Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grunduppsättning objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat fotgrafera lite och tycker det är kanonroligt. Men jag tror nog att det kan bli ännu roligare med lite nya objektiv. Men det finns ju massor att välja mellan. Min fråga är därför vilken storlek(mm) och funktion (tele,vid,zoom) objektiv som ni skulle ha valt om ni bara fick välja tre objektiv? Jag är främst intresserad av att fota landskap,natur och familj. Tacksam för svar!

Det hade varit lättare att näma några bra gluggar om jag vetat vad du har för kamera.

En vidvinkelzoom 17, 18 - 85, 125
En telezoom 70, 100 - 200, 300
En macro mellan 90 och 105

Kanske skulle tillägga att fasta brännvidder ger nästan alltid bäst resultat, ju större zoomomfång desto sämre kvalitet.
Det finns givetvis undantag, men då kostar det.
Man kan säga att: "Man få vad man betalar för" när man köper en zoom.

Senast ändrad:
Jag kör med konica. Har hört en hel del bra om hexanonobjektiven. Skall sigma och andra ickeorginal undvikas? Ursäkta om jag glider iväg från ämnet!

Mina personliga favoriter är annars

17-40 4L

150 2.8 sigma macro

300 4L + 1,4 converter

mighty mattis skrev:
Jag har nyligen börjat fotgrafera lite och tycker det är kanonroligt. Men jag tror nog att det kan bli ännu roligare med lite nya objektiv. Men det finns ju massor att välja mellan. Min fråga är därför vilken storlek(mm) och funktion (tele,vid,zoom) objektiv som ni skulle ha valt om ni bara fick välja tre objektiv? Jag är främst intresserad av att fota landskap,natur och familj. Tacksam för svar!

Wov, tre objektiv!!! Va många!! :)

Ok till min M Leica alltså! :)

15 mm som normal,(Funkar bra i stan/fjällen)
35 mm som kort tele (Fjällfoto/familj/gatufoto)....
och 85 mm som låååång tele! (Porträtt) ;) :)

/B

Ps. Se'n blir det väl som vanligt, om jag tar med alla tre, så använder jag bara "normalen"!! :)
Och släpar på dom andra i onödan! :)

Konica har mycket bra objektiv - bland de bästa. Bland piratobjektiven ska du undvika billiga zoomar. Fasta 24, 28, 90-105 macro och 135 är ofta "tillräckligt" bra. "Billiga" 300/400/500 håller ofta inte riktigt.

Bland Konicas objektiv skulle jag valt

28/3.5
50/1.7
100/2.8

100 är dock ovanlig. 85/1.8 är mycket bra. 135-orna är mycket vanliga och inte alls dåliga.

Ur Zuiko Digital serien:

a) 7-14mm ED Zoom (motsv 14-28 mm!!!)
http://www.olympusamerica.com/e1/sys_lens_714mm.asp

b) 50mm f2.0 ED Macro (motsv 100 mm)
http://www.olympusamerica.com/e1/sys_lens_50mm20.asp

c) 35-100mm f2.0 PRO ED (motsv 70-200 mm)
http://www.olympusamerica.com/e1/sys_lens_35_100mm.asp

Med de här klarar man väl det flesta situationer
DOCK är endast macron prismässigt realistisk. TYVÄRR! Men man fick väl drömma lite ...

Och nirvana borde väl vara:
a) Zeiss 15/2.8 ZM Biogon
b) Zeiss 50/2 ZM Planar
c) Zeiss 85/2 ZM Sonnar (finns denna redan?)

Dessa skulle jag välja (för 135-film):

24 mm
35 mm
90 eller 100 mm macro

Lite idéer om varför jag väljer dem:

24 mm för landskap där man vill framhäva förgrunden och djupet i bilden. Passar också bra som reseobjektiv (t ex gatufoto) eftersom man kan stå nära och ändå inte rikta rakt på det man vill fotografera. Jag använder det också en del inomhus utan blixt.

35 mm är ett bra allround-objektiv för landskap, snapshots mm.

90 mm macro för närbilder förstås. Landskap med t ex berg/höjder långt borta då man vill trycka ihop perspektivet är det också bra till. Det finns bra macroobjektiv, tillverkade av Tamron, med den här brännvidden som passar de flesta kameramärken (med adapter).

Senast ändrad:
Landskap-Natur: 20-25mm + 80-100mm macro

Vidvinkeln till landskap där man får spännande perspektiv genom att man kan gå ganska nära motivdetaljer i förgrunden. Macron till närbilder på växter etc. och till landskap där man vill begränsa utsnittet mera.

Familj: Ljusstark 50mm/1,4

Du kan fota i relativt mörka lokaler utan att behöva ta till platt blixtljus. Du kan ta skapliga porträtt utan att få effekt som med vidvinkel. En 1,4-normal är inte extremt dyr.

Var bor du? Jag har en defekt Konica systemkamera liggande. Det är en Fc-1. Har du användning av 50mm objektivet? Kan tänka mig att skänka bort det.

ANNONS
Götaplatsens Foto