det borde gå att sänka kontrastkurvan en aning i kontrollpanelen för kortet.

Nu har jag justerat grafikkortet efter bästa förmåga, men istället för att jag inte kan se nyanser av vitt och svart "regnar" det nu istället på skärmen. Det liksom spöregnar från övre hö hörnet ned till det vä nedre när jag har grå bakgrund (jag föredrar att ha grå bakgrund när jag ska fixa bilder). Det finns inga kontakter i närheten, ingen mobil, ingen lampa, ingenting. Någon som har något förslag på orsak och motdrag?

Om du har en digitalkamera, kan du ta ett kort som visar "regnet". Det å andra sidan är definitivt något som låter mer åt det hållet Per beskrev, något konstighet med kortet, alternativt någon form av störning.

det där med färgerna och högdagrarna låter ju helt klart som att kortet/skärmen var fel-kalibrerade. När man använder en kalibreringsutrustning så görs också en profilering över hur just ditt grafikkort och din skärm återger färgerna. Den profilen används sedan av windows för att visa bilden korrekt.

Regnet låter i mina ögon som att det är nånting med synkroniseringen av signalen som inte är som den ska. Prova att ända eventuella H-sync och V-synk. Prova också att ändra refresh rate (uppdateringsfrekvens). Uppdateringsfrekvensen bör vara minst 85Hz, för att det inte ska bli obehagligt för ögonen i längden. För låg uppdateringsfrekvens ger upphov till flimmer, kanske är det det du upplever som "regn"? För hög uppdateringsfrekvens kan ge upphov till att skärmen synkar ur, men det borde ge större problem än "regn".

Är drivrutinerna till grafikkortet och chipsetet på moderkortet uppdaterade till de absolut senaste? De som medföljer nya moderkort och grafikkort är sällan de senaste!

Har man VIA-chipset på datorn så finns (så var det i alla fall förut) en download som heter "Via 4in1" som uppdaterar chipsetet plus lite annat. Kolla upp vad som gäller för ditt moderkort och grafikkort med din kompis.

amyla skrev:
Nu har jag justerat grafikkortet efter bästa förmåga, men istället för att jag inte kan se nyanser av vitt och svart "regnar" det nu istället på skärmen. Det liksom spöregnar från övre hö hörnet ned till det vä nedre när jag har grå bakgrund (jag föredrar att ha grå bakgrund när jag ska fixa bilder). Det finns inga kontakter i närheten, ingen mobil, ingen lampa, ingenting. Någon som har något förslag på orsak och motdrag?

Kan det kanske vara din skärmkabel som är dålig, testa och prova en annan. Har en kompis som köpte en kabel som var tunn som en vanlig strömkabel och saknade klumparna, den blev det massa konstiga störningar på. Mitt tips testa att byt skärmkabel.
Testa med en annan skärm

Du skriver aldrig om du använder en VGA-kabel (analog signal) eller DVI-kabel (digital) för att koppla in skärmen. Då din skärm har DVI-ingång skall du absolut köra det mot ditt grafikkort, förutsatt att det har en DVI-utgång. TFT-skärmar blir mycket lyckligare av en digital bild från datorn istället för en analog signal som först omvandlats till analog av grafikkortet och sen tillbaka till digital av monitorn.
(DVI är kontakten till höger på denna bild, VGA kontakten till vänster: http://www.it.com.cn/f/diy/0412/14/041214_hd_yjl_x700pro_4hi.jpg )

Om du kör DVI och får störningar i bilden tyder det antingen på kabelfel, monitorfel eller grafikkortsfel. Tvivlar på att det är någon inställning i datorn.

reflux skrev:
Du skriver aldrig om du använder en VGA-kabel (analog signal) eller DVI-kabel (digital) för att koppla in skärmen. Då din skärm har DVI-ingång skall du absolut köra det mot ditt grafikkort, förutsatt att det har en DVI-utgång. TFT-skärmar blir mycket lyckligare av en digital bild från datorn istället för en analog signal som först omvandlats till analog av grafikkortet och sen tillbaka till digital av monitorn.
(DVI är kontakten till höger på denna bild, VGA kontakten till vänster: http://www.it.com.cn/f/diy/0412/14/041214_hd_yjl_x700pro_4hi.jpg )

Om du kör DVI och får störningar i bilden tyder det antingen på kabelfel, monitorfel eller grafikkortsfel. Tvivlar på att det är någon inställning i datorn.
Det var det som var problemet; jag körde inte med DVI-kabel.

Tack alla för svar!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto