Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hårdvarutips till bildbehandlingsPC-bygge

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ingen konst att bygga en snabb pc, därimot är det en konst att bygga en som både är snabb, stabil och felfri. Jag svor länge åt alla "systembyggarskolor" i datortidningarna tills en dag då jag slutade bry mig.

Något som alltid funkar är att låta någon annan göra jobbet och slänga mer pengar på det. I slutändan får man ännu betala för det, oavsett om det är tid, pengar eller funktionalitet.

Men har man tiden och kunskaperna finns det inga skäl att inte bygga själv.
 
PerFogelberg skrev:
Det är inga större problem. Som inbiten Macintosh-användare får man lite träsmak när man använder PC.

Hehe.. det kan jag tänka mig..
Du saknar kringlan? =)

Nej men skämt åtsido är du inkörd på ett system och trivs med det så är det väl ganska troligt att det känns lite främmande och uschligt att byta.

PerFogelberg skrev:
men det är jobbigt att behöva uppdatera datorn hela tiden. Det är inte alltid helt smärtfritt. Mac känns lite tryggare när det är kort tid till deadline.

Men hur menar du då? Hur ofta uppgraderar du din burk?
 
Jag är inkörd på både Windows, Mac och lite Unix. Från början fanns det bara Dos. Sen kom Windows 3.0, 3.1, 3.11wfwg, 95, 98,... Iochmed att Windows började med registret tappade jag kontrollen över datorn.

Uppdateringarna i Windows är inte lika smärtfria som i Mac. Service Pack 2 slutade med en total ominstallation av datorn. Imacons FlexiColor fungerar inte på min PC.

Nu ska jag inte säga att Mac är den perfekta datorn. Den har sina egna problem. Mac passar mig.

Peter: Vad är det som gör att det är så svårt att hitta komponenter som passar med varandra?

Är man inte bortskämd med Macintosh ska man vara glad. Min PC är både snabbare och billigare. Mer råkraft till mindre pengar i ett fulare skal.
 
Sen måste jag delvis säga att det är en uppsjåsning utan like av självbyggeri på PC. Mycket tack vare datortidningar och hela marknaden för delar som finns. Jag tycker igentligen inte att bygga en PC är för alla, inte mer än vad det är att bygga något annat själv, köksbord, tavelramar, osv. Hur många bygger sådant själv. Problemet är väl mycket att det inte finns så fruktansvärt många handlare som man vill lita på kontra sig själv.

Peter: Vad är det som gör att det är så svårt att hitta komponenter som passar med varandra?
Det är igentligen inte så svårt, iaf inte idag. Tidigare var det ju så att sakerna inte var helt standardiserade, och strömurtag (drog för mycket kräm, etc.) och liknande var inte anpassat, det nya häftiga grafikkortet funkade i ett moderkort men inte i ett annat.

Innan windows 2000 kom på stort så var det också knepigare med drivare, osv. Men W2K likväl som XP är faktiskt rena underverk i hur smidigt det har blivit jämfört med tidigare.

Mest såna saker, idag är det lättare, men det finns fortfarande några enstaka saker, men hos vettiga handlare vet dom om sakerna och brukar lista det i beskrivningen, eller tala om det vid beställning.

Sen är det lite mer efterforskningar, i gengäld får du EXAKT det du vill ha till ett väldigt rimligt pris. Hos Mac måste du mer eller mindra lita på Apple för allting, snabbare grafikkort, blir att vänta, osv.

Det största problemet idag ligger inte i grundsakerna hos PC'n, utan i lite mer udda tillbehör, såsom din Imacon. Det är ju upp till Imacon om den ska fungera korrekt i PC-maskinerna. Samma sak med vissa typer av ljudkort såsom Mbox med sin Prologic mjukvara. Används för studiosaker, men den har tydligen problem med några enstaka drivrutiner för VIA, osv.

Det mest intressanta idag tycker jag ändå är att Trots den slutna miljön som Apple har, så är den inte 100% perfekt, vilket det borde vara om man gör en jämförelse med den myriad av saker som finns till PC, där de allra flesta sakerna kan vara ett hopkok av 10 olika märken. Det visar ju trots allt på att inget går att göra helt felfritt, bara upp till en viss gräns.

Är man inte bortskämd med Macintosh ska man vara glad. Min PC är både snabbare och billigare. Mer råkraft till mindre pengar i ett fulare skal.
Jupps, jag skulle väldigt gärna köpa mig en Dual G5 med en cinemadisplay, men den kostar ju lite tyvärr. Troligen dubbelt mot vad jag har betalt för min burk jag sitter på nu utan att igentligen ge mig nåt utöver i funktionalitet.

Polaren var helt mot PC, tills hans Mac började krångla och skulle köpa ny, då blev det PC, inget annat att göra, nu undrar han varför han inte bytte tidigiare.

Hans PC funkar fint, hans Mac hängde sig stup i kvarten. Men ofta är det ju tvärtom också.
 
Senast ändrad:
Jag rekomenderar att disken är speglad med RAID-1 för att säkra mot haverier av hårdisken. Diskar av typen SATA och kontrollenheter för SATA finns det god tillgång på. Köpte i dagarna en ny dator där det fanns RAID-1 på diskkontrollern på moderkortet.

För utökad lagring av data finns möjlighet att köpa RAID-kontroller för RAID-5 med upptill åtta anslutna diskar, varav den sista är för kontrollbit. Detta innebär att en disk kan gå sönder utan att data förloras.

Det går även att ta en gammal dator och låta den agera diskserver bestykad med lämplig mängd disk och dioskkontrollerkort.


(Minns inte om jag skrivit i denna sträng
tidigare)
 
Det bästa man kan göra är att ersätta med en annan kylfläns med temperaturstyrd fläkt. Desto större fläkt som används desto lägre varvtal räcker för att förflytta samma mängd luft. Lägre varvtal ger lägre ljudnivå.

Vattenkylning är megatyst, men riktigt dyrt. Luftkylning med något som Thermalright XP-120 och en Papst fläkt dämpar ljudnivån rejält, men kostar tuvärr en 600-800kr och passar inte alla maskiner.

Jag har just nu 8 fläktar i min maskin, och den mildaste viskning överröstar den. Men så är alla fläktar utom dom i kragget och grafikkoret papst. 12db och 18db. Vilket är riktigt lite ljud.
 
Om du är mycket seriös ska du köra med någon form av RAID. Det finns massa olika RAID varianter. Vissa innebär endast att du får snabbare dataåtkomst andra att du får högre tillförlitlighet, t.ex. om en hårddiskkrash skulle inträffa har du större chans att försätta kunna köra utan stopp. Detta kan dock aldrig ersätta en backup.

Dessutom ska du köpa bra hårddiskar som håller. t.ex. Western Digital
 
ANNONS