Annons

C stand stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Theresefoto

Aktiv medlem
Ska köpa ett c stand stativ. Hur ska jag tänka med längd och storlek? Har ett stort paraply på 127 cm samt Deep elinchrom octa 100. Vill kunna använda dessa och att stativet står en bit ifrån så man inte ser det i bild såklart ;)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag skulle satsa på ett 40tums

Jag gillar matthews och tycker vanliga avenger är för låga.

Fast ska du komma långt ut bör du satsa på en boom också
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på ett 40tums

Jag gillar matthews och tycker vanliga avenger är för låga.

Fast ska du komma långt ut bör du satsa på en boom också
Tack ska kika!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är det specifikt ett C-stand du är ute efter, eller är det belysningsstativ du är ute efter? Det finns ju många belysningsstativ som är lättare och billigare än ett C-stand.

Manfrotto 1004 eller 1005 är relativt billiga stativ som klarar stora paraplyer. De skulle jag rekommendera i första hand.

Tyska Thomann säljer Manfrotto- och Avenger-stativ till lägre priser än i Sverige.

Det här svintunga stativet använder jag när jag har stor reflektor (Profoto Giant 180) utomhus. Det är overkill för de flesta andra sammanhang.
 

Ola Roos

Medlem
Beställde detta på Dustin.se
Phottix Light Stand 395cm Counter Weighted
1​
1 196 kr​
1 196 kr​

Tyvärr lång lev tid. Slutet av mars :(
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det här har jag till full belåtenhet.

Skulle undvika kina avenger el
Det här har jag till full belåtenhet.

avanger eller matthews är branschstandard, vet inte hur det är med reservdelar och sådant för detta. Värt att räkna in. Billigt i inköp dyrt i drift
 

vifra

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett Kupo CT- MK 30" C-stand. Kommer med bom och är verkligen stabilt. Håller utan problem ett blixt- eller ledhuvud med ljusformare ute på bommen. Låsningen av bommen håller belysningen utan tyngd, men du bör ha en tyngd på ett av benen, så stativet inte tippar. Manfrottos låsbara tyngd är utmärkt att använda och låser bra. Stativets låsningarna är rejäla och hela stativet andas tyngd och kvalitet. Jag blev mäkta imponerad av KUPO.
 

smislo

Aktiv medlem
Tack! Höjden som anges är det höjd uppåt stativ eller längd på själva bommen? Vilken längd har du?
Jag har https://kaffebrus.com/produkt/c-stand-century-stand-med-stallbart-ben, med 1.9m höjd eftersom jag ville arm med...det var lite för lågt men duger...armen jag fick var bara 50cm, sedan byte de ut den mot 100cm utan kostnad eftersom det stod på deras sida från början...detta ska du kolla eftersom i själva paketet (original från KUPO är 50cm armen som standard)... den klarar på max höjd och 100cm armen en GODOX AD200PRO med softbox 120x30cm utan någon motvikt...2.5m höjd fanns det inte med armen annars skulle jag ta den...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det specifikt ett C-stand du är ute efter, eller är det belysningsstativ du är ute efter? Det finns ju många belysningsstativ som är lättare och billigare än ett C-stand.
You
Manfrotto 1004 eller 1005 är relativt billiga stativ som klarar stora paraplyer. De skulle jag rekommendera i första hand.
Skulle säga direkt att ett sådan stativ kommer ge vika om du ska rigga en 127 cm deep umbrella. Har du dessutom ett elinchrom kompaktaggregat då blir det stora påfrestningar.
 
ANNONS