Annons

Hårddiskar för back-up och bildarkiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Jag konstaterar att fotograferandet digitalt gör att många bilder blir kvar efter en grundrensning. Samtidigt märker jag att datorns egen hårddisk börjar bli full. Än så länge använder jag bara Nikon´s Picture Projekt men har även köpt Adobe Elements 4 för än bättre redigering före ev. utskrifter.
Jag har en ganska stor hårddisk idag men som börjar gå tungt vid enkel redigering. Grundprogram i datorn Windows XP. Jag är totalt rudis på datorer - "40-talistisk" knapprädsla för att göra fel.
Fråga och önskemål om råd:
1. Vilket är det bästa sättet att göra back-up på på alla bildfiler? Det bör vara enkelt att t.ex. i utforskaren lägga in grundbilderna, ta fram hel mapp eller enskild bild och åter lägga in ny redigerad bild.
2. Jag har läst om diverse externa dubbla hårddiskar men samtidigt bör ju kostnaden vara överkomlig för en amatör.
3. Går det att kombinera med bildarkivfunktion?
Emotser gärna råd och tips. Gör gärna hänvisningar till artiklar i ämnet.
Tack på förhand
//Björn
 
Altså det allra bästa är altså att bränna bilderna på cd-er.
Det är överkomligt billigt-och ganska framtidsäkrat.

Givetvis kan man ha en ekstra hårdisk för bilder-men jag har reparerat-försökt reparera 6 hardisk break-downs.......
och det är inte alltid det lyckas rädda filer-utan att det kostar gigantiska pengar.....

så svaret är cd'er.
och det viktigaste kan man gärna ha dubbelt om man vill vara helt säker....
Det går ganska många bilder på en cd-ochså de "tunga " bilder.....

Det finns olika ställen på netet var man kan lägga upp bilder-men de är allt annat än säkra är min erfaring-antingen skall man minnas att betala-eller vara inne på sidan ofta.........
dårliga alternativer.
Bildredigeringsprogrammer kan man givetvis installera på en eksta hardisk om man vill.
Nu bor jag i Dk-men här kan man få rimligt stora hårddiskar för få pengar,både nytt och begangnat....


jo-om du lägger dem på cd-kan du ta fram en kopi och arbeta med och sedan bränna den igen på en cd med redigerade bilder t.ex

hoppas du kan använda nogot av svaret
 
ANNONS