Annons

Höjd/längd på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

claesh

Aktiv medlem
Jag har funderat länge på stativ, framförallt Benro, men känner mig inte mogen att slå till. Nu blir jag till och med osäker hur högt stativ jag behöver. Jag kommer fotografera på fritiden, och vill inte släpa på onödigt mycket. Jag är 175 cm lång, kan ett stativ som är 125 cm med mittpelaren nere (tex Benro C-127) verkligen bli bekvämt att jobba med för mig? I vilka sammanhang är denna storlek på stativ att föredra? Vad är kort men ok, och vad är för kort? Vore roligt att höra från folk som har stativ i denna storlek hur det är att använda.

Claes

Ett stativ kan aldrig bli för högt, men det är klart att man måste kompromissa.

Många pratar om ergonomi när de pratar stativhöjd. Personligen tycker jag det är mer relevant om man håller på med fågelskådning, eller möjligen om man enbart plåtar tele från läktare och dylikt. För fotografi är det viktigare att man kan ta den bild man är ute efter. Det kan vara svårt med ett stativ som inte ger tillräcklig flexibilitet i höjdled. Riktigt svårt om man använder vidvinklar som de skall användas.

Kanske inte riktigt det svar du var ute efter, men mitt tips är att du tänker mer på andra ingredienser än ergonomin.

När det gäller den ergonomiska sidan av det så har jag haft ett lägre stativ än det benro du kikar på. Jag är precis lika lång som du och upplevde aldrig att det skulle vara jobbigt. Men perspektivbegränsningarna gör att jag hellre tar den extra vikt som krävs för att ha ett stativ som ger tillräcklig höjd även om jag själv kan behöva stå på en sten.

Mittpelare....nej o nej...

Om du legger pengar på ett bra och stabilt stativ, skall du INTE räkna med högden som mittpelaren gär, i.a.f. inte till använding av teleobjektiv.
Oansett fabrikat.
mvh Erik J

Re: Mittpelare....nej o nej...

fujicanon skrev:
Om du legger pengar på ett bra och stabilt stativ, skall du INTE räkna med högden som mittpelaren gär, i.a.f. inte till använding av teleobjektiv.
Oansett fabrikat.
mvh Erik J

Kan inte annat är hålla med. Om du ska stå vid stativet hela tiden såsom vid fågelfoto eller tex ishockey (för hockey är dessutom ett enbensstativ bättre) så är givetvis egonomin viktig. Inte kul att stå med krökt rygg en hel ishockey match. Men i alla andra fall så är det bästa att hålla stativet så nära marken som möjligt. Allt för att göra stativet så stabilt som möjligt.

Jag är 194 cm och mitt stativ, Manfrotto 190P når inte hela vägen upp även om jag drar upp mittpelaren helt. Det gör mig ingenting eftersom jag aldrig använder stativet hela tiden. Tar fram det, ställer in, siktar, använder trådutlösare eller självutlösare med stängt okular. När jag trycker av står jag vid sidan om och bara tittar på.... Det gör alltså inget att stativet inte räcker höjdmässigt. I alla fall för mig..

Vid snabbare fotografering och för tex fotboll och ishockey använder jag ett enbensstativ för att ens orka hålla kameran en hel match. En D2X med en 70-200 väger lite för mycket för att vara bekväm under 1-1,5 timme i sträck.

Mankan

Re: Mittpelare....nej o nej...

fujicanon skrev:
Oansett fabrikat.
Håller delvis med, men man kan ju ha denna höjd i åtanke också, eftersom den kan vara bra att ha i jobbiga situationer, eller då man t ex har väldigt stabilt underlag och ingen vind.
Man kan också tänka på att en eventuell kulled/stativhuvud lägger till rätt många centimeter, och sen är det ytterligare kanske 10-15 centimeter upp till sökaren. Så det behöver inte bli så lågt som det verkar.

Re: Re: Mittpelare....nej o nej...

Makten skrev:
Håller delvis med, men man kan ju ha denna höjd i åtanke också, eftersom den kan vara bra att ha i jobbiga situationer, eller då man t ex har väldigt stabilt underlag och ingen vind.
Man kan också tänka på att en eventuell kulled/stativhuvud lägger till rätt många centimeter, och sen är det ytterligare kanske 10-15 centimeter upp till sökaren. Så det behöver inte bli så lågt som det verkar.

Mjaaa... Men när man är 175cm kann man ju få många stativ-modeller med tilstrekklig höjd, utan mittpelare.

Re: Re: Re: Mittpelare....nej o nej...

fujicanon skrev:
Mjaaa... Men när man är 175cm kann man ju få många stativ-modeller med tilstrekklig höjd, utan mittpelare.
Vilket kostar pengar och väger en del. Man kan inte alltid förutsätta att alla har råd med det bästa tänkbara. Då hade de troligen inte ens frågat om råd;-)

Re: Re: Re: Re: Mittpelare....nej o nej...

Makten skrev:
Vilket kostar pengar och väger en del. Man kan inte alltid förutsätta att alla har råd med det bästa tänkbara. Då hade de troligen inte ens frågat om råd;-)

Känns det bättre om jag ber om ursäkt?

ANNONS