Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hållbarare bläck till Epson?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Det finns en del liknande trådar men jag vill veta om någon har erfarenhet av alternativa bläck till Epsons "dye base ink".

Jag behöver ett mer arkivbeständigt bläck till min Epson 1290. Jag är inte nöjd med Epsons originalpatroner. Till de nyare skrivarna finns det ju pigmentbaserade bläck men inte till 1290.

Helst ska bläcket gå att köpa här i Sverige. Jag är alltså ute efter ett kvalitetsbläck.

Lyson har olika bläck men det verkar inte finnas i Sverige. Har någon erfarenheter av detta bläck?
http://www.lynimage.co.uk/lyson_inks.html

Andra märken? (inte flaskor och slangar)

Ifall det är Lyson bläck du är ute efter så hittar du det hos B&B labteknik

http://www.boblab.se/

Köpte ett CIS system till min epson2100 för utav honom, men väntar fortfarande på mina beställda profiler för att kunna ge ett kommentar och bläcket. "PhotoChrome"

(Dyrt i början men billigare i längden, ca 6800r, hoppas jag.

/ Tom

JanOlofHärnström skrev:

Den killen har en något tunn hemsida, om man säger.

Heh heh... jo det kan man säga, men det är bara att ringa så fixar han det du behöver.

Lite seg kan han vara när det gäller mejl men annars så är han absolut seriös!

/ Tom

ps. Eller titta in på Lyson hemsida, men det kanske du har redan gjort...?

Är inte Lyson "dye ink" också ("Using unique, specially developed dyes...")? Annars finns ju pigmentbläck från t ex MIS (eller Piezography). Kan ej köpas i Sverige men har oerhört snabb leverans och rimliga priser. Att köra pigmentbläck i skrivare för infärgningsbläck kan dock leda till problem. Det kan tydligen lätt bli stopp om bläcken blandas och det gäller även den "landing pad" där bläckrester hamnar.

http://www.inksupply.com/arcinks2.cfm

Det stämmer nog att pigmentbläck kan ställa till det i Epson 1290. Originalbläcket kan söla ner och täppa till det också.

MIS bläck finns tydligen både som dye based och pigment. Det är flaskor som gäller, inte patroner.

Lysons "Lysonic" ser intressant ut men verkar ganska dyrt.

Har inte kollar så noga när det gäller andra piratbläck men vad jag har hört så skall Lyson vara gemförbart med original, och ändå mycket billigare.

Hör efter med JanErik på B&B labteknik angående rätt pris...

Priset på Lysons bläckpatroner verkar ligga ungefär lika högt som Epsons original om man beställer från England. Sen tillkommer nog VAT och frakt. Det är främst hållbarheten jag är ute efter. Vill inte köpa dyr/ny skrivare.

Hade samma problem som du. Enklaste (men inte billigaste) är att sälja 1290 och köpa R1800.
Så löste jag problemet. Dessutom så har R1800 bättre medföljande profiler än 1290, men verkar ha högre bläckförbrukning.

JanOlofHärnström skrev:
Priset på Lysons bläckpatroner verkar ligga ungefär lika högt som Epsons original om man beställer från England. Sen tillkommer nog VAT och frakt. Det är främst hållbarheten jag är ute efter. Vill inte köpa dyr/ny skrivare.

Hmmm... men B&B Lab finns i stockholm, och jag tror att det ändå blir billigare att köpa utav dem?

Att inte få resultatet på flera dagar och sedan dessutom inte vara nöjd med vad andra presterar med min bildfiler. NEJ TACK.
Egen skrivare är (för mig) absolut nödvöndigt.

Vänta några dagar kan ju vara segt. Men inte för mig. Jag har aldrig prövat att beställa förstoringar. När man läser en del trådar här på FS så verkar många vara nöjda med resultatet på beställningar. I alla fall efter ev "kalibrering" mot sitt önskade resultat. Nu är jag ute och cyklar eftersom jag aldrig provat.

När jag köpte Epson 1290 så trodde jag äntligen att utvecklingen mot beständiga utskrifter hade tagit ett rejält kliv framåt. De äldre skrivarna (HP, Epson) jag hade innan gav utskrifter som genast blev förstörda (inom ett till två år)

De utskrifter jag gjort med 1290 på " matte heavyweight" papper ser hyfsade ut. De är upp till tre år gamla.

Jag har mailat killen i Stockholm, försökte även ringa hans obemannade kontor. Det ska bli intressant att få veta priser etc. på Lysons bläck.

Det känns som om förbrukningen är större med R1800. Då den har 8 patroner är det mycket svårare att mäta förbrukningen.
Cannon skulle jag aldrig reflektera över.
Epson är absolut störst. Detta innebär att det finns många fler originalpapper och "pirat"papper, än vad det gör till Cannon
Till många av "piratpapperna" finns det profiler till Epsons skrivare, att ladda ner.
Hittade i Vårgårda ett intressant papper från ILFORD, som också hade profil att ladda ner. De pappret ger lika fina utskrifter som Epson:s semiglossy, men är bra mycket billigare. Detta är ett bra sätt att kompensera dyrt bläck.

OK.

Vad kostar då detta Ilford-papper? Är det krångligt att ladda ner och byta profiler på olika papper?
(i regel gillar jag matta papper)

Hegethorns har R1800 för under 6000kr.
Jag antar att det följer med fulla bläckpatroner vid köpet. En sats kostar en rejäl slant.

Scandinavian har båda:
Storlek A3 Epson 25:-/st (semiglossy)
Ilford 16:-/st (Smooth Glossy)
Inga problem att lägga in profilerna. Har dock inte hittat Ilfords profil ännu, eller jag är osäker på om det är rätt, Skall kolla nästa vecka.
Köpte provpapper i Vårgårda och dom stämmer inte riktigt med vad Scandinavian säljer eller vad jag hittade på Ilfords hemsida. Men Epson:s profil för Semiglossy så bra ut. Men kommer att jaga rätt profil.
Räkna inte med fulla patroner. Epson är lika fula som dom övriga skrivatillverkarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto