Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhavande Hasselbladskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Har möjligheten att få låna hem en Hasselbladskamera 500c/m över en helg...nu till problemet. Jag har aaaldrig fotat med en mellanformatskamera, kan knappt ladda film i den om man säger så.

Finns det nån bra länk eller nåt liknande till en beskrivning HUR man går tillväga när man använder den? Dvs, hur man laddar filmen, vad man bör tänka på när man tar kortet eller så.

Tack på förhand

TACK

Precis den info jag ville ha...helt otroligt att det går att få så snabb och precis respons här. 'lyrisk'

Imponerande.

tack än en gång.

mvh Patrik

pul skrev:
Jag har aaaldrig fotat med en mellanformatskamera, kan knappt ladda film i den om man säger så.
Nu har du redan fått en länk. Den har kanske några stavfel men i övrigt verkar det viktigaste finnas.

Jag tänkte mest skriva och säga att Hasselbladare är roliga och idiotsäkra. Oroa dig inte för mycket utan bli varm i kläderna och roa dig.

Det lurigaste är att ladda filmen men inte ens det är särskilt lurigt. Bli inte orolig om du inte kan trycka av avtryckare, det är säkert bara något idiotspärr. Sedan bör man undvika att spänna slutaren om man inte tänker ta en bild. Det är inte så att något kan gå sönder men det sliter i onödan på fjädrarna.

jpersson skrev:
Sedan bör man undvika att spänna slutaren om man inte tänker ta en bild. Det är inte så att något kan gå sönder men det sliter i onödan på fjädrarna.

Men jag har för mig att man ska ALLTID spänna slutaren. Jag mailade hasselblad support och de svarade att slutaren skall vara uppspänd.

Jag kanske missförstod men utveckla gärna frågan så jag inte förstör min bladare...

jpersson skrev:
Sedan bör man undvika att spänna slutaren om man inte tänker ta en bild. Det är inte så att något kan gå sönder men det sliter i onödan på fjädrarna.
Det där har jag funderat en del på. Om man inte spänner upp slutaren, så kan man ju inte ens kolla igenom kameran. Sen har jag läst att Hasselblad hävdar att både kamera och objektiv mår bäst av att förvaras i uppspänt läge, så min fråga är:

Finns det någon som vet hur mycket det egentligen sliter på slutaren när den förvaras upspänd? Hur gör ni andra Hbl-ägare?

academic skrev:
Men jag har för mig att man ska ALLTID spänna slutaren. Jag mailade hasselblad support och de svarade att slutaren skall vara uppspänd.
Ooops... jag har bestämt för mig att jag har hört från någon vederhäftig att den inte ska spännas men jag minns inte vem det var. Det är möjligt att jag minns fel eller att den personen hade fel.

Om du har fått besked av Hasselblad att den ska vara uppspänd så stämmer det säkert.

Skönt att höra för jag har just kört med uppspänt läge jag med. Har fått hem den nu och ska få låna den över Nyår, så några rullar ska man väl hinna med.
Ljusmätare ingick, dvs lös ljusmätare naturligtvis, så det här ska bli SKOJ. :)

Nu är jag oxå en sån där som i normala fall lämnar in min film med fotopåse, men...var lämnar man in 120film? Eller snarare, finns det fotopåsar som klarar det...såg en variant på Scandinavianphoto som kostade 229spänn, då ingick 15x15 kopior...är det billigt eller dyrt?

135mm brukar ju ligga under hundralappen menar jag *L*

Om en fjäder är spänd eller inte spelar ingen roll för livslängden, så längen man inte överspänner den (ingen risk i en kamera).

Slutaren ska vara spänd! Jag har faktiskt frågat en av Hasselblads tekniker för många år sedan, och han bekräftade att den ska vara spänd.

pul skrev:
Nu är jag oxå en sån där som i normala fall lämnar in min film med fotopåse, men...var lämnar man in 120film?
Att framkalla filmen är inte så dyrt (runt 50:) och det finns ofta något labb i varje stad som kan göra det. Kopiorna blir fort dyra så istället ber jag om en kontaktkarta (för en knapp hundralapp). Sedan kan man efterbeställa de bilder som blir bra.

Jo, slutaren skall vara spänd!

Om man försöker sig på att byta optik utan att slutaren är spänd går det inget vidare.
Optiken går inte att montera helt enkelt.

Man måste då spänna slutaren manuellt i optiken innan det går att montera på kameran igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto