Annons

Har digitala kompaktkameror ett ”slutar liv” som system ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej !
Jag undrar om kompaktkameror har samma slutar liv som systemkamerorna har ?
Har inte fotat på länge men minns att min nikon d300s hade ca 150000 exponeringar på slutaren. Har kompakter nåt liknande ?
Vet att det inte är skrivet i Sten att kameran går sönder efter 150000 exponeringar men frågan är om kompaktkameror har samma grej ?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns säkert två svar på din fråga:
A. Ja en del kompaktkameror har mekanisk slutare
B. Ja, men inte alla kompaktkameror har mekanisk slutare.

Nikon COOLPIX W150 som exempel har både mekanisk och elektronisk slutare
 

BeBest

Aktiv medlem
Min Lumix LX2 från 2006 var senast i aktion i augusti i år. Den har nu kommit upp i 389608 exponeringar och är lika glad och pigg som då jag köpte den. Den börjar dock behöva nya batterier.
 

lonian

Aktiv medlem
Har sett av mina vänner som övergett sina kompaktkameror så är det pga att de fått så mycket smuts på sensorn, då objektivet inte går att plocka lös och rengöra.
 

BeBest

Aktiv medlem
Okej men är det typ samma som en system eller är den ”klenare” ?
Den har elektronisk slutare, så den jobbar tyst och snabbt. Om något är ”klent” så är det väl sensorns storlek och objektivets förmåga. Nyare kameror är bättre utrustade därvidlag men de delarna faller ju utanför din frågeställning
 

martley

Aktiv medlem
Att en kompaktkamera skulle ha sämre hållbarhet än en systemkamera tror jag är en alltför grov generalisering. Det handlar väl mera om tillverkningskvalitet och hur påkostad mekaniken är. Det finns säkert kompaktkameror som håller i evighet och systemkameror som ger upp precis efter att garantitiden gått ut. Men jag tror också att det är den tekniska utvecklingen med större och känsligare sensorer till exempel snarare än fysiskt slitage som gör att man överger en gammal kamera och byter till en nyare.
 

paco

Aktiv medlem
Jag är på min tredje Contax U4R och det är alltid zoommekanismed som lagt av. Den första köpte jag ny 2006 och den höll i några år. Contaxen klickar till lite varje gång man tar en bild så det kanske finns något mekaniskt inblandat.
 
ANNONS