Annons

Grunduppsättning för proffesionell fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
PeterLj2 skrev:
http://susning.nu/Proffs

Nu är inte susning.nu nån sida med absolut sanning men då proffs bara är en förkortning för proffesionell så tycker jag det kvittar hur bra man är.

Oj! He he, då kan jag räkna mig till proffsfotografernas skara. Det står ju ingenting om hur länge man ska ha levt på det. Jag sålde två bilder till en tidning för fjuttiga 14 euro ifjol. Jag levde dock gott en hel dag för de pengarna. De 14 euro var min försörjning den dagen, alltså var jag ett fotoproffs för en dag.

Eller vänta nu, det står ju ingenting om att man upphör att vara ett proffs bara för att man slutar att leva på det, alltså bör jag fortfarande och alltjämt titulera mig som ett fotoproffs. ;)

Senast ändrad:
Pongu skrev:
Nej, byt till Nikon! ;-)

Skämt åsido, även om 16-35mm f/2,8 + 70-200mm f/2,8 på två proffshus är standardutrustning skulle jag funderat på två 20D utan batterigrepp, med 17-40mm f/4 och 135mm f/2 för att spara ryggen, om jag gick mycket med utrustningen. Ljusstarka zoomar väger.

Jag känner en fotograf på GP som vägrade 1D på grund av vikten. Han hade istället 2 st D60, följt av ett 10D-par och sist 20D. Han använde också mest fasta. Nu har han precis blivit pensionär och kör med en Konica Minolta A2.

Och han är knappast ensam. Många inser att det är bra att skära ner på utrustning. På många mindre tidningar får inte fotograferna själva bestämma. Då är det två 1D-hus och två zoomar till alla och ett 400/2,8 att dela på som gäller för andra.

Läste om en dansk Magnumfotograf som körde 2 st 1Ds mark II och bara 35/1,4 och 28-70/2,8. Han hade också ett 50/1,4 som nästan aldrig användes.

Jag byter ofta ut mitt 70-200 mot ett 135/2, men det är svårt att inte äga en telezoom om man ska kunna ta lite olika jobb.

Gör man bara egna reportage så går det säkert utmärkt med normal som längsta glugg - vilket är väldigt poppis. Men jag kan iblend tycka att det blir väl enahanda med bara vidvinkelbilder.

PeterLj2 skrev:
Proffs = Nån som lever på det?
Kommer väl från proffesionell eller?

Jag tycker ofta att den diskussionen är ointressant. För kamerafabrikanterna är det nästan helt ointressant. De bryr sig mer om vad och hur mycket folk köper, inte var pengarna kommer ifrån.

Jag tycker det är intressantare att se hur engagerade folk är i sitt fotograferande.
Kamera & Bild skriver för fotoentusiaster, sen kan de vara proffs eller amatörer.

Senast ändrad:
Med ambition att bli mer "proffsig" (men inte att leva av detta enbart utan att kanske kunna ta in foto i mina övriga uppdrag) så är mitt motto när det gäller utrustning: Så SMIDIGA prylar som möjligt! Och gärna bra också förstås. Varför släpa på tunga o många prylar om man inte måste?

Proffsiga vidvinkelbilder (t ex de Magnus F tar) blir man inte less på.

Uttryck skrev:
Proffsiga vidvinkelbilder (t ex de Magnus F tar) blir man inte less på.

Hur proffsiga bilderna än här tycker jag att det kan vara upplyftande med variation i en bildserie. En del fotografer tycks se tele som något ont. Det går att ta riktigt bra bilder med tele som ger rätt känsla. Nu pratar jag alltså om klassisk (fin) reportagefotografering.

Tackar för berömmet... *blyg*

När jag plåtar på tidning använder jag två 1D, 16-35/2.8 och 28-70/2.8 monterade på kamerorna. Har med mig ett 70-200/2.8, ett 50/1.8, ett extrabatteri och en 550EX. Händer att jag plockar med mig en 14/2.8. När sport ska plåtas tar jag ofta med antingen en 300/2.8 IS eller en 200/1.8.

Som frilans gäller en 20D, 17-40/4, 70-200/2.8, 50/1.8 och Sigma-blixt.

Joel Marklund skrev:
När jag plåtar på tidning använder jag två 1D, 16-35/2.8 och 28-70/2.8 monterade på kamerorna. Har med mig ett 70-200/2.8, ett 50/1.8, ett extrabatteri och en 550EX. Händer att jag plockar med mig en 14/2.8. När sport ska plåtas tar jag ofta med antingen en 300/2.8 IS eller en 200/1.8.

Var ligger skillnaden på blixten? Frilans kontra tidnings/sport arbete?

Jag har sett precis det du menar på olika festivaler och dylikt men förstår inte varför?

Joel Marklund skrev:

photonicdelousions skrev:
Jag har sett precis det du menar på olika festivaler och dylikt men förstår inte varför?
Han menar väl att när han fotar för tidningen kan han ha med som vad han tycker eftersom alla de bästa gluggarna finns tillgängliga, medan frilansfotograferingen får utföras med sin egen utrustning, och där är det mera plånboken som styr.

/Pontus

photonicdelousions skrev:

Egentligen ingen skillnad, mer än priset. När jag plåtar som frilans har jag bara egen utrustning, som är mycket billigare än tidningens. Eftersom 20D har 1.6x brännvidsförlängning klarar jag mig med en 70-200/2.8 på t.ex. hockey. På en 1D behöver man dock en 300/2.8.

Edit: Precis som Pontus skriver ovan.

ANNONS
Götaplatsens Foto