Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla grejor från Ebay

Jamespkulle

Aktiv medlem
någon som vet hur det är att handla fotoprylar på ebay från typ japan o usa samt tyskland
Tacksam för svar
 

eskil23

Aktiv medlem
Funkar bra för det mesta. EU-länder är så klar fördelaktigast att handla från, ingen tull och snabb och billig frakt.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Ebay är väl som Tradera/Blocket, begagnade prylar. Amazon är mer med nya, om jag inte misstar mig.

Kom ihåg att om du köper från USA så tillkommer det enorma skatter och tilläggsavgifter på dina prylar då vi i Sverige har sjukaste lagarna och tullreglerna på hela jorden. Samma sak gäller varor från Asien om de går via USA till EU, det blir svindyrt.

Läs mer om Tullverkets regler här: Internethandel från ett land utanför EU
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ebay är väl som Tradera/Blocket, begagnade prylar. Amazon är mer med nya, om jag inte misstar mig.
Inte alls. Finns massor av nya prylar på Ebay.

Kom ihåg att om du köper från USA så tillkommer det enorma skatter och tilläggsavgifter på dina prylar då vi i Sverige har sjukaste lagarna och tullreglerna på hela jorden. Samma sak gäller varor från Asien om de går via USA till EU, det blir svindyrt.
Nja, för det första har Sverige ungefär likadana tull- och skatteregler som andra civiliserade länder.

För det andra brukar det gå utmärkt att köpa småprylar (sladdar, motljusskydd, batterier osv) från både kinesiska och amerikanska butiker på Ebay utan att någon på den svenska sidan bryr sig om att läsa tulldeklarationen och räkna ut hur många ören mottagaren blir skyldig.

Om man däremot importerar större och värdefullare saker (kameror, objektiv) från icke-EU-länder blir man oftast debiterad moms och eventuell tull.
 

touchofred

Aktiv medlem
Inte alls. Finns massor av nya prylar på Ebay.


Nja, för det första har Sverige ungefär likadana tull- och skatteregler som andra civiliserade länder.

För det andra brukar det gå utmärkt att köpa småprylar (sladdar, motljusskydd, batterier osv) från både kinesiska och amerikanska butiker på Ebay utan att någon på den svenska sidan bryr sig om att läsa tulldeklarationen och räkna ut hur många ören mottagaren blir skyldig.

Om man däremot importerar större och värdefullare saker (kameror, objektiv) från icke-EU-länder blir man oftast debiterad moms och eventuell tull.
Köper du från Asien är det liten chans att det fastnar i tullen.
Men köper du från USA ska du akta dig.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Inte alls. Finns massor av nya prylar på Ebay.


Nja, för det första har Sverige ungefär likadana tull- och skatteregler som andra civiliserade länder.

För det andra brukar det gå utmärkt att köpa småprylar (sladdar, motljusskydd, batterier osv) från både kinesiska och amerikanska butiker på Ebay utan att någon på den svenska sidan bryr sig om att läsa tulldeklarationen och räkna ut hur många ören mottagaren blir skyldig.

Om man däremot importerar större och värdefullare saker (kameror, objektiv) från icke-EU-länder blir man oftast debiterad moms och eventuell tull.
Produkter värda MAX 100 kr slinkar lätt igenom tullen i Sverige, men allt över det börjar de kontrollera. Även om det bara är ett kuvert så kan de få för sig att röntga kuvertet och ifrågasätta dess värde.

Läser dagligen hur folk får tulla, betala avgifter och moms på saker de köper från Ebay/Amazon (USA), även på skitbilliga produkter som annars inte har något värde alls.

Fick mina dog tags hemskickade i efterhand till mig, tullen ifrågasatte även dessa. Ett par dog tags, vafan!? De har inget direkt värde, men jaja.. Det var bara att betala än att bli av med dem.

Kom inte och påstå att det är 100% säkert att köpa något från USA för det är det inte...
 

LeffeHP

Aktiv medlem
I vintras köpte jag en google-TV från Kina som kostade typ 75 USD
Efter ett par veckor fick jag brev från tullen där jag via kvitto skulle styrka värdet. Skickade in detta, och sedan kom paketet. Behövde inte betala tull o moms.
 

Saarikko

Aktiv medlem
I vintras köpte jag en google-TV från Kina som kostade typ 75 USD
Efter ett par veckor fick jag brev från tullen där jag via kvitto skulle styrka värdet. Skickade in detta, och sedan kom paketet. Behövde inte betala tull o moms.
Det kom genom Turkiet säkerligen, eller med en bananbåt/passagerarplan längs den vägen in till Sverige, men alla paket som åker genom USA och från USA hit (direkt) tullas och värderas. Det finns undantag att småsaker eller vissa grejer skiter de fullständigt i, beroende på hur upptagna de är.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Handlar lite då och då på Ebay, Dealextreme och andra sajter. Mest foto-småprylar från Kina. Betalar med Paypal. Billigt som tusan jämfört med svenska priser, oftast några dollar inkl frakt. På Dealextreme är det alltid free shipping.

Beställer och efter ca två veckor skramlar det till i brevlådan. Har aldrig varit något strul.
 

conman

Aktiv medlem
Tycker Ebay fungerar utmärkt. Det enda du måste kolla upp är betalningsmetoderna. Många i Tyskland accepterar bara banköverföring och frakt inom Tyskland. Då jag varit bosatt i Tyskland har jag allt som oftast behövt hjälpa min bror när han ville handla på tyska ebay från någon som hade dessa villkor. Annars har jag aldrig haft problem själv med ebay. Har handlat 2 objektiv begagnat på tyska ebay och fungerade perfekt båda gånger.

Har även handlat från engelska amazon, då nya grejor och det funkar också utmärkt särskilt när engelska pundet fortfarande är ganska lågt.

Handla utanför EU är ju precis som redan diskuterat lite krånligare om du köper dyrare varor som behöver tullas o skattas.
Bara som parantes tycker jag att tullar o skatter kan behövas för att skydda den inhemska (EU) marknaden. Det är svårt nog som det är med att mer och mer produktion flyttas till låglöneländer utanför EU. Detta åtminstone inom den industrin jag jobbar.

/Conny
 

Weronica Lindholm

Aktiv medlem
Köpa Nikon D600 på Amazon UK?

En vän funderar på att köpa en D600 genom Amazon Uk, skulle tjäna ca 2000 kr genom detta, se länk http://www.amazon.co.uk/gp/browse.html?ie=UTF8&marketplaceID=A1F83G8C2ARO7P&me=A1FNNZKOWPI0TA#/ref=sr_nr_p_4_0?me=A1FNNZKOWPI0TA&rh=p_4%3ANikon&ie=UTF8&qid=1377534771

Någon som har köpt från samma ställe på Amazon???

Själv skulle jag nog inte våga och hålla mig till Cyberphoto och Kamerahuset kostar där 15 390 kr
På Amazon 13350 med frakt.

Mycket pengar att slänga ut i ovisshet kanske?

Mvh
Weronica
 

reboot81

Aktiv medlem
...Någon som har köpt från samma ställe på Amazon??…
Vari består ovissheten? Om brittiska eller svenska postväsendet slarvar bort paketet?

Av dom ~1500 som gett feedback på sin beställning har 1% lämnat negativ, 1% neutral och 98% positiv feedback. Dock har den en trist trend det senaste, sista månaden 4% missnöjda.
Se själv på butikens feedback sida.

En nisse gav lågt betyg (1 av 5):
Källkod:
"   "goods never arrived"
    Bernard A Nash, 17 August 2013
    Message from Amazon: "This item was fulfilled by Amazon, and we take responsibility for this fulfilment experience."
 

torparen

Aktiv medlem
Vari består ovissheten? Om brittiska eller svenska postväsendet slarvar bort paketet?

Av dom ~1500 som gett feedback på sin beställning har 1% lämnat negativ, 1% neutral och 98% positiv feedback. Dock har den en trist trend det senaste, sista månaden 4% missnöjda.
Se själv på butikens feedback sida.

En nisse gav lågt betyg (1 av 5):
Källkod:
"   "goods never arrived"
    Bernard A Nash, 17 August 2013
    Message from Amazon: "This item was fulfilled by Amazon, and we take responsibility for this fulfilment experience."
Tack samtliga för tipsen det jag funderar på att handla är ett beg canon objektiv 70-200 L IS 4,5 skiljer faktiskt mer än 1000 kr och garanteras i mycket gott skick.
 

M4Z

Aktiv medlem
Inte alls. Finns massor av nya prylar på Ebay.


Nja, för det första har Sverige ungefär likadana tull- och skatteregler som andra civiliserade länder.

För det andra brukar det gå utmärkt att köpa småprylar (sladdar, motljusskydd, batterier osv) från både kinesiska och amerikanska butiker på Ebay utan att någon på den svenska sidan bryr sig om att läsa tulldeklarationen och räkna ut hur många ören mottagaren blir skyldig.

Om man däremot importerar större och värdefullare saker (kameror, objektiv) från icke-EU-länder blir man oftast debiterad moms och eventuell tull.
Själv har jag fått en försändelse från England kontrollerad av tullen...
Dom öppnade allt, dvs skar upp alla tejpade skarvar på en kartong och sen tejpade dom igen den med en (1) bit kontorstejp.
Som genom ett mirakel så kom alla delar fram.

Så tullen kollar allt möjligt och det har troligen inget med värdet att göra utan misstänkt handel med droger eller liknande.
 

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
någon som vet hur det är att handla fotoprylar på ebay från typ japan o usa samt tyskland
Tacksam för svar

Om du handlar från nätbutiker bör du kontrollera från vilken destination som prylarna skickas. Avgörande för skatt och tullavgifter är destinationen som varorna skickas ifrån, inte webbsajtens adress. Om du t.ex handlar på ebay.co.uk och köper något som skickas från Hong Kong så gäller inte tullfritt inom EU. Då ska moms och tullavgift betalas. Sedan är det en annan sak om paketet hinner kontrolleras.
 

glemmy

Aktiv medlem
Jag har beställt över 50 olika prylar de senaste åren på ebay. Har inte åkt på tullavgift och moms en enda gång.
Multimeter, tablet, kontakter, sladdar, adaptrar, batterier, elektronikkomponenter, USB-hub, datorkomponenter, OBD2-läsare, smycke, ljudförstärkare, CPL-filter m.m.

Värde har varit allt från 1 USD till 165 USD (medel 10 USD) och det har skickats i allt från små kuvert till mindre lådor. Allt har gått igenom. :)

De gångerna jag fått betala svensk moms var:
1. 3 tröjor från USA för cirka 500kr
2. En ljudpryl för 100 USD där försäljaren registrerar momsbetalning hos speditören på förhand
3. TV-spel och minneskort från en brittisk online-butik som skickade från Jersey (icke EU).


Så ja, min erfarenhet säger att så länge värdet är relativt lågt och paketet sänds från Kina eller Hong Kong i ett anspråkslöst kuvert så behöver man inte oroa sig så mycket.


Just det, ~2 försändelser har kommit bort av det jag köpt på ebay. Säljarna har varit väldigt snabba med att återbetala pengarna i de lägena.
 

eskil23

Aktiv medlem
Så ja, min erfarenhet säger att så länge värdet är relativt lågt och paketet sänds från Kina eller Hong Kong i ett anspråkslöst kuvert så behöver man inte oroa sig så mycket.
Stämmer med min erfarenhet också. Om man beställer från USA däremot så tycker jag att man åker på tull och moms kanske var fjärde gång.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan, tänkte väcka denna tråd igen då jag funderar på att köpa ett begagnat nikkor ai-s objektiv på ebay från japan.

Hur blir tullen på begagnade objektiv /kameratillbehör från utanför EU? Någon som vet?

Har kollat på tullverket men informationen är otroligt dålig, går bara få fram att man antingen får tulla eller så får man inte. Allt för att man ska handla järnet och sen bli ruinerad på tullavgifter. Dåligt information gör ju bara att folk försöker skippa att tulla istället. Usch.

Tacksam för hjälp!
 
ANNONS