Annons

Handla grejor från Ebay

Kullis

Aktiv medlem
Jag har köpt en hel del saker på ebay(från Tyskland, USA och Kina).

Tips 1: se till att säljaren har sålt ett flertal saker(kolla gärna betyg etc)
KÖP INTE av någon som har <10 objekt sålda.
Tips 2: betala via paypal.
Tips 3: försök köpa inom EU för då slipper du tull etc(tull etc brukar bli ett påslag på 30% på varanspris(ej frakten))
Varor under 500 kr ifrån Kina går oftast igenom utan tull.
Ifrån USA har jag alltid åkt på tull :(
(ibland står det på ebay att tull tillkommer vid 'utcheckning' men det är inte en självklarhet.
Dock måste 'posten' redovisa och ta tull om varan ej är märkt med 'gift'/gåva(vilket inte alla vill skriva).

http://www.ebay.co.uk/ (=ebay med främst varor från England)
 

younso

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett Sony 55-300 mm objektiv från en bra försäljare på Ebay. Varan skickas från antingen Hong Kong eller Japan. Objektivet kostar ca 2000 kr och frakten 65 kr. Enligt tullverket.se och deras Avgiftsguide så får jag totala kostnaden till ca 2750 kr vilket skall jämföras med 3300 kr här i Sverige. Har jag tänkt rätt?
 

glemmy

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett Sony 55-300 mm objektiv från en bra försäljare på Ebay. Varan skickas från antingen Hong Kong eller Japan. Objektivet kostar ca 2000 kr och frakten 65 kr. Enligt tullverket.se och deras Avgiftsguide så får jag totala kostnaden till ca 2750 kr vilket skall jämföras med 3300 kr här i Sverige. Har jag tänkt rätt?
Det låter rimligt, eventuellt något högre om posten tar ut en extra expeditionsavgift på ~100kr.

Samtidigt får du tänka på att det blir mycket svårare att reklamera om du skulle stöta på några problem. Tror inte att du har någon garanti som gäller utanför asien här nämligen.

Ett annat alternativ kanske kan vara att beställa inom EU?
Blir strax över 2750 kr totalt.
http://www.ebay.de/itm/Sony-SAL-55-300mm-DT-SAM-4-5-5-6-Sony-55-300-fur-SLT-Alpha-38-55-58-77-99-etc-/201053020184?pt=DE_Foto_Camcorder_Objektive&hash=item2ecfb1a018
 

younso

Aktiv medlem
Det låter rimligt, eventuellt något högre om posten tar ut en extra expeditionsavgift på ~100kr.

Samtidigt får du tänka på att det blir mycket svårare att reklamera om du skulle stöta på några problem. Tror inte att du har någon garanti som gäller utanför asien här nämligen.

Ett annat alternativ kanske kan vara att beställa inom EU?
Blir strax över 2750 kr totalt.
http://www.ebay.de/itm/Sony-SAL-55-300mm-DT-SAM-4-5-5-6-Sony-55-300-fur-SLT-Alpha-38-55-58-77-99-etc-/201053020184?pt=DE_Foto_Camcorder_Objektive&hash=item2ecfb1a018
Tack, värd en titt.
 

FransGlans

Aktiv medlem
jobbar själv på ett åkeri.

hos oss pratar vi om hög och lågvärde. vi förtullar själva in varor in och ut från eu.

dom släpper förbi allt som är lågvärde och det är 600sek....
 

reim

Aktiv medlem
Har hittat b+w filter för nästan halva priset jämfört med sverige på ebay någon som vet om det kan vara kopior?
Jag vet att det förekommer/har förekommit kopior på Hoya/Kenko-filter. Även kopior på Canon-batterier säljs helt öppet, så jag skulle akta mig för att köpa lättförfalskade märkessmåprylar på Ebay, speciellt om priset är "för bra för att vara sant".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Först läggs tull på priset.
Sedan läggs frakten till på priset.
Till sist läggs moms på priset inkl tull & frakt.
Nej, tull och moms läggs på priset inklusive frakt (och andra avgifter).

Eftersom tull och moms båda är procentsatser blir förstås totalsumman samma oberoende av i vilken ordning man tar dem.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nej, tull och moms läggs på priset inklusive frakt (och andra avgifter).

Eftersom tull och moms båda är procentsatser blir förstås totalsumman samma oberoende av i vilken ordning man tar dem.
Fast frakten är ju inte någon procentsats, så om man tar med den i fel ordning så blir det fel.
Sedan har jag svårt att tro att man betalar tull på fraktkostnaden.
 
ANNONS