Annons

Hårddisk istället för minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om det finns någon extern hårddisk som bilderna överförs till eller måste man fortfarande använda minneskortet i kameran.
Det känns väldigt trögt att först åka hem för att tömma minneskortet.
Finns det en hårddisk och kabel som är ansluten till kameran, om. Kan man se bilderna i kameran ifrån hårddisken?

Mvh Markus

Skulle det exempelvis fungera med en Apple iPod?
Eller någon annan bärbar lagringsenhet?

Mvh Markus

har en compact drive..

kolla zebramedia.com då de har ett flertal olika modeller och märken av fotohårddiskar...

//Daniel

Sök på "bärbar hårddisk" eller "mellanlagring" så hittar du nog ett gäng trådar.

Jag har själv en Amitech Travel disk. 80 GB disk med kortläsare.
- Ta kortet ur kameran
- In med det i Amitechen
- Tryck på copy-knappen och ta en kopp kaffe
- 1 GB förs över på ca 10 minuter har jag för mig
- Tillbaka med kortet i kameran
- Rensa alla bilder från kortet och fortsätt fota
- Har man ett extra minneskort kan man förstås fota och kopiera samtidigt

Amitechen är enkel. Den kan bara kopiera från kort till disk. Man kan inte titta på bilderna, spela musik eller liknande. När man sen kommer hem kopplar man Amitechen med en USB-kabel till datorn så dyker den upp som en diskenhet och dte är bara att kopiera filerna från den. Kostar 1500-2000 kr tror jag.

Vill man lägga ytterligare några tusenlappar kan man få mer avancerade varianter där man kan förhandsgranska bilderna (dock inte samtliga RAW-format), se på film, lyssna på MP3 o.s.v. Om man nu tycker det är värt de extra pengarna. Jag tycker det inte.

Angående iPod, så ja, det går. Det finns en kortläsare att köpa till. Men man bör ha väldigt gott om tid. Vi försökte det när jag assade vid en plåtning. Det tog en dryg halvtimma att föra över 1GB har jag för mig. Så den varianten la vi raskt ner. Men det finns betydligt bättre mellanlagringsenheter. Se senaste Kamera och Bild. Där finns ett bra test.

Epson P-2000 Image Viewer

Jag skulle vilja slå ett slag för Epson P-2000 Image Viewer. Just denna har 40GB disk och har funkat helt perfekt för mig. Den tar både SD och CF kort och tankar över ett 1GB på några minuter. Sen kan man dessutom se bilderna på skärmen. Den stöder t.o.m. Nikons RAW-format (vet ej hur det är med Canon), men den stöder förm. alla nyare kameror. Läs på denna länk: http://www.scandinavianphoto.se/?534097

// Richard

ANNONS
Götaplatsens Foto