SM0SBI
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag kan alltså fortfarande kalla mig proffs trots att jag inte har ett enda IS-objektiv? Eller ska jag byta jobb?
![]()
Klart du ska byta ;-) Nej föresten då blir tidningen inte lika skoj att läsa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
froderberg skrev:
Jag kan alltså fortfarande kalla mig proffs trots att jag inte har ett enda IS-objektiv? Eller ska jag byta jobb?
![]()
PeterLj2 skrev:
http://susning.nu/Proffs
Nu är inte susning.nu nån sida med absolut sanning men då proffs bara är en förkortning för proffesionell så tycker jag det kvittar hur bra man är.
Pongu skrev:
Nej, byt till Nikon! ;-)
Skämt åsido, även om 16-35mm f/2,8 + 70-200mm f/2,8 på två proffshus är standardutrustning skulle jag funderat på två 20D utan batterigrepp, med 17-40mm f/4 och 135mm f/2 för att spara ryggen, om jag gick mycket med utrustningen. Ljusstarka zoomar väger.
PeterLj2 skrev:
Proffs = Nån som lever på det?
Kommer väl från proffesionell eller?
Uttryck skrev:
Proffsiga vidvinkelbilder (t ex de Magnus F tar) blir man inte less på.
Joel Marklund skrev:
När jag plåtar på tidning använder jag två 1D, 16-35/2.8 och 28-70/2.8 monterade på kamerorna. Har med mig ett 70-200/2.8, ett 50/1.8, ett extrabatteri och en 550EX. Händer att jag plockar med mig en 14/2.8. När sport ska plåtas tar jag ofta med antingen en 300/2.8 IS eller en 200/1.8.
Som frilans gäller en 20D, 17-40/4, 70-200/2.8, 50/1.8 och Sigma-blixt.
Joel Marklund skrev:
När jag plåtar på tidning använder jag två 1D, 16-35/2.8 och 28-70/2.8 monterade på kamerorna. Har med mig ett 70-200/2.8, ett 50/1.8, ett extrabatteri och en 550EX. Händer att jag plockar med mig en 14/2.8. När sport ska plåtas tar jag ofta med antingen en 300/2.8 IS eller en 200/1.8.
Som frilans gäller en 20D, 17-40/4, 70-200/2.8, 50/1.8 och Sigma-blixt.
Han menar väl att när han fotar för tidningen kan han ha med som vad han tycker eftersom alla de bästa gluggarna finns tillgängliga, medan frilansfotograferingen får utföras med sin egen utrustning, och där är det mera plånboken som styr.photonicdelousions skrev:
Var ligger skillnaden på blixten? Frilans kontra tidnings/sport arbete?
Jag har sett precis det du menar på olika festivaler och dylikt men förstår inte varför?
photonicdelousions skrev:
Var ligger skillnaden på blixten? Frilans kontra tidnings/sport arbete?
Jag har sett precis det du menar på olika festivaler och dylikt men förstår inte varför?