Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gulstick och dåliga kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

estakako

Ny medlem
gulstick och bleka färger

Hej.

jag köpte häromveckan en ny kamera och har precis framkallat första rullen. Det var verkligen jättetråkigt för i stort sett samtliga kort hade ett kraftigt gulstick och somliga även bleka färger. Gulsticket framträdde i bilder från både skogs- och havsmiljö men verkade starkare vid tillfällen med kraftig sol eller delvis motljus. I de fall där det var med skuggor var de kolsvarta.

Jag tänkte att något var fel i framkallningen men man informerade mig om att jag borde skaffa ett UV-filter och dessutom hade jag använt Kodaks 400-film som skulle vara känd för att ha ett litet gulstick.

Efter att ha läst lite på det här forumet, där uppfattningarna om olika filters varande delvis går isär, verkar det som om ett UV-filter är överflödigt till nya kameror och att det snarare är ett motljusfilter man skall ha?

Till min gamla kamera (Minolta Dynax 3xi, 35-80AF 1:4.4-5.6) använde jag aldrig något filter och min nya kamera är liknande (Minolta 505si, 28-80AF) så jag är inte säker på att det är problemet.

Bör jag skaffa någonting, i så fall vad? Kan det helt enkelt ha blivit fel på framkallningen? bilderna är framkallade på FujiCenter... (det kanske var därför de inte gillade Kodak-filmen...;)

Mvh

Senast ändrad:
Jag har själv svårt att se den färgkorrigerande verkan ett skylight eller ett UV-filter har.

Men ett filter skyddar din optik - av den anledningen kan jag rekommendera dig att använda ett...

I övrigt låter det som om du haft otur med framkallning och kopiering. Testa lite olika filmer och låt framkalla på olika lab.

skjut en rulle slides

Testa en rulle slides utomhus sa far du se om det e labbet / kameran eller inte, rekomenderar sensia eller velvia, skjut lite av varje vettja...

Personligen har jag aldrig vatt nojd me prints, forutom nar det e mammas album for da e ju allt jatte fint, inte sant...

Lycka till.
Timo

Vad trött man blir på dessa labb som inte kan kopiera. Om dom vet att kodak drar åt det gul-röda hållet är det väl bara att ta bort lite gult i kopierinen konsekvent. voila problemet löst för kunden.

UV-filter gör inget åt färgen
Skylight tar bort lite-lite blå-stick

Byt labb om dom inte kan kopiera!

Re: gulstick och bleka färger

Har själv framkallat och kopierat bilder via Fuji som blivit gul-gröna i färgen. Bad butiken själva att kopiera dem i stället för Fuji. Det blev mycket bättre.
Fuji har fått en hel del kritik för ojämn kvalitet. Kolla senaste numret av Foto exempelvis.

Byt lab, kan de inte kopiera din Kodakfilm så har de fel i sin egen kanal för den DX koden. Jag blir så förbannad då jag hör att labb skyller på kunden då personalen med säkerhet vet att felet beror på kopieringen. Att de har koll på C41:an får man väl ta som en självklarhet ..... men nan vet aldrig.

näe byt labb.

ANNONS
Götaplatsens Foto