Annons

Halkig d7100: grepp lösningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej vänner,
jag köpte en beg d7100 med ett 17-55/2.8.
Jag tycker det blev lite framtungt, samtidigt som greppet känns futtigt. Canon är bättre på den pumkten måste jag säga... men, kan ett batt-grepp hjälpa tro? man får ju nästan kramp som det är nu...

vänligen
//
johan
 

Ventures

Aktiv medlem
Välj en kamera som är skön att hålla i. Alla kamerahus passar inte allas händer. Det är inte märkesbundet. Jfr D800 och D810.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade 17-55/2,8 till D7000 o D7100 och kan hålla med dig om balansen. Det blev att zoomen blev mer o mer hemma och det jag hade på istället blev en 28/1,8. Vilket var betydligt smidigare. Jag hade också en 12-24/4 och en 50/1,8 men i området 12-50mm så var 90% av bilderna med 28/1,8. Tror nästan att dessa tre optik ihop var i närheten av vikten av 17-55, iaf så kändes det så.

Om ett batterigrepp kan hjälpa, borde göra det men har aldrig haft något. Kanske finns det någon fotoaffär som kan tänkas ha ett du kan testa?
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag hade 17-55/2,8 till D7000 o D7100 och kan hålla med dig om balansen. Det blev att zoomen blev mer o mer hemma och det jag hade på istället blev en 28/1,8. Vilket var betydligt smidigare. Jag hade också en 12-24/4 och en 50/1,8 men i området 12-50mm så var 90% av bilderna med 28/1,8. Tror nästan att dessa tre optik ihop var i närheten av vikten av 17-55, iaf så kändes det så.

Om ett batterigrepp kan hjälpa, borde göra det men har aldrig haft något. Kanske finns det någon fotoaffär som kan tänkas ha ett du kan testa?
Mm kanske gå in på scandinavian photo o snacka med dom... man vill ju inte köpa grisen i säcke ss.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Jag använder Nikon D7200, som har samma dimensioner som Nikon D7100. Med ett batterigrepp känns det helt klart behagligare och mindre krampaktigt, men på bekostnad av att kameran blir märkbart tyngre. Använder oftast batterigrepp av den här anledningen när jag fotograferar på frihand, men undviker att använda batterigrepp när jag använder stativ. Jag tror inte du blir besviken med ett batterigrepp, men det är klokt som du säger att gå in på Scandinavian Photo och testa.
 

lonian

Aktiv medlem
Hej vänner,
jag köpte en beg d7100 med ett 17-55/2.8.
Jag tycker det blev lite framtungt, samtidigt som greppet känns futtigt. Canon är bättre på den pumkten måste jag säga... men, kan ett batt-grepp hjälpa tro? man får ju nästan kramp som det är nu...

vänligen
//
johan
Jag hade tidigare en nikon D7000 med ett 3e parts batterigrepp i plast. Hur otroligt skönt som helst, den var alltid på. Den tillförde inte någon märkvärdigt mer i vikt till kameran och batteritiden blev ju suverän, kostade nog runt 400kr på den tiden.

Nikons originalgrepp är tyvärr riktiga pansartunga saker.
 
ANNONS