Annons

Hantera Epson 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

R_Eriksson

Aktiv medlem
Tjena,

Köpte förra veckan en 3800 & en ny Imac.

Kanon nöjd, men jag får inte ihop detta på ett bra sätt..

1 Imacen går inte att kalibrera, visst ett problem, men det kan jag lösa.

2 Först skrev skrivaren ut en bild som var mindre än A3 (valt A3 borderless) bilen hamnade i övre högra hörnet med en vit kant under till och till höger på ca 3 centimeter.. Detta tror jag att jag kommit underfund med.

3 Bilden blir grådassig, ungefär som att man har lagt ett skikt på bilden, jäkligt trist. Färg återgivningen är helt fel.

Detta börjar kosta, har skrivit ut 1 A2 och 9 A3..
Jag har laddat hem den senaste drivrutinen på Epsons Engelska site, helt nytt operativ system och kör nu med CS4.

Är det någon som upplevt samma/liknande problem?

Jag antar att det handlar om mjukvara eller SBT = Skit Bakom Tangenterna :)

Tjena,

Köpte förra veckan en 3800 & en ny Imac.

Kanon nöjd, men jag får inte ihop detta på ett bra sätt..

1 Imacen går inte att kalibrera, visst ett problem, men det kan jag lösa.

2 Först skrev skrivaren ut en bild som var mindre än A3 (valt A3 borderless) bilen hamnade i övre högra hörnet med en vit kant under till och till höger på ca 3 centimeter.. Detta tror jag att jag kommit underfund med.

3 Bilden blir grådassig, ungefär som att man har lagt ett skikt på bilden, jäkligt trist. Färg återgivningen är helt fel.

Detta börjar kosta, har skrivit ut 1 A2 och 9 A3..
Jag har laddat hem den senaste drivrutinen på Epsons Engelska site, helt nytt operativ system och kör nu med CS4.

Är det någon som upplevt samma/liknande problem?

Jag antar att det handlar om mjukvara eller SBT = Skit Bakom Tangenterna :)

1. iMacen går väl att kalibrera?

2. I drivrutinen kan du ange var på pappret bilden ska hamna.

3. Om du skriver ut från Photoshop ska du se till att Photoshop styr färgerna. (se bild) Använd sedan den profil som passar bäst till pappret. Du får ett förslag på profil beroende på vilken papperskvalitet du har valt (se bild)

Bilagor

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    86.6 KB · Visningar: 601
  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    71.9 KB · Visningar: 597
Jag skall dubbelkolla detaljerna när jag kommer hem.

Någon som vet var man skall lägga ICC profilerna? Jag laddade hem en bunt som jag behövde, men hittar inte alla. Sitter inte hemma nu, men en feedback om var ni lagt era profiler vore mycket tacksamt.

iBoat - Nix, en Imac går inte att kalibrera, du säkerligen profilera skärmen, men det är ju inte samma sak. Skall man ha en professionell lösning skall man ha separat skärm av bättre snitt (12,000 kr å uppåt) vad jag lärt mig iaf..

Tack iaf för hjälpen så långt! :)

Om någon annan kör med Mac/epson 3800 har haft liknande problems å sitter på en bra lösning är jag idel öra..

Visst går det att kalibrera en iMac. Gå in under "Bildskärmar" - färg - kalibrera.

Håkan

Du har rätt, men det är inte en korrekt vitbalans kalibrering för att få exakt samma resultat på bild som på skärm - för att göra en sådan kalibrering behöver man en bättre skärm. Har haft låga diskussioner med branschfolk om detta, vilket vr till min förfäran då jag nyligen köpt en ny Imac24..

Men visst kan man justera skärmen i ett kalibreringsverktyg, dock inte den funktionen som jag tänkte på..

En vanlig profilering räcker långt för många och resultatet bör inte skilja så väldans mycket från det utskriva resultatet om man har korrekt pappersprofil.

icm-profilerna skall ligga i Library/Colorsync/profiles.

Har du CS igång måste du starta om det för att profilerna ska dyka upp som val.

Epsons profiler tillhör inte de allra bästa. Själv kör jag Ilfords Galerie-papper med tillhörande profiler och resultatet blir riktigt bra.

Sedan är det en fråga om hur man konfigurerar både skrivare och photoshop. Mats har visat "rätt" inställningar. Det du kan göra mer är att sätta pappersprofilen som softproofing i PS och växla mellan skärmprofilen och pappersprofilen. I de bästa av världar skall skillnaden inte vara så stor.

Ja, det stämmer nog som du säger. Personligen upplever jag dock inte vitbalansen som avvikande från skärm till utskrift. Mitt problem är att alla bilder jag skriver ut blir mörkare utskrivna än vad de är på skärmen (jag har också en iMac).

Håkan

Ja, det stämmer nog som du säger. Personligen upplever jag dock inte vitbalansen som avvikande från skärm till utskrift. Mitt problem är att alla bilder jag skriver ut blir mörkare utskrivna än vad de är på skärmen (jag har också en iMac).

Håkan

Enligt vad jag fick lära mig förra veckan så skall du isåfall ha för ljus skärm.. Prova att mörka ner skärmen och jutera bilden därefter å kolla hur resultatet blir.

Nu när du säger det, så är det nog så att rummet jag har datorn i är i mörkaste laget, vilket precis som du skriver då resulterar i att jag du har för ljus skärm.

Tack för hjälpen.

Håkan

Om man vill gå ett steg längre kan man låta någon mäta upp skrivaren och producera en ICC-profil för respektive papper man använder. I mitt fall var det Stefan Ohlsson här på FS som gjorde mina profiler och med gott resultat.

/Mats

Har du en kalibrator, så bör du försöka få ner ljusstyrkan till runt 120-130 cd/m2. Skärmen kommer att upplevas som något "grå" i början, men ger betydligt mer rättvisande bild av hur det slutgiltiga resultatet blir.

Min skärm står på 12% ljusstyrka efter senaste kalibreringen (ej iMac)

Om jag plåtar i råformat så använder jag Capture NX2, både för att bearbeta bilderna och för att skriva ut dem. Men om jag tar jpg så använder jag iPhoto. Detta för att iPhoto inte "orkar" med råfilerna och blir väldigt segt samt har lite lustigheter för sig.

Oberoende om jag skriver ut i jpg eller i råformat från iPhoto så blir resultatet bättre än om jag skrivit ut från Capture NX2. De utskrivna bilderna överensstämmer nästan 100 procent mot skärmbilden. Jag har ändrat och haft mig men blir inte klok på varför det är så här.

Håkan

Det enda du behöver är att kalibrera skärmen och köpa en rip. Image print från colorbyte är helt överlägsen och den finns till tex 3800 skrivaren. Med den så har du inga problem med utskrifterna färgerna stämmer exakt till utskrifterna. I sverige säljs den av stefan olsson på profiler.se inte gratis men värt varje krona.

Innan så köpte jag profiler gjorda av nämnda stefan olsson men ska du använda många olika sorters papper så blir det fort dyrt. Själv köpte jag image print till min 7800 Epson skrivare och jag kör med phatte black så jag kan köra på matta/blanka papper utan att byta bläck (matt/blank).
Det fungerar perfekt varje gång inget strul.

Nu börjar jag känna mig som en riktig sopa..

Har iofs inte hållit på med skrivare tidigare - Men vaf--n..

Nu har jag gått igenom alla inställningar, jag hade gjort det rätt, la in ICC profiler, la upp traditional photopaper som jag använder.

Men inte faan blir det bra.. Har justerat skärmens profil efter utskriften, då närmade jag mig, utskriften blev för mörk, men med lite mer färg i..

Har en guide jag fått från Epson att följa, men den guiden visar många fler inställningsmöjligheter än vad jag har i min..

Knepigt.. Skall surfa nätet å se om jag kan hitta mer info..

Nu kan man ju fundera över om rekommendationen att göra ytterligare investeringar i en RIP till någon som nyligen köpt en ny skrivare är det mest genomtänka förslaget, men visst, Colorbytes Imageprint RIP är en alldeles utmärkt lösning för att få ut maximal utskriftskvalitet - om man är beredd att hosta upp ytterligare drygt 10.000 kr utöver skrivaren för en mjukvara att skriva ut med. Dessutom finns det inga svartbläckbytarproblem med 3800, så Phatte Black lösningen är ointressant i sammanhanget.

Men, kör man sådär en 10+ olika papper, så kan väl kostnaden motiveras i jämförelse med att ta fram separata pappersprofiler för varje papper. Men oavsett vad som påstås ovan, så är Epsons standardprofiler för Epsonpapper till 3800 utmärkt bra gjorda. Den som påstår annat bör nog se över sina egna utskriftsinställningar...

Hur som helst, är skärmkalibreringen utanför banan, så kvittar det hur bra skrivar-/pappersprofiler man har. Det blir ändå som att köra bil och blunda samtidigt. Att försöka justera skärmen efter utskriften kanske fungerar, men för mig låter det som ett osedvanligt bakvänt sätt att arbeta.

Min rekommendation är att du ser till att få skärmkalibreringen att fungera först av allt. Därefter skriver du ut med de standardprofiler som olika papperstillverkare tillhandahåller och när du hittat ditt favoritpapper, kan du eventuellt låta någon göra en specifik utskriftsprofil åt dig, för just din skrivare och ditt favoritpapper. Vill du gå ytterligare ett steg efter det, skaffar du en professionell RIP lösning, som utöver att ge dig tillgång till många olika papperstyper, också låter dig skapa egna pappersprofiler via din RIP. Men ska jag vara ärlig, så låter det som om du har en bit kvar till den nivån...

Vet inte hur många trådar man ser om folk som klagar på att utskriften inte stämmer för att man inte har bra/rätt profiler. Har man tex colorbyte ripen så har man inga problem med det om skärmen är kalibrerad. Jag tycker det är värt varje krona även om ripen till min skrivare kostar 13500+moms för att lita på bristfälliga fabriksprofiler som många gånger inte är bra slutar bara med att man beställer profiler gjorda av stefan och då skenar priset snabbt iväg i alla fall. Det finns betydligt snyggare papper än från epson att köpa.

Jag förstår precis vad du säger och jag delar din uppfattning fullt ut. Dock, jag kan skriva ut en A3+ från Lightroom med en specialprofil för Innova Fiba Print White Gloss och få i princip samma resultat som när jag skriver ut på samma Innova papper via Imageprint.

Men visst har skärmkalibreringen del i utskriftsresultatet, eller vad menar du?

jag skriver om skärmen är kalibrerad så är det inga problem om du har rätt profil till pappret. Med imageprint så har det alltid stämt perfekt för mig och vist det kostar en slant men samtidigt så slipper du massa utskrifter som inte stämmer etc för mig som lever på det så tycker jag det är värt varje krona är du privatperson så kanske det inte är lika viktigt.

En rip kan säkert göra en massa, men jag har inga stora inkomster på detta för stunden så 10.000 till känns inte riktigt 100..

Vet att det går att få detta att fungera kanon bra utan rip..

Det var SBT = Skit bakom Tangenterna..

Har man inte problem skall man skaffa sig en stor printer då har man lite att bita i.. Otroligt mycket att lära sig! Nu har jag fått koll på färgerna, ska bara lära mig hur amn hanterar detta på ett vettigt sätt..

Som en kollega sa till mig idag, du är ju dum i huvet som köper en sån skrivare när man kan lämna in på labb.. Han trodde att labb blev billigare i längden, kanske är så, man han har ju inte glädjen eller huvudvärken med en egen printer :)

Hoppas någon annan lärt sig något av denna tråd..

Trevlig helg alla!

ANNONS
Götaplatsens Foto