Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
japp. nu har jag ruttnat totalt på alla hårddiskkraschar, programkraschar, för lite interminne och annat trist.
nu måste en ny fläskig dator inhandlas så jag kan sköta mitt jobb!!

tanken är att jag ska ha kvar den gamla pc'n som surf och mejldator och den nya ska bara ha jobbprogrammen installerade.
ett nätverk dom emellan kommer jag oxå behöva.

skärm kommer bli en senare fråga, typ nästa månad eller nåt, och då är det en 21 tummare jag är ute efter.
nu har jag ca. 11 papp som jag kan lägga ner på burken och dess innandöme.

nu behöver jag era åsikter om vad jag ska köpa för bra grejs och var jag hittar dom billigast.


vad jag kommer behöva är alltså följande:

ett miditowerchassi. maxi får inte plats i min arbetsbänk. ;o)

minst 1 gb ram (pengarna ska ju räcka till resten oxå, så mer kan man ju alltid stoppa in allt eftersom ifall att).

hyfsat snabb hårddisk, med 8 mb buffertminne och 180 gb eller större.

bra processor, här har jag noll koll, men jag vill ha en hyfsat snabb dator som klarar många öppna program och rejält tunga filer (bildfiler på runt 400mb är vanligt här) utan att sega något (hänger väl en hel del på internminnet oxå förstås?)

grafikkort. här är jag heeelt lost tyvärr. men datorn kommer användas enkom till bildbehandling. inte till video dock. det bästa jag kan få för dom pengar jag har, helt enkelt. har för mig att de flesta grafikkort idag är riktigt bra vicket man än väljer.. men berätta för mig vad som jag borde välja ändå.

DVD-brännare. jag har en backup hårddisk, en 300GB Extern Maxtor OneTouch (5400RPM) (USB 2.0 / Firewire), men just nu använder jag den som både backup och lagringsmedia, och det vill jag inte göra jämt. tanken är att jag vill använda OneTouchfunktionen och bara backuppa dom mappar och filer jag vill (vicket iofs är rätt många).
jag tar fett med bilder och vill göra två skivor utav varje bränning utan att det tar halva dagen. ;o) jag vill kunna lita så långt det går att göra idag, på min DVD-brännare.
tips på bra DVDskivor vill jag oxå ha. har ingen koll på några märken alls.

Moderkort. ja här är jag oxå helt lost. vad ska jag ha?

USB2/firewire. jag vet att jag kommer behöva fett med USBportar.. alla grejer jag har typ, är bara usb usb. skrivare, wacombräda, skanner, kamera osv osv.
den enda firewirepryl jag har, för tillfället iaf, är min maxtor.
kanske ingår USB2 i moderkort eller nåt? *jag är hårdvaru-dummie*

sen tillkommer sånt som nätverkskort (?) och ljudkort och mus/tangentbord förstås.
och kylfläktar väl?
jag vill ha nätverk mellan mina datorer. vad ska jag tänka på då?
ljudkort behöver jag verkligen inget superhyper, ska bara bildbehandla och inte syssla med ljud på den här datorn.

har jag glömt nåt?

på den här datorn ska jag alltså sitta med capture one, photoshop 8 med diverse - både små och feta - plugins, illustrator 10, diverse nikonprogram till kameran, skanner, och lite annat smått och gott som har med bild att göra.
många program kör jag samtidigt och vill ha en dator som klarar tungrodda proggs och filer samtidigt.

jag har fått höra att jag kan få en komplett dator (utan skärm, that is) som är riktigt fett bra för dessa pengar.
så var ska jag inhandla det jag behöver för att få bästa pris?`

så, hoj hoj alla datorkunniga! hjälp mig iland med mitt inköp av datorbygge..
*ber snällt*

jo just det ja..
datorn måste vara hyfsat tyst oxå.. annars blir jag knäpp efter ett tag. ;o)
 
Senast ändrad:
Jag vet ingenting om datorer men du vill ha ett grafikkort med dual head för två skärmar.

Förresten, jag vet visst en del om datorer tydligen.
Jag föreläste nyligen om digital bild och kom in på hur ettor och nollor fungerar och varför siffran 256 är så viktig att förstå.
(Jag lyckas alltid flyta iväg på sidospår men som tur är får jag alltid ihop det.)
En av de som var med kom fram efteråt och tackade med orden ”jag har gått en hel del datorkurser men det är första gången jag förstår det där med etttor och nollor”.
Kändes skönt för en datoridiot som mig.

Förlåt...
 
mipert skrev:
Jag vet ingenting om datorer men du vill ha ett grafikkort med dual head för två skärmar.


vill jag?
mja.. kanske. men än så länge ska jag bara ha en skärm till denna dator. den skärm jag har nu ska den gamla datorn få behålla.

hehe.. jag måste få citera en gammal klasspolares kompis som inte visste nånting om datorer:
"om jag jobbar med datorer? njaeäää, det är ju bara en sån där massa jobbiga ettor och tvåor...."
 
Estethia skrev:
vill jag?
mja.. kanske.
Det är nog ingen dum idé, grafikkortet är viktigt. Kolla in Matrox Pharelia. Klarar dubbla skärmar med digitala ingångar, Matrox är erkännt bra till P-shop. Det finns säkert snabbare och "ballare" kort för mindre pengar, men Matrox riktar sig främst till grafiska branchen. Jag har dubbla kort, två äldre Matrox varav det ena är riktigt gammalt, men det finns fortfarande drivrutiner att ladda ned, ett tecken på service som en del andra hårdvarutillverkare är främmande inför.
 
Kolla t ex www.datorbutiken.se där kan du själv konfa ihop en dator och ser direkt vad det kostar eller www.komplett.se dom brukar ha bra priser.

Minne: Köp snabba minnen, typ PC3200 eller snabbare.

Hårddisk: Själv har jag en Maxtor Diamond PLUS 8mb 200 GB och tycker den funkar bra, se bara till att ha hyfsat bra kylning i datorn, ett par fläktar räcker nog. Köp SATA, dom är lite snabbare än IDE.

Processor: En Intel P4 Prscott 2,8 Ghz kostar ca. 1800 kr och en 3,0 Ghz kostar 300 kr mer.

Moderkort: Om du väljer ett Asus P4C800 Deluxe i875P för 1575 kr så får du firewire, 8 USB 2.0 portar, ljudkort, fyra minnesplatser (max 4 GB RAM), GB-LAN nätverkskort och stöd för SATA hårddiskar med RAID 0,1 och 0+1 (fråga mej inte om raid, vet knappt vad det är men det är säkert bra :))
Tänk på att ha en FSB hastiget på 800 Mhz


Vet inte riktigt vad du ska välja för grafikkort, är själv inne på att köpa ett och behöver tips. Hur är Matrox Pharelia-korten?

Om du mot förmoden skulle behöva fler än åtta USB portar så kan du köpa ett PCI kort med fyra portar hos
www.zebramedia.biz för 100 kr, eller så kan du köpa ett likadant av mej för 50 kr, använder det nämligen inte.

Hoppas att du har fått nån hjälp!


Kommer du ihåg att du hjälpte mej när på lunarstorm för några år sen när jag skulle ta mina första modellbilder? Tackar så mycket, dom blev inte jättebra men hyfsat!
 
Låda- kolla in de Cheiftech har... mycket bra lådor måste jag säga! En av deras lådor går normalt på ca tusenlappen men det måste jag säga att det är värt om man ngn gång behöver lyfta på höljet

Minne- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=PRL eller liknande det blir ju dyrt om du ska ha 1 GB på en gång... Men twinmos är iaf att rekomendera strax över 2000

HD- titta på Maxtor eller Western digital håll dig dock borta från seagate barracuda då de krashar. Western digital 200 GB 8 mb/cache ca 1500

nu vet jag inte hur tyst hdn ´är...

CPU- Kan inte göra en rek. just nu... kommer senare men AMD tycker jag är ett bra val. 1700-....

CPU-fläkt 300-400

Moderkort vet jag faktiskt inte just nu.... kanske kommer något sen.

DVD-brännare typ 1000-1300

Ljudkort- integrerat ljud duger fint

Nätverket är ingen fara köp typ ett kort för 100 kr och skapa en direktlnk, fast den ena behöver ha två ingångar... ifall du har bredband.

Usbport brukar det finnas på moderkortet men du kan nog behöva ett kort med portar på... sånt brukar också följa med.

tangentbord Keytronic KT1000 tycker jag är helt grymt det har dock inte USB anslutning 180 typ
och en mus som känns bra 400-500+



komihåg det är bättre att köpa så att du kan uppgradera när du spar in istället för att köpa så du måste byta ut.

/johan
 
Senast ändrad:
matrox?

Jag slutade med Matrox när jag köpte ett av deras kort med drivrutiner på betastadiet...de lovade att inom några veckor ha färdiga drivrutiner.. det var var flera år sedan och de har mig vetligen ännu inte fixat de drivrutinerna.. det tycker jag inte alls är service


nej.. satsa på ATI istället.
annars tar du det som känns bäst i handen..det som har snyggast färg och inte känns plastigt..

:eek:

lägg ner mest pengar på minne iaf..jobbar du med stora bildfiler kommer du vilja ha minst ( MINST ) 1Gb internt minne.

Mvh / hafz
 
Matrox kort rockar, om du hade ett G200 så var det undantaget, där var det drivartrubbel. Men faktum är att mitt gamla matrox millenium från 96' inte syns någon skillnad på mot mitt splitternya ATI 9800 pro på min 22" diamondtron...

Fläkt kan faktiskt undantas, det finns retailpaket med bundlad fläkt. Dom brukar räcka fint.

Annars instämmer jag med folket.
någon Asus p4c-800 modellerna. Har ett -e deluxe själv. Finns motsvarighet för AMD.

Mycket minne.. PC3200 400MHz, en prescott eller p4a med 800MHz buss(200MHz quad om man ska vara petig men...).

Kan bytas mot motsvarande AMD också.

DVD brännare, NEC 2500.

HD, maxtor eller Seagate barracuda.
Seagates SATA 7200.7 på 160GB är en ruggigt bra modell. Och jag har inte hört ett smack om att det kraschar. Har du några mer vedertagna studier på detta som inte bara är lösryckta från forumposter.

Chieftec och Antec gör bra lådor.
 
Tillräckligt mycket minne gör enormt mycket för prestandan. Ifall processorn är så jättesnabb gör mindre skillnad.

På mitt förra jobb hade jag en PIII på 600 MHz, och en P4 på 1600 MHz hemma. Visst märkte man skillnad, men inte så enormt mycket.

När jag fick mer minne i datorn på jobbet så märktes det dock en enorm skillnad. Från 128 MB till 512 MB. Det blev som en helt ny dator. Precis allting fungerade snabbare.

Köp en liten snabb hårddisk för systemfiler program och växlingsfil; 7200 rpm eller snabbare, 10-20 GB räcker (om du får tag på en så liten...). Sedan kan du ha en stor långsam hårddisk att lagra all data på.
 
Håller på att sätta ihop en dator nu också..

Upptäckte att RAM har fördubblats i pris de 2 senaste veckorna.. Alltså inte läga att handla mycket minne just nu!

Patrik
 
Snåla inte på lådan. Det gjorde jag och måste nästan ha öronproppar :-/ Skulle med facit i hand nästan hellre prutat på minne och lagt pengar på lådan...

I övrigt är ju bildbehandling inte längre någon direkt en verksamhet som står på barrikaderna och driver datorprestandakraven. Jag skulle satsa på en kostnadseffektiv mainstreamprocessor, absolut inte några top of the line-grejer. Snabb hårddisk är nog inte dumt däremot om du skall jobba med bildfiler på 400 MB. Och mer minne än 1 GB lär du förbruka då också.

Jag sneglade på uppgraderingspaketen på Komplett när jag byggde min datamaskin för att se att jag köpte bitar som passade ihop. De har lite rabatt på de paketen också, men det kan vara knepigt att hitta ett där alla komponenter känns rätt. Men som pedagogisk trygghetslina är de bra :)

Intern kortläsare skulle jag stoppa i om jag byggde idag.
 
Re: matrox?

hafz skrev:
Jag slutade med Matrox när jag köpte ett av deras kort med drivrutiner på betastadiet...de lovade att inom några veckor ha färdiga drivrutiner.. det var var flera år sedan och de har mig vetligen ännu inte fixat de drivrutinerna.. det tycker jag inte alls är service
Vilket kort är det?
 
ojoj.. jag kastar mig över all info som en hungrig varg. :eek:D

tipsa gärna mera. jag kommer försöka smälta det här så fort som möjligt, för det är bråttom.
men jag kommer nog även fråga mera på vägen till skapandet av min nya burk. ;o)
 
Vad får den kosta

Satte ihop en dator nu och den hamna på ca 20000 med skärm bara för att testa lite

baserad på detta

2.8 hyperthread
intel 875p
2 gig ram
76 raptor plus 160 seagate disk
matrox dual kort
 
Man ska nog tänka på att lägga in kostnader för att få tyst på datorn redan i planeringsstadiet.

Jag håller dock inte med i att det är chassit som måste vara ljuddämpat - satsa istället på tysta delar så försvinner ljudet från källan.

Ljudbovarna är: Fläkten i nätaggregatet, Fläkten till processorn, ev. fläkt till grafikkortet och hårddisken.

Lägg alltså lite pengar på ett tyst nätaggregat, en bra tyst kylfläns till processorn, ett grafikkort med passiv kylfläns (svårt att hitta idag ?)och en tyst hårddisk - med något slags "upphängningssytem".

När det gäller hårddisken använder jag själv Seagate Barracuda med 8Mb cache (tyst hårddisk) tillsammans med Zalmans hårddisk kylare - det blir totalt ljudlöst.

Till grafikortet kan man själv byta en eventuell fläkt till Passiv kylfläns

Annars så håller jag med tidigare talare om att man inte ska satsa allt krut på processorn utan köpa en lite billigare processor. Kombinationen moderkort och processor blir oftast billigare med AMD än motsvarande Intel.

När det gäller grafikkort så föreslår jag nog en "mellanmodell" från ATI - det ger mycket för pengarna.

RAID är förövrigt ett sytem för att få snabbare hårddisköverföring - men det kräver att man har 2 hårddiskar anslutna.
 
Dyr skärm då Markus?

Annars tyckte jag det var dyrt...

Jag bygger en nu som kommer att hamna på ca 14'

Utan skärm då.

- 2,8GHz Prescott 1MB
- Seagate S-ATA 160GB HD
- Matrox Parhelia
- 2GB RAM
- Midi Tower.
- DVD brännare

Tyvärr kostade detta endast 12' för 2 veckor sedan.... Minnespriserna stack iväg... Kanske ska avvakta för att priserna ska gå ner igen...


Patrik
 
som jag skrev så får den kosta 11 papp och skärmen tar jag nästa månad så räkna inte på skärm. inte nödvändigtvis iaf.. ;o)

men f...
det är typiskt. minne som är det jag behöver allra mest, åsså går priserna upp helt hutlöst?
*morr*
nå, för mig är det bråttom. det är bara att betala och gilla läget.

fler som har bra och billiga ställen (snabba på leverans), än dom som nämnts, att rekommendera?
 
Oj, att sätta ihop en PC som är så kul. Jag kan inte låta bli att plocka ihop ett förslag :)

Hopplockat hos Dustin 2004-04-21. Inte billigaste priserna, men trevliga och "serviceminded" om man behöver reklamera. Har inte plockat ihop ett värstingpaket, men har heller inte varit direkt snål. Är alltså fullt medveten om att det finns vassare prylar om man inte behöver tänka på prislappen.

TDK DVD±RW BRÄNNARE 8X INTERN IDE SVART RETAIL
1 * 1243.75 = 1243.75

D-LINK DI-604 GATEWAY ROUTER 4-PORT SWITCH
1 * 406.25 = 406.25 (billig "allt i ett"-lösning med brandvägg och switch för hemmanätverk om du har ADSL-bredband)

MATROX MILLENNIUM P650 64MB AGP8X DUALHEAD BULK
1 * 1718.75 = 1718.75

INTEL P4 3.0GHZ 800MHZ 1MB SOCKET 478
1 * 2493.75 = 2493.75

SAMSUNG DISKETTSTATION 3.5# 1.44MB SVART
1 * 150.00 = 150.00

ASUS P4C800 DLX I875P S-478 800MHZ SATA FW LAN ATX
1 * 1843.75 = 1843.75

DIMM DDR 512MB PC2700 333MHZ, KVR
3 * 968.75 = 2906.25

CHIEFTEC MIDITOWER DRAGON USB BLACK 300W SILENT
1 * 812.50 = 812.50

LJUDISOLERINGSMATTA FÖR MIDITOWER-LÅDOR
1 * 243.75 = 243.75

MICROSOFT WIRELESS OPTICAL DESKTOP ELITE PS2/USB
1 * 743.75 = 743.75

SEAGATE BARRACUDA 7200.7 200GB 7200RPM ATA/100 8MB
2 * 1493.75 = 2987.50

CREATIVE HÖGTALARE SBS250 BULK
1 * 161.25 = 161.25

TOTALT SEK( inkl moms ): 15,711.25
Varav moms: 3,142.25

Ser nu att jag visst glömde ta med ett nätverkskort till den gamla PC'n (om den inte redan har ett), nätverkskablar och inte minst viktigt, ett operativsystem.

/AnnaKarin
 
suvve med mera tips! :eek:D

glömde säga att diskettstation inte är intressant. den som finns på min nuvarande dator samlar bara damm.
och jag behöver inga högtalare, jag har en hel överbliven liten stereo här som jag kopplar in. men ljud är öht. inget viktigt. kul är om nåt hörs förstås, men om det är nån bra ljudkvalité struntar jag i. ;o)

router finns redan. den är både trådlös och ... inte trådlös.. hehe.

vad är ASUS P4C800 DLX I875P S-478 800MHZ SATA FW LAN ATX för något?

och som jag sa. jag har bara 11 papp att röra mig med. :eek:/
 
ANNONS