Annons

Halvformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom halvformat faller utanför rutinen för de stora färglabben borde det vara dyrare.
Jag har visserligen inte kollat upp hur det fungerar med deras stora maskiner, men så är det ju med 126 filmen (Instamatic) som annars borde gå att kopiera i samma maskiner. Det är kanske fimframkallningen som är besvärlig?
Jag vet inte vad oviljan mot 126 filmen beror på, men när det gäller halvformat är filmframkallningen densamma. Det är bara kopieringen som skiljer.
Att halvformatet är intressant ur kreativ synpunkt beror på att man vid svartvitt arbete kan kopiera två bilder tillsammans i en vanlig förstoringsapparat för småbild. Det blir en sorts stereobilder skulle man kunna säga.
Själv har jag en apparat som vore perfekt för ändamålet, en Leitz Valoy som skulle rama in två halvformatsbilder med snygga svarta kanter. (Jag får ram även med 24x36.)

Senast ändrad:
If the price is right!

Jag tänker lägga ut min Dial på Tradera nästa vecka!

Bilagor

• dial-35.jpg
    dial-35.jpg
    23.4 KB · Visningar: 293
Urban Önell

Jag fattar fortfarande inte varför det skulle vara krångligare, kanske är jag trög. Man köper t.ex en tri-x, fotar upp den, lämnar in filmen på framkallning, dom framkallar den som dom alltid framkallar tri-x, man får tillbaka den å det är två bilder på en negativruta. Är det papperskopiorna som skulle va jobbigare för dem menar du?

Ja! Det är kopieringen jag menar och i synnerhet då du vänder dig med neagtiv färg till storlabben, som Extrafilm, Lofoto osv. (Om man nu kan tala om storlabb i denna digitala tid).
Till svartvitt borde det vara enklare att få kopior gjorda, till ungefär samma pris.
Men svartvitt ska ju den seriöse själv framkalla och kopiera.

Urr skrev:
Ja! Det är kopieringen jag menar och i synnerhet då du vänder dig med neagtiv färg till storlabben, som Extrafilm, Lofoto osv. (Om man nu kan tala om storlabb i denna digitala tid).
Till svartvitt borde det vara enklare att få kopior gjorda, till ungefär samma pris.
Men svartvitt ska ju den seriöse själv framkalla och kopiera.

Fast man behöver inte be att dom kopierar 1/bild fotopapper utan dom kan ta med "hela" negativet så får man 2 bilder/papper

ANNONS
Götaplatsens Foto