Annons

Handla grejor från Ebay

Canalog

Avslutat medlemskap
Återigen en gammal tråd....
Men jag har nyligen köpt en beg. kamera på eBay för ca 1950:- inkl frakt hit t Östersund från Japan. Väntar på leveransen, ETA ca 23 mars. Köpet gjordes 18 feb.

En månad transporttid förefaller lite länge....är det sjöfrakt som ett litet paket som ligger i en otät 20-fots container lastad på däck då?

Nej, men man kan ju tro det. Men FedEx som fraktar, flygfraktar tydligen det lilla 8oo g paketet via Indianapolis USA och finns just ju på Charles de Gaulle Airport i Paris, ankom dit igår.
Med FedEx tracking number, och utan att skapa log-in konto på FedEx, fick jag fram följande travel history för paketets resa hittills. Se bif skärmdump!

Det ska bli spännande att se vad som händer kostnadsmässigt (tull, moms etc) och hur resten av transporten hanteras. Varan köpt från butik i Japan på eBay med gott säljarbetyg och full returrätt inom 30 dar.

En bekant berättade för mig nyligen...vet inte om det stämmer, men så här var kontentan ungefär: ”Över 1600:- värde blir det rätt säkert både moms och tull att betala (lägre värde = större chans att slippa)...och särskilt på köp från Japan (från Kina hade det varit mindre risk, pga att handelspolitiskt betraktas Kina ännu som ett ”utveckligs/uland” medan Japan är tveklöst ett västligt i-land....) därför kommer det rätt säkert att bli en utgift för den svenske köparen."

Vi får se hur det utvecklas...”I’ll keep ya posted...” om ni är intresseade, fotovänner...är ni?

FedEx revel history: se skärmdumpen86ADE316-FE85-45F8-B3B6-9463B32271B7.png
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
23:e mars? En månad för att skeppa ett paket från Paris till Östersund? Det låter som en rejäl helgardering.

Moms, tull och hela konkarongen lär du få betala.

Paket från Kina momsas och tullas utan pardon numera. Det blev för mycket för staten med alla småpaket.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Nja då hade jag tur i höstas...jag köpte 2st motljusskydd fr Kina tidigt i höstas, varuvärde 400:-
Jag har inte fått betala nån tull eller moms ännu!!
/B
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Stillbildskameror tullfria dvs man behöver bara betala moms. Momssatsen varierar beroende på vart i EU den kommer in.

De vanliga myterna om enorma summor i tull och moms som förekommer bla i början av tråden är bara snack. Det blir sällan några summor att gråta över.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Stillbildskameror tullfria dvs man behöver bara betala moms. Momssatsen varierar beroende på vart i EU den kommer in.

De vanliga myterna om enorma summor i tull och moms som förekommer bla i början av tråden är bara snack. Det blir sällan några summor att gråta över.
Sedan bör man inte glömma bort postens hanteringsavgift som är 75 :- oaktat hur mycket tull/moms man skall betala. D v s att om tull och moms uppgår till sammanlagt 10 :-, får man ändå betala 75 :- till posten för att dom tar hand om klareringen för paketet, kan ju vara bra att känna till det också.
 

Modelle

Aktiv medlem
Jag har nyligen handlat från Ebay USA. Objektiv och motljusskydd. Fördelaktigt pris på ett ovanligt objektiv som jag länge letat efter. Köpen gjordes via GSP "Global Shipping Program. Då är alla avgifter inkluderade, även svensk moms. Allt beräknas och betalas vid checkout. Så inga överraskningar. Säljaren i USA skickar sedan varan till GSP central i USA för ompackning och klarering av alla avgifter innan försändelsen skickas vidare till mig i Svedala. Då har jag så att säga i lugn och ro innan betalning hunnit värdera om köpet är värt priset. Jag har svårt att tro att någonting i dag som skickas hit från länder utanför EU slipper igenom utan moms och hanteringsavgift vilka hanteras av vald speditör för tullverkets räkning. Eventuell tull kan slippas om priset understiger en viss summa. Om deklarerat varuvärde överstiger 1600kr blir hanteringsavgiften 125 kr. Jag noterar att allt fler säljare i USA använder sig av Ebay:s "Global Shipping Program". De gånger jag köpt med GSP har det fungerat smidigt. Dock får man räkna med ca 1 v längre leveranstid.
 
Senast ändrad:

Canalog

Avslutat medlemskap
Stillbildskameror tullfria dvs man behöver bara betala moms. Momssatsen varierar beroende på vart i EU den kommer in.

De vanliga myterna om enorma summor i tull och moms som förekommer bla i början av tråden är bara snack. Det blir sällan några summor att gråta över.
Nu vet jag av egen erfarenhet. Du har helt rätt,
/B
 

x-country

Aktiv medlem
Jag köpte tre objektiv på EBay från Japan den 7 januari. Fick avin sent i brevlådan från Postnord-ombudet. Var bara två dagar kvar!!! på tidsfristen att hämta ut paketet. Hämtade ut paketet samma dag jag fick avin, 17 februari. Lång leveranstid men enligt tidplan från avsändaren.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag köpte tre objektiv på EBay från Japan den 7 januari. Fick avin sent i brevlådan från Postnord-ombudet. Var bara två dagar kvar!!! på tidsfristen att hämta ut paketet. Hämtade ut paketet samma dag jag fick avin, 17 februari. Lång leveranstid men enligt tidplan från avsändaren.
Här är resultatet av mitt köp v beg. kamera från Japan...se bif bild...
Fakturan på 541:- är väl inget att gnälla över...eller??

2021-03-02-0001R1.jpg

Det finns större problem här i världen...eller hur?

PS.
En annan fråga i sammanhanget är dock...om jag returnerar kameran, pga att jag anser att säljarens uppgifter i annonsen inte stämde, t.ex., i överensstämmelse med säljarens/eBay´s klausul om 30 dagars kostnadsfri retur...
Då får jag ju pengarna för kameran tillbaka, utom returfrakt oftast, men hur går det med ev tull & moms?? Är de pengarna, 541:- i detta fall, "förverkade"? DS.


/B
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
En annan fråga i sammanhanget är dock...om jag returnerar kameran, pga att jag anser att säljarens uppgifter i annonsen inte stämde, t.ex., i överensstämmelse med säljarens/eBay´s klausul om 30 dagars kostnadsfri retur...
Då får jag ju pengarna för kameran tillbaka, utom returfrakt oftast, men hur går det med ev tull & moms?? Är de pengarna, 541:- i detta fall, "förverkade"? DS.
Klicka på "Jag har returnerat en vara" på denna sida:
https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/skadubetalaelleransokaomattfatillbakaavgifter.4.78aa922815794d801e21c0.html#:~:text=Om din vara har gått,tillbaka moms och eventuell tullavgift.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Great, PMD! Tack för det. Hade nog kunnat hitta den sidan själv...men trots ett par smärre anmärkningar mot säljarens beskrivning/kontra verkligt skick så kommer jag troligen att behålla "pärlan", ett "klipp" som jag tror/hoppas det är...
/B
 
Senast ändrad:
ANNONS