Annons

Handla i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte att objektiv generellt kommer med internationell garanti. Handlade ett Canon 70/200 F2.8 i Hong Kong I julas och vid forsta forfragan sager alla handlare att det ar internationell garanti men om man ber dom kontrollera sa visar det sig att det ar Hong Kong/China begransat. I.e. maste skickas tillbaka till Canon Hong Kong. Kan ev vara annorlunda I USA, men definitivt vart att kontrollera.

Personligen sa tycker jag det kanns som en OK risk da priset mellan Hong Kong och England dar jag bor ar £200+ for ett 70-200 / F2.8. Skulle definitivt handla kamera pa B&H I USA och kasta forpackningen om jag anda skulle aka dit da pris skillnaden ar sa pass stor (antar det ar fallet med Sverige ocksa)

Niclas

Alla Canon objektiv som handlas av riktiga Canon aterforsaljare och inte ar "grey market" objektiv har garant som galler i hela varlden. Jag har sjalva kopt runt 20 Canon objektiv i Asien och har inga problem att laga eller serva dem hos Canon Sverige under garantin
 
Kan bara hålla med om gissningarna. Annars kan jag varmt rekommendera B&H, som jag tycker gav utmärkt service. Gällande skatten undrar jag dock om man inte kan få dra av den när man flyger ut ur landet (TaxFree). Någon som vet?

Nej det far du inte. Det ar ingen moms som man ofta kan fa tillbaka nar man flyger hem
 
Inte för att vara sådan men varför skulle inte postorderföretag få skicka saker till hotell i staterna?

Nar du betalar med kontokort sa vill de skicka grejorna till adressen som agaren av kontokortet bor pa. Har man handlat flera ganger hos dem sa de vet att konokortet ar akta och tillhor en sjalv, sa gar det att fa grejorna skickade till andra addresser ocksa.
 
Ja, det har inget att göra med vad de får eller inte får. Det är vad de vill.

Om du betalar med ett utlänskt kontokort och vill ha varorna levererade till ett hotell, poste restante eller något av UPS utlämningsställen, då anar de uggla i mosse. Kortet kan vara stulet eller upphittat eller nåt.

Därför vill de i sådana fall ha en kopia av kortet insänt (jag fotograferade mitt kort och e-mailade), en adress som går till en privatperson eller ett företag i USA, namnet på en mottagare av varan, ett telefonnummer som stämmer in på adressen samt någon vuxen person som skriver på mottagandet vid leveransen.

Att skicka utanför delstaten för att slippa försäljningsskatt är helt lagligt. Försäljningsskatten är inte federal.
Det är väldigt vanligt att man har olika skatter på olika saker i olika delstater, och ibland också i olika kommuner (counties). Senast jag käkade indisk mat i Webster, NY, var det olika kostnad om man ville ta med maten eller äta den på plats. Det sistnämnda dock bara om försäljningsstället tillhandahöll stol att sitta på. Stod man upp vid deras vägg räknades det som takeaway.
Varför finns det så många jurister i USA?

Försäljningsskatt är just en skatt på försäljningen, inte en mervärdesskatt på varan (moms eller V.A.T.) Försäljningsskatt kan man inte få tilllbaka för att man för ut varan ur landet. Det är ju ingen skatt på varan, utan på försäljningen av den. V.A.T. kan man få tillbaka även i USA, men jag har å andra sidan aldrig varit med om att det lagts på moms någonstans, så det är av akademiskt intresse.

Moms tas i Sverige ut på varor som hamnar i konsumentledet. Köper du varan utomlands tas momsen ut när du själv för in varan. Annars är det importören som betalar, och sen tar ut momsen av dig när du köper varan vid försäljningsstället.
 
Var i USA i julas och köpte med ett objektiv från Amazon. I objektivkartongen låg en lapp för världsgaranti. Samma som jag fått när jag handlat i Sverige så det ska nog fungera bra :)
 
Senast jag käkade indisk mat i Webster, NY, var det olika kostnad om man ville ta med maten eller äta den på plats. Det sistnämnda dock bara om försäljningsstället tillhandahöll stol att sitta på. Stod man upp vid deras vägg räknades det som takeaway.
Varför finns det så många jurister i USA?

vilket ju iofs är precis samma förhållande* som i Sverige ;) (12 på avhämtning, 25 på eat-in)

* fast här blir det inte olika pris, bara mer förtjänst på avhämtningen (vilket ju leder till att vissa rest slår som avhämtning även om man äter på plats och vips tjänar ett par spänn extra per kund)
 
Är också inne på att köpa kamera från USA. Tänkte köpa en Nikon D700, har sett att de ligger på 11000:- begagnade även några nya för 12000:- av privatpersoner. Har en vän i USA som kommer hem snart så tänkte han skulle ta med sig kameran om jag hittar någon i bra skick på ebay.

Har även hittat Nikon 18-200 VR II som är nya för runt 2000:- och Nikons vidvinkel 14-24 2,8f för 7500:- det är halva priset mot vad den kostar i Sverige.
 
Se bara till att han köper en väska åt dem (släng kartongerna) så slinker de nog rätt så fint igenom tullen.
 
Har en fråga till då min bror åker till New York under helgen som kommer. Kanske enklare om han köper ett objektiv i en affär där, så slipper jag frakten. Eller är det dumt?

Kan ju se lite dumt ut om det ligger en objektiv i hans bagage bara eller vad är sannolikheten att det kan strulla i tullen? Om man kör incheckat bagage borde de väl vara lugnt...

Tacksam för snabbt svar :)
 
Kan ju se lite dumt ut om det ligger en objektiv i hans bagage bara eller vad är sannolikheten att det kan strulla i tullen? Om man kör incheckat bagage borde de väl vara lugnt...
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att be min bror (eller någon annan) begå brott för att jag ska spara någon tusenlapp, men det där har vi diskuterat så många gånger på den här sidan att jag förstått att vissa ser helt annorlunda på Sveriges lagar.

Risken att brottet ska avslöjas i tullen är nog minimal.
 
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att be min bror (eller någon annan) begå brott för att jag ska spara någon tusenlapp, men det där har vi diskuterat så många gånger på den här sidan att jag förstått att vissa ser helt annorlunda på Sveriges lagar.

Risken att brottet ska avslöjas i tullen är nog minimal.

Kommer bli tyst på släktträffarna framöver då, tack för snabba svar :)
 
Då inköp upp till en viss summa är tullfria behöver det inte ens vara olagligt.
Att skicka ett objektiv i en incheckad väska anser jag vara korkat, oavsett var det är köpt. Det är inte alltför ovanligt att de som röntgar incheckat bagage plundrar det på värdeföremål, om det finns några. Har flera kollegor som blivit av med både det ena och det andra, speciellt om det är elektronik eller liknande ting, som är lätta att sälja.

Dessutom dunsar incheckat bagage omkring utav helskotta, rent ut sagt, så det kan vara riskabelt för ömtålig utrustning att åka på det viset.
 
Det är sant: upp till 4300 kr får man ta in tullfritt.

Behöver man ha något speciellt intyg om man t.ex. köper ett objektiv för 4000:-? Tänkte för tullen i Sverige.

Tänkte nämligen köpa ett Nikon 18-200 VR II som kostar 4000:- på en affär i New York. Eller räcker det med att man visar upp kvittot om et bli några problem? Objektivet kommer att ligga i en incheckad väska.
 
Behöver man ha något speciellt intyg om man t.ex. köper ett objektiv för 4000:-? Tänkte för tullen i Sverige.

Tänkte nämligen köpa ett Nikon 18-200 VR II som kostar 4000:- på en affär i New York. Eller räcker det med att man visar upp kvittot om et bli några problem? Objektivet kommer att ligga i en incheckad väska.
Det är just kvittot som är intressant. Där står ju vad objektivet kostade.

Fast jag skulle aldrig lägga det i incheckat bagage. För stor risk för skador och försvinnande.
 
ANNONS