Annons

Hackig övertoning

Produkter
(logga in för att koppla)

SAT

Medlem
När jag använder övertoning i Photoshop (version 6.0) blir det inte en mjuk, successiv övergång från t.ex. vitt till svart, utan övergånen blir randig (där ränderna inte ens är raka), en hackig övergång från vitt till svart. Är det någon inställning som är fel någonstans, handlar det om för lite arbetsminne, eller vad kan det vara?

Låter som du arbetar med för dåligt färgdjup. Kanske har lyckats begränsa till 256 färger eller något?

När jag använder övertoning i Photoshop (version 6.0) blir det inte en mjuk, successiv övergång från t.ex. vitt till svart, utan övergånen blir randig (där ränderna inte ens är raka), en hackig övergång från vitt till svart. Är det någon inställning som är fel någonstans, handlar det om för lite arbetsminne, eller vad kan det vara?

Ett sätt att trolla bort bandningen är att lägga på lite brus, ca 2-5 pixlar.

Låter som du arbetar med för dåligt färgdjup. Kanske har lyckats begränsa till 256 färger eller något?

Tack för svar. Men jag kan inte se att jag har någon sådan begränsning. Jag jobbar i RGB-läge med 8 bitar/kanal (som ju ska ge 16 miljoner färger). (Bildskärmen är inställd på 32 bitar.) Det blir hackigt även när jag öppnar en ny jpg-fil. Det syns tydligt när jag använder verktyget övertoning på en sparad markering under Kanaler.

Tack för svar. Men jag kan inte se att jag har någon sådan begränsning. Jag jobbar i RGB-läge med 8 bitar/kanal (som ju ska ge 16 miljoner färger). (Bildskärmen är inställd på 32 bitar.) Det blir hackigt även när jag öppnar en ny jpg-fil. Det syns tydligt när jag använder verktyget övertoning på en sparad markering under Kanaler.

Men det är bara när du skapar egna bilder, inte när du tittar på andra? T.ex. den bifogade som går från ljusgrå till mörkgrå diagonalt.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    4.4 KB · Visningar: 517
Ett sätt att trolla bort bandningen är att lägga på lite brus, ca 2-5 pixlar.

Tack för tipset! Har hittat inställningen med pixlar under Filter > Brus > Median. Har också provat Filter > Brus > Addera brus > monokrom, enhetlig, 1-2 %, som jag tyckte blev bättre, åtminstone när jag ser på bilden i 100 %. Men det blir inte riktigt bra, tycker jag.

Undrar också om en sådan här korrigering verkligen ska behövas. Photoshop borde väl genom övertoningsverktyget kunna ge en mjuk, successiv övergång från svart till vitt och inte en massa mörkare-ljusare-mörkare-ljusare-mörkare-ljusare-mörkare i övergången från vitt till svart, så att det ser ut som en massa band eller ränder (som dessutom inte är helt raka). Det var därför jag trodde det var något kapacitetsfel på min dator.

Tack för tipset! Har hittat inställningen med pixlar under Filter > Brus > Median. Har också provat Filter > Brus > Addera brus > monokrom, enhetlig, 1-2 %, som jag tyckte blev bättre, åtminstone när jag ser på bilden i 100 %. Men det blir inte riktigt bra, tycker jag.

Undrar också om en sådan här korrigering verkligen ska behövas. Photoshop borde väl genom övertoningsverktyget kunna ge en mjuk, successiv övergång från svart till vitt och inte en massa mörkare-ljusare-mörkare-ljusare-mörkare-ljusare-mörkare i övergången från vitt till svart, så att det ser ut som en massa band eller ränder (som dessutom inte är helt raka). Det var därför jag trodde det var något kapacitetsfel på min dator.

Oavsett om man utgår från 8, 16 eller 32 bitar så blir resultatet detsamma, dvs man får bandningar. Den enda teorin jag har är att själva verktyget endast kan ge 256 nivåer, men det är bara en gissning.

Men det är bara när du skapar egna bilder, inte när du tittar på andra? T.ex. den bifogade som går från ljusgrå till mörkgrå diagonalt.

Tack för givande test! Jo, jag ser en diagonal hackighet i den bild du har bifogat. Men tittar jag på bilden i en annan (bärbar) pc så ser övergången mjuk ut. Har i Photoshop försökt göra ungefär samma bild som du (och sparat den i högsta jpg-kvalitet). Bifogar den här. Så det verkar vara något knepigt med bildskärmen till min stationära pc.

Bilagor

• diagonalt-S.jpg
    diagonalt-S.jpg
    26.6 KB · Visningar: 514
Den innehåller också bandningar...

Jo, på någon nivå gör den det förstås men det hjälper att förstå på vilken nivå vi pratar om bandning. Det var en jpg, så där finns förstås bara 256 grånivåer. Här < http://www.mozoft.com/tmp/Untitled-1.tif > gjorde jag en tiff med större färgdjup och när jag tittar på den så ser jag också bandning. Men jag kommer inte på något sätt att verkligen räkna antalet nyanser i den så jag är inte säker på om det är photoshop som misslyckats eller om det är min skärm som inte kan visa den korrekt.

Tack för givande test! Jo, jag ser en diagonal hackighet i den bild du har bifogat. Men tittar jag på bilden i en annan (bärbar) pc så ser övergången mjuk ut. Har i Photoshop försökt göra ungefär samma bild som du (och sparat den i högsta jpg-kvalitet). Bifogar den här. Så det verkar vara något knepigt med bildskärmen till min stationära pc.

Jag hittade det här: "Unfortunately, cheap TFT monitors use nasty cheap 6-bit ADCs which effectively limit the color depth from 24 to 18 bit, crippling the 256 shades per colorcomponent to just 64," < http://users.otenet.gr/~velktron/tft.html >

Vet inte hur aktuellt det är. Men man kanske inte alltid ska skylla på datorn eller photoshop...

om det kan vara till någon hjälp eller glädje så ser jag bilden i tråden som jättefin toning. Jag har en vanlig konsumentmonitor Philips 190b platt (med mjuk yta).

Jag hittade det här: "Unfortunately, cheap TFT monitors use nasty cheap 6-bit ADCs which effectively limit the color depth from 24 to 18 bit, crippling the 256 shades per colorcomponent to just 64," < http://users.otenet.gr/~velktron/tft.html >

Vet inte hur aktuellt det är. Men man kanske inte alltid ska skylla på datorn eller photoshop...

Aha, det är absolut aktuellt! Det är en platt skärm det ser dåligt ut på. Jag får byta till en gammal, hederlig tjock-skärm som jag har i ett annat rum. Har just kollat på din bild och min bild där - och kan inte se några bandningar alls. Stort tack, Jonas!

Problemet består helt enkelt i att skärmen är dålig eller dåligt kalibrerad.
Det är ett vanligt sätt att testa sin kalibrerin, att göra en övertoning och se om den är jämn.

Problemet består helt enkelt i att skärmen är dålig eller dåligt kalibrerad.
Det är ett vanligt sätt att testa sin kalibrerin, att göra en övertoning och se om den är jämn.

Är nog inte så enkelt. När man kollar på en övertoning för att bedöma kalibreringen försöker man kolla så att den är jämn, jämn i de avseendet att den blir lika mycket ljusare/mörkare i alla punkter på skalan.

Bandning är svårt att komma i från. Ögat är så exakt att man kan se så löjligt små färgförändringar, så små förändringar att ett hack i en 8 bitars gråskala blir påtagligt.

Jag testade nu att göra ett 16 bitars adobeRGB dokument med en svart -> vit övertoning på. Trots att jag har hårdvarukalibrerat min lacieskärm nyligen kunde man upptäcka bandning. Min gissning är att de signaler skärmen tar emot oavsett inte är mer än 8-bitars oavsett.

men det finns några sätt att komma i från det:
- lägga till brus (som folk sagt tidigare)
- undvika långa övertoningar

i tryck är det ännu lättare att råka ut för banding, då trycket har ännu färre nivåer att välja mellan.

/FLiP

Det är inte så enkelt att ditt grafikkort är inställt på 256 färger eller nåt liknande dåligt?

Om du kör Windows (XP): högerklicka någonstans på skrivbordsbakgrunden och välj "Egenskaper" och sen fliken "Inställningar" och kolla vad som står i valet "Färgkvalitet".

Jag testade nu att göra ett 16 bitars adobeRGB dokument med en svart -> vit övertoning på. Trots att jag har hårdvarukalibrerat min lacieskärm nyligen kunde man upptäcka bandning. Min gissning är att de signaler skärmen tar emot oavsett inte är mer än 8-bitars oavsett.
Det här är en av de stora bristerna med dagens skärmteknik, att våra videokort arbetar med 8 bitar. Om man då tvingas göra kraftiga korrigering på denna signal, så tappar man bort så mycket av valörerna att man ser bandningar på skärmen, fast de inte finns i bilden. Det är därför en så stor fördel att man kan göra korrigeringarna i skärmen, som internt arbetar med 10 eller 12 bitars färgdjup. Då kan videokortet skicka ut alla de 256 valörer som varje färgkanal innehåller.

Stefan

Men det låter snarast som om du har en dåligt profilerad skärm.

Stefan

Det är möjligt att det är så. Men har aldrig sett en toning helt utan bandningar i de kalibrerade skärmar jag jobbat med. Allt från Barco och Pressview till min nuvarande Apple Cinema HD. Frågan är vad man ska ha för skärm för att slippa se dem? Hursomhelst är bandningarna inget större problem eftersom en ren toning är en rätt sällsynt företeelse i mina bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto