Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Handrem till 5D
- Trådstartare solvargen
- Start datum
solvargen
Aktiv medlem
Tack för svaret,Peter. Har letat både här och på Canons hemsida,mm.
Du säger 3:e part-remmar..kan du påminna dig om någonting som kan ge mig en "hum" om var jag kan börja undersöka??
Tycker det är synd(för egen del) att behöva ha ett batterigrepp ...först dyra pengar och sedan till tyngre börda. Går ju lika bra att bära med sig ett batteri extra. Tycker handremmen känns säkrare när man plåtar tex. gatufoto...lite "bök" med axelremmen.
MVH Thomas
Du säger 3:e part-remmar..kan du påminna dig om någonting som kan ge mig en "hum" om var jag kan börja undersöka??
Tycker det är synd(för egen del) att behöva ha ett batterigrepp ...först dyra pengar och sedan till tyngre börda. Går ju lika bra att bära med sig ett batteri extra. Tycker handremmen känns säkrare när man plåtar tex. gatufoto...lite "bök" med axelremmen.
MVH Thomas
Damocles
Aktiv medlem
Den här tråden kan vara ett bra ställe att börja på. Det var den jag syftade på i min förra post. Kan finnas någon enstaka mer info om du söker på handlovsrem här i forumet, men den tråden borde både räcka och bli över. Max Zomborszki testade ett gäng olika remmar som han skriver lite om.
solvargen
Aktiv medlem
Tack Peter. Mycket vänligt av dig. Har varit inne och tittat forumet men det står ingenting om användning av handremmar till/för 5D. Kanske det bästa är att skriva ett email till de företag som nämns på forumet. Verkar ju inte helt omöjligt även om det inte blir den perfekta lösningen....ser klart mycket bättre ut än att hålla reda på axel-remmen.
MVH Thomas
ps. Såg efter extra koll att "camdapter" skall passa till 5D. Gott att kunna spara tusenlappar och få lättare utrustning
MVH Thomas
ps. Såg efter extra koll att "camdapter" skall passa till 5D. Gott att kunna spara tusenlappar och få lättare utrustning
Damocles
Aktiv medlem
5D skiljer sig ju inte speciellt från en 20D/30D vad det kommer till handlovsrem, lite på storleken bara. Remfästena på Canons kameror brukar vara standard på alla kameror. Därför kan använda handlovsrem E-1 till allt från 1D-serien till 300D med batterigrepp.
Generellt sett fungerar alla lösningar som kräver ett vanlig remfäste i toppen, och som använder stativgängan på undersidan.
Generellt sett fungerar alla lösningar som kräver ett vanlig remfäste i toppen, och som använder stativgängan på undersidan.
HusKul
Aktiv medlem
köpte E1 till min 350D men det va inte så skönt att fota med som jag trodde att det skulle vara
finns remmar som man skruvar fast under
http://www.ebay.com.my/viItem?ItemId=7626140905
finns remmar som man skruvar fast under
http://www.ebay.com.my/viItem?ItemId=7626140905
Damocles
Aktiv medlem
Det är korrekt uppfattat. E-1 kräver en 1D eller att du har ett batterigrepp på de mindre husen. Dock finns det en god portion tredjepartstillverkare som har fästen för stativgängan på undersidan istället, vilket fanns bra bilder på i tråden jag länkade.solvargen skrev:
Hhum...men det är väl så att E-1 inte har något "stativfäste" att sätta i stativgängan på kameran...eller har jag missuppfattat det hela att det även går att använda E-1 ochså till 5D utan batterigrepp???
MVH Thomas
Damocles
Aktiv medlem
He, klassiskt fall av klumpig support i sånt fall. Vet flera trådar här på fotosidan där olika personer har fått olika svar på samma fråga.
Den passar om du har batterigrepp. Inget annat. Har du dock ett grepp finns ingen anledning att inte köpa en E-1. Beställde min tillsammans med greppet. Lite mer kuriosa är att instruktionen för hur man trär i handlovsremmen inte följer med remmen, utan återföljer batterigreppet.
Den passar om du har batterigrepp. Inget annat. Har du dock ett grepp finns ingen anledning att inte köpa en E-1. Beställde min tillsammans med greppet. Lite mer kuriosa är att instruktionen för hur man trär i handlovsremmen inte följer med remmen, utan återföljer batterigreppet.
solvargen
Aktiv medlem
Jadu, Peter.
Ibland vet man inte riktigt vad man skall tro på. Faktum är litar jag mest på fotomedlemmarna här på FS mer än Canon. Har inte beställt ännu...och kommer nog antagligen inte heller att göra det. Kanske skulle man ringa en ytterligare gång och få tala med en annan "canonsupporter".
Konstigt dock när "han" sade att han höll kameran med handremmen på!!!! Vad skall man tro??? Inte lätt det här!!
Mvh Thomas
Ibland vet man inte riktigt vad man skall tro på. Faktum är litar jag mest på fotomedlemmarna här på FS mer än Canon. Har inte beställt ännu...och kommer nog antagligen inte heller att göra det. Kanske skulle man ringa en ytterligare gång och få tala med en annan "canonsupporter".
Konstigt dock när "han" sade att han höll kameran med handremmen på!!!! Vad skall man tro??? Inte lätt det här!!
Mvh Thomas
Damocles
Aktiv medlem
Mycket enkelt, kolla på kameran var du ska fästa remmen i underkant med tanke på att fästet på E-1 är detsamma i båda ändarna. Vilket alltså är samma typ av rem som den vanliga nackremmen fästs vid. Men kolla in de andra alternativen i tråden. Det finns ju faktiskt lite att välja på, så E-1 är ju defnitivt inte det enda valet. Inte om du inte planerar att köpa ett grepp också.
Kan tyvär inte ta en bild på det hela då remmen sitter fast på kameran. Och än så länge har jag inget vettigt sätt att ladda ur kameran i telefonen.
Kan tyvär inte ta en bild på det hela då remmen sitter fast på kameran. Och än så länge har jag inget vettigt sätt att ladda ur kameran i telefonen.