Annons

Handtagen i Crop Tool borta!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Mag

Aktiv medlem
Hej,
Jag har photoshop elements 2.0. När jag idag skall beskära mina bilder så har handtagen på sidorna i ramen i beskärningsverktyget (crop tool) försvunnit så jag kan inte ändra storleken på bilden. Handtagen i hörnen och rotationspilen finns kvar och dom går att justera bilden med. Jag har avinstallerat och återinstallerat Photoshop men felet finns kvar. Nån som vet hur man skall göra?

Hälsningar
Stefan Magnusson

Stefan Mag skrev:
Hej,
Jag har photoshop elements 2.0. När jag idag skall beskära mina bilder så har handtagen på sidorna i ramen i beskärningsverktyget (crop tool) försvunnit så jag kan inte ändra storleken på bilden. Handtagen i hörnen och rotationspilen finns kvar och dom går att justera bilden med. Jag har avinstallerat och återinstallerat Photoshop men felet finns kvar. Nån som vet hur man skall göra?

Hälsningar
Stefan Magnusson

Skumt! Vet att det blir så om man har ställt in en fast storlek på det verktyget men eftersom du har installerat om programmet så kan det väl inte vara det.

Mange

Hehe, precis samma i Elements 3.0.

Har man angett en storlek för crop-verktyget så försvinner handtagen mitt på sidorna. Det sjuka är att det hjälper inte att radera värdena för höjd och bredd. Man måste trycka på knappen "Clear" för att få tillbaks handtagen. Känns som en bugg.

Det är likadant i Photoshop 6 och troligen även i senare versioner. Det är ingen bugg utan en liten säkerhetsåtgärd. Om man ger proportioner går de inte att rucka så lätt genom att rycka i fel kanter.

Korrekt. Det är ingen bug att proportionerna låses om man anger bredd/höjd.
Det jag avsåg med "bug" var att det inte räcker att ta bort värdena för att "låsa upp", vilket borde räcka. Men om man dessutom byter till ett annat verktyg och sedan tillbaks till crop-verktyget efter att man raderat värdena så finns handtagen där igen.

Tack för hjälpen!

Tack för hjälpen , samtliga.
Så går det när man som nybörjare skall fingra på inställningar efter tips i fototidningar. Inget ord om att inställningarna behålls när man går ur programmet.Har det sen gått ett par dagar så hade jag glömt att jag ändrat inställningen. Men att inställningen var kvar efter att av-och återinstallerat PSE 2 i datorn? Nåväl, man lär sig efterhand.....var lite svettig ett tag.Återigen, tack för hjälpen.

I fullversionen finns en symbol uppe under File Edit i menyraden som man kan högerklicka på och välja Reset all tools.

Börja alltid med detta innan du påbörjar ett nytt jobb i Ps så slipper du sådana problem.

mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto